NATALIA GORZELNIK, BIZNES24: Teraz czas na rozmowę z cyklu Spółka pod lupą. Moim i Państwa gościem będzie Sławomir Majchrowski, prezes Seleny. Dzień dobry.
SŁAWOMIR MAJCHROWSKI, SELENA: Dzień dobry pani, dzień dobry Państwu.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
NG: No to zacznijmy od tego, co jest najświeższe, bo opublikowaliście Państwo niedawno swoje wyniki. No i tak: w drugim kwartale mieliście Państwo, prawie 12 mln złotych zysku netto wobec prawie 23,5 rok wcześniej. Przychody z umów z klientami spadły do 452,5 miliona z prawie 500 mln złotych przed rokiem, EBITDA: 38 i 6 mln wobec 38,8. Wyniki są wciąż lepsze od konsensusu rynkowego. No, ale z czego wynikają te spadki?
SM: No, więc rynek branży budowlanej w tym roku jest znacznie słabszy niż w roku poprzednim. I to niezależnie od geografii, niezależnie czy to jest Polska, Czechy, Węgry, Hiszpania, Portugalia czy nawet Stany Zjednoczone. Złożyło się na to kilka czynników, z których najważniejszy chyba to jest inflacja i idący za nią wzrost kosztu pieniądza, kredytów zarówno dla osób indywidualnych, jak i dla spółek budowlanych. Ale i również to, że w latach ubiegłych troszeczkę więcej tych inwestycji było czynionych. Także to jest to, co branża w tym momencie przeżywa. Myślę, że jeszcze przez jakiś czas będziemy świadkami słabej koniunktury. Aczkolwiek w niektórych krajach widzimy już jej poprawę.
NG: No właśnie, a propos tej koniunktury. Ostatnio opublikowano o Pańskiej spółce, bardzo ładną rekomendację, wyznaczając cenę dla akcji na poziomie 40 złotych i 40 groszy. Przypomnijmy dziś na otwarciu: 26,60. Jeżeli iść za tą rekomendacją, za co oczywiście trzymamy kciuki, no to, co się zmieni? Będzie lepsze otoczenie w Polsce dla branży budowlanej, czy też Państwo widzicie jakąś opcję, rozwiązanie, które pozwoli lepiej radzić sobie z prowadzeniem biznesu we wciąż trudnym jednak otoczeniu?
SM: Więc… My myślimy, że kluczem do sukcesu jest działanie wielotorowe, z którego na pierwszy plan się również wysuwa ekspansja geograficzna, która akurat nawet w takich trochę trudniejszych czasach ma większy sens. My realizując akwizycyjne cele, realizujemy konsekwentnie tą naszą strategię. Aczkolwiek na przykład w Polsce widzimy już pewne sygnały tego, że rynek i koniunktura budowlana podniesie się szybciej niż w innych geografiach i innych krajach.
NG: A co na to wpłynie, że akurat u nas będzie lepiej?
SM: Myślę, że po pierwsze polityka kredytu 2%, która już od paru miesięcy bardzo mocno zwiększyła wolumen wniosków kredytowych, jak i przyznawanie umów kredytowych. I również zwróćmy uwagę na to, że ilość oddanej substancji mieszkaniowej w zasadzie była na podobnym poziomie jak w latach ubiegłych. Wnioski kredytowe i rozpoczęcie budów miały i mają troszeczkę zadyszki. Natomiast to, co jest dostępne obecnie na rynku i to, co czeka na wykończenie pozwala patrzeć z optymizmem w przyszłość, że te wolumeny krok po kroku będą się podnosić.
NG: To zerknijmy sobie jeszcze na ceny materiałów budowlanych, konkretnie na chemię budowlaną, która od początku roku podrożała o 12%, sierpień do sierpnia ubiegłego roku o 9%. Na ile pomagają Państwu te rosnące ceny, a na ile przeszkadzają w biznesie? No i pytanie:, jeżeli schodzimy już z wysokiej inflacji, to, kiedy przestaną rosnąć albo zaczną spadać ceny materiałów budowlanych?
SM: No to jest wielowymiarowe pytanie i wiele, wiele czynników ma wkład w cenę surowców. Po pierwsze jest to kurs euro do złotego czy też dolara do złotego. Druga rzecz to jest oczywiście kurs ropy naftowej, bo my mamy dużo ropopochodnych materiałów. Trzecia rzecz to jest wreszcie konkurencyjność na rynku surowcowym różnych dostawców surowców, a z tej drugiej strony jest to dokładnie inflacja. Ona spada, ale nadal nie jest mniejsza od zera. W związku z tym niejako ta przestrzeń na spadki cen surowców jest ograniczona. Oczywiście z drugiej strony rynek nie jest jeszcze dobry, w związku z tym my, jako producenci walczymy ze sobą, używając różnych środków walki konkurencyjnej. Pozycjonowanie cenowe jest również jedną z nich.
NG: No to teraz przejdźmy już do tych akwizycji, bo tutaj mamy też newsa: Jakieś dwa tygodnie temu poinformowaliście Państwo, że udało się już sfinalizować umowę przejęcia spółki Imperalum za ponad 10,5 miliona euro. Co Wam da to przejęcie? No i kiedy zobaczymy to w wynikach?
SM: Ja się bardzo cieszę, że udało się sfinalizować tę transakcję z dniem 31 sierpnia. W związku z tym od następnych okresów będziemy mogli już pokazywać tę spółkę w wynikach. Ja jestem bardzo szczęśliwy, że bardzo dynamiczna, zmotywowana załoga Imperalum zasiliła grono pracowników Seleny i gorąco ich powitaliśmy. I teraz wspólnie realizujemy naszą strategię. Tak, jak może wiadomo, spółka Imperalum jest to lider w Portugalii, jeżeli chodzi o rozwiązania waterproofingowe pap bitumicznych i przez to, że Selena działa zarówno w Portugalii jak i w Hiszpanii, daje to możliwość nam już wspólnie na zwiększenie pokrycia geograficznego w Portugalii, używając innych kanałów dystrybucji i wejście wraz z kanałem dystrybucji Seleny na rynek hiszpański i pełne pokrycie Półwyspu Iberyjskiego.
NG: No to jeszcze podpytam jak tam współpraca z Masterplastem. No, bo tutaj z kolei w wakacje informowaliście Państwo o współpracy w zakresie inwestycji- wspólny zakład produkcji wełny szklanej. I jakie jeszcze akwizycje macie Państwo na horyzoncie? Czy spodziewać się kolejnych dużych inwestycji ze strony Seleny?
SM: Współpraca z Masterplastem idzie planowo. Ona polega na wybudowaniu wspólnymi siłami finansowymi zakładu produkcji wełny szklanej we wschodnich Węgrzech i pokryciu geograficznym Europy Centralnej w ten surowiec, na który zapotrzebowanie w związku z termomodernizacją jest bardzo wysokie. A my patrzymy i zgodnie z naszą strategią ekspansji czy wzmocnienia geograficznego rozmawiamy z szeregiem celów czy akwizycji czy współpracy w Europie Zachodniej głównie, ale i również, jeżeli takie cele znajdą się w Europie Centralnej czy poza Europą, to również się im bardzo, bardzo skrupulatnie przyglądamy.
NG: A poza Europą, to, które kierunki, Panie prezesie, najbardziej interesujące są?
SM: Celem głównym jest Europa ze wskazaniem na Europę Zachodnią, a poza Europą, Ameryki- zarówno południowa jak północna.
NG: Sławomir Majchrowski, prezes Seleny, był moim i Państwa gościem. Dziękuję pięknie za spotkanie i za rozmowę.
SM: Dziękuję bardzo.
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 11.99 zł za miesiąc, 99 zł za roczny dostęp przez stronę