Autopromocjaspot_img

Data:

UDOSTĘPNIJ

ZMIANY PRZY WYKUPIE AUTA. JAK OSZCZĘDZIĆ NA LEASINGU? (ROZMOWA)

Powiązane artykuły:

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: A teraz kolejna rozmowa, która na pewno zwróci uwagę przedsiębiorców. Porozmawiamy bowiem o leasingu aut, a także samym rynku samochodów używanych. Michał Knitter, wiceprezes CarSmile jest z nami. Dzień dobry.

MICHAŁ KNITTER, CARSMILE: Dzień dobry.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


MD: Zacznijmy od samego leasingu i tego co do czego mamy małe możliwości jakiejkolwiek modyfikacji – czyli oprocentowania. Jak obecnie się kształtują stawki? Jakie zmiany Pan przewiduje patrząc na rynek?

MK: W tej chwili jesteśmy uzależnieni tak naprawdę od kosztu pieniądza na rynku. Jest to większość oprocentowań opartych na WIBOR. Wydaje mi się, że za późno już w tej chwili myśleć o stałym oprocentowaniu, co powoduje, że nikt realnie nie podaje kosztu leasingu, takiego finalnego jeżeli chodzi o oprocentowanie, ale musimy przyjąć, że na rynku to jest w tej chwili tak naprawdę WIBOR plus 2,5-3 procenta marży finansującego.

MD: To wciąż jest mniej niż całkowity koszt kredytu, który chcielibyśmy wziąć na zakup samochodu, na przykład.

MK: Tak. Musimy wziąć pod uwagę, że jakby leasing działa troszeczkę innymi prawami. To, co się dzieje na rynku w tej chwili to coraz więcej firm leasingowych, które dają coraz większe wartości wykupu po to, żeby zmniejszyć klientowi ratę i uatrakcyjnić trochę ten produkt. Bo pamiętajmy, że przy leasingu to nie tylko i wyłącznie koszt finansowania, ale to również tak naprawdę wartość wykupu, która jest na końcu i ona ma istotny wpływ na to, jak wygląda ten nasz ciąg płatności. I przy dużej inflacji, którą mamy dzisiaj, no wbrew pozorom ustawienie tej dużej wartości wykupu ma całkiem duży sens po to, żeby tak naprawdę ta wartość nasza relatywnie za te 4-5 lat może być bardzo niska przy tym poziomie inflacji, który mamy dzisiaj.

MD: Jeszcze wracając do samego początku jeżeli ktoś teraz chce się zdecydować na leasing np. auta dla firmy, to czy zwróciłby Pan na coś konkretnie uwagę? Coś specjalnego, o czym powinien pamiętać?

ZMIANY PRZY WYKUPIE AUTA. JAK OSZCZĘDZIĆ NA LEASINGU? (ROZMOWA)
źródło: BIZNES24

MK: No trochę musimy spojrzeć na to, jak nasz biznes wygląda tak naprawdę i zobaczyć jakie są możliwości wyjścia w sytuacji takiego leasingu, gdy nasz biznes mówiąc szczerze, nie będzie działał tak dobrze jak zakładaliśmy. Dzisiaj jedną rzeczą, której się nauczyliśmy przez ostatnie trzy lata, to jest niepewność. Tak naprawdę z całą niepewnością trzeba nauczyć się żyć, a z drugiej strony trzeba wybierać takie produkty, które dają nam dużą elastyczność.

MD: Decydując się na taką formę finansowania, zakupu samochodu czy zdobycia samochodu do firmy też myślimy oczywiście o wykupie. Tutaj miały miejsce zmiany podatkowe. O co chodzi?

MK: Zmiany podatkowe tak naprawdę… Przedtem było bardzo łatwo wykupić samochód i wrzucić go… Leasing i działał troszeczkę jak taka tarcza podatkowa. W tej chwili tak naprawdę bierzemy wartość samochodu na koniec i tutaj dzisiaj jest tak, że bardzo często dużo podmiotów zaczyna różne opcje jak sobie z tym poradzić przez darowanie tego samochodu, sprzedaż tego samochodu. Sytuacja wygląda w ten sposób, że jeżeli ja mam samochód, który jest warty na koniec 50 tysięcy, a mimo że mam wykup go za złotówkę, to i tak jakby generalnie w moich książkach pojawia się on za 50 000 złotych. I tutaj jakby kwestia jest tego, w jaki sposób my sobie poradzimy z tym podatkiem. Jednym z takim sposobów obejścia jest kwestia, która ostatnio chodzi, czyli darowania tego samochodu osobie z rodziny.

MD: No tak, ale wtedy może być problem z urzędem skarbowym. Myślę, że jeżeli te darowizny się rozpowszechnią to…

MK: Ja absolutnie nie jestem doradcą podatkowym, tylko mówię o tym, że jakby dzisiaj to jest coś, co zaczyna się dziać, a prawda jest taka, że rzeczywiście jeżeli to będzie bardzo powszechne, no to pewnie znajdzie się podejście takie, które ograniczy to działanie.

MD: Chociaż oczywiście gratulujemy wszystkim, którzy mają tak hojnych kuzynów. Przechodząc na sam rynek pojazdów używanych czy tutaj w ostatnich miesiącach, następują jakieś zmiany? (W ostatnich pierwszych miesiącach 2023 roku.) Czy po tych rosnących cenach w ostatnich kwartałach jest jakaś zmiana wobec szalejącej inflacji?

MK: Te ceny cały czas widzimy, że jakby delikatnie rosną. Tutaj musimy pamiętać, że mamy do czynienia z dwoma elementami. Po pierwsze samochody nowe dzisiaj są bardzo drogie. Dzisiaj średnio nowy samochód kupowany to jest 160 000 zł. To jest coś, co jest bardzo trudno osiągalne dla zwykłego użytkownika, zwłaszcza osoby, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Drugim elementem jest to, że jak sobie spojrzymy ile samochodów jest importowanych do Polski używanych, no to ta liczba dramatycznie spadła. My sprowadzaliśmy samochodów do Polski używanych około milion rocznie. W tym roku, jeżeli utrzymamy tempo importu to będziemy mieli około 700 tysięcy samochodów. To jest naprawdę spadek w ciągu dwóch lat czy trzech lat o około 30 procent i to jest bardzo duży spadek.

Z drugiej strony ceny samochodów nowych są bardzo wysokie i ja sądzę, że niestety przy takich tanich samochodach cały czas one będą rosły. A sądzę, że powinniśmy mieć większą stabilizację albo malutką korektę na takich samochodach świeżych, czyli samochodach do 3 lat, bo w tamtym roku mieliśmy taką sytuację, że nowych samochodów właściwie w salonach nie było i mieliśmy taką sytuację, że szliśmy do salonu i słyszeliśmy, że samochód będzie za 6 miesięcy, 8-12 i nie ma gwarancji ceny, nie ma niczego. I wtedy szliśmy i kupowaliśmy 2-3 letni używany. W tej chwili, jeżeli chodzi o dostępność samochodów nowych, no to ona wzrosła bardzo mocno w krótkim czasie.

MD: A samochodów używanych nie, jak rozumiem. W związku ze spadkiem też importu, o którym Pan powiedział. Jakie są (kategoria straszliwie szeroka, ale chciałbym jakąś liczbę przekazać naszym widzom) ceny samochodów używanych? W jaki sposób Wy je kategoryzujecie tak, abyśmy mogli jakąś kategorie podać? Cenę kategorii.

MK: Jak patrzymy na ceny ofertowe to średnio to było ponad 30 000 złotych w tej chwili, ale to jest bardzo szeroka kategoria. Musimy pamiętać o tym, że jeśli chodzi o cenę samochodów używanych – dużym czynnikiem jest wiek. Jak sobie spojrzymy na średni wiek samochodów w Polsce, to jest około 13-14 lat. I tak samo samochodem importowanym jest 13-14 lat. Ciężko odnieść cenę samochodu używanego i ta cena samochodu używanego będzie uzależniona od województwa, od miejsca w którym jesteśmy, itd. To naprawdę wiele czynników.

MD: Czynników jest na pewno wiele, ale nie zmienia to faktu, że są one wciąż (i będą znacząco) tańsze od tych najnowszych prosto z salonu, które są horrendalnie drogie. Bardzo dziękuję Panu za rozmowę. Michał Knitter, wiceprezes CarSmile był z nami w czwartek 30 marca.

MK: Dziękuję.

Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

ZMIANY PRZY WYKUPIE AUTA. JAK OSZCZĘDZIĆ NA LEASINGU? (ROZMOWA)

Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)

Sprawdź na BIZNES24.TV