MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: A teraz o zmianach w KPO, które się chyba już rozpoczęły, tzn. trwają negocjacje w sprawie cięć w Krajowym Planie Odbudowy. Od kilku dni te negocjacje trwają. Z nami jest Łukasz Kościjańczuk, partner w firmie doradczej Crido. Dzień dobry, witam w BIZNES24.
ŁUKASZ KOŚCIJAŃCZUK, CRIDO: Dzień dobry Państwu. Dzień dobry, panie redaktorze.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
MD: Te zmiany, o których było najgłośniej, czy o których plotki docierały do nas w ostatnich dniach, to przede wszystkim zmiany związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Co się zmieni, jeżeli chodzi o CPK i czy to nie jest tak, że władza chce usunąć CPK i zrobić to poprzez odcięcie środków z KPO?
ŁK: Zacząłbym chyba od tego, że CPK w zasadzie w Krajowym Planie Odbudowy się nigdy wprost nie znajdował. Oczywiście pewne jego elementy, komponenty tego dużego projektu były zawarte już w tym pierwotnym planie i mówimy zwłaszcza o tym komponencie kolejowym. I ten komponent kolejowy nadal zostaje w programie. Natomiast faktycznie został on objęty, jako jedna z dwudziestu kilku inwestycji, planem zmian.
Na czym polegają te zmiany, jeśli chodzi o ten komponent kolejowy? One dalej będą w tym samym miejscu znajdować się w programie, w tym samym komponencie, są zasilone tymi samymi środkami. I zmiany mają raczej charakter techniczny na pierwszy przynajmniej rzut oka. Natomiast będą na pewno dawać rządzącym dużo większą elastyczność w doborze konkretnych inwestycji, które w ramach tego działania są zaplanowane.
Bo podstawowa zmiana polega na tym, że wydłużamy troszeczkę sieć, która zostanie poddana właśnie modernizacji i rewitalizacji (jeśli będzie przestrzeń, o tym dwa słowa powiem) dodajemy dodatkowe elementy związane z inwestycjami w takie „wąskie gardła”. Ale przede wszystkim nie deklarujemy jasno, że ta modernizacja czy ta rewitalizacja obejmie linie tzw. w tak zwanej sieci TEN-T, czyli te linie takie szkieletowe, tworzące takie europejskie korytarze transportowe, a one miały przede wszystkim być tym budulcem tych „szprych” pod CPK.
Więc to nie oznacza dzisiaj, że komponentu kolejowego nie finansujemy. Ale jeśli on miałby być niefinansowany czy nierealizowany, rządzący zapewniają sobie trochę więcej elastyczności w doborze tych inwestycji w komponencie kolejowym.
MD: A on miał chyba być takim najbardziej wartościowym, najbardziej też użytecznym społecznie, bo z lotniska korzystać będziemy sporadycznie, a z przewozów kolejowych, które miały połączyć całą Polskę wreszcie ponad 100 lat od odzyskania niepodległości, łącząc rozdzielone części kraju. Powiedział Pan o tym, że one są uznaniowe. Co to znaczy, że będą uznaniowe, te odcinki? Na jakiej to ma być zasadzie, ta uznaniowość ma działać?
ŁK: Tutaj uprawnionym podmiotem, takim podstawowym podmiotem, który będzie korzystał z tego wsparcia, będą Polskie Koleje, spółka PLK, która będzie głównym beneficjentem. O ile w pierwszej części programu, w pierwotnej wersji Krajowego Planu Odbudowy pojawiała się też tam wprost spółka CPK, która będzie korzystać z tego wsparcia. Ta rewizja tego wątku już nie podnosi, więc chodzi mi tutaj o uznaniowość w tym zakresie, że nie będzie tu musiała być finansowana ta infrastruktura w tych głównych osiach, w tych głównych korytarzach transportowych i w przypadku decyzji o tym, żeby od CPK odstąpić, co nie wynika wprost oczywiście z tego planu rewizji. Wskaźniki, na które się tutaj zobligowujemy względem Komisji Europejskiej są już dużo bardziej elastyczne. Nie odnosimy tego do tej sieci TEN-T. Pokazujemy tylko łączną liczbę zmodernizowanych i zrewitalizowanych linii faktycznie ją też podnosząc do 500 km. docelowo.
MD: A jakie kwoty konkretnie mogą trafić na kolej i czy jesteśmy w stanie je wykorzystać? Bo dotychczas, jeżeli chodzi o te środki kolejowe, to różnie bywało z możliwością absorpcji tych środków.
ŁK: Ta inwestycja, o której teraz wspominam, dotyczy wyłącznie linii kolejowych, czyli tej infrastruktury, powiedzmy liniowej i tam jest po 10,5 miliarda złotych, więc to jest duża kwota. Przy czym też od razu zaznaczę, że 10 umów dużych na kwotę 6,5 miliarda złotych według tego, co sprawdzaliśmy na początku tego roku, było już zawartych.
Głównym beneficjentem były właśnie PKP PLK i tutaj Ministerstwo Infrastruktury, które tym odcinkiem zarządza nie identyfikowano wówczas ryzyka, że tych inwestycji nie uda się zrealizować. To były inwestycje już realizowane albo już wybierane do realizacji.
I w tym uzasadnieniu, które dzisiaj się pojawia w tym planie rewizji, faktycznie jest pokazane, że ten stan zaawansowania tutaj jest już dość istotny, jeśli chodzi o tę inwestycję. Ale ten komponent kolejowy to może też, żeby tutaj dla porządku to powiedzieć, to nie tylko infrastruktura liniowa, to też tabor. I jeśli chodzi o tabor to konkurs na pasażerski tabor kolejowy też w ostatnich dniach, dosłownie kilka dni temu został rozstrzygnięty w Centrum Unijnych Projektów Transportowych i tam wybrano do dofinansowania 21 projektów, które zasilą taborowo różne spółki operatorskie.
Głównym beneficjentem tego programu została spółka Polregio, która 10 takich projektów sfinansowała i to dalej projekty z zakresu cyfryzacji kolei, cyfryzacji transportu, wprowadzania różnego rodzaju rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo na kolei.
Więc łącznie w tym nazwijmy to kolejowym fragmencie KPO, my mamy ponad 16 miliardów złotych na różnego rodzaju inwestycje modernizacyjne. No i wydaje się, że tutaj przy tej rewizji zadbano o to, żeby dobrać tak te projekty, żeby one w tej faktycznie finalnej dacie wdrażania KPO mogły zostać zrealizowane.
MD: Liczby są niesamowite – to są gigantyczne kwoty. Ale na koniec jeszcze: te 10 projektów, które już trwają, o których Pan powiedział to jest ile kilometrów torów kolejowych? Wiemy, jak to jest?
ŁK: Nie mam takiej informacji. Jakaś część tej sieci już jest w ramach tych zakontraktowanych umów zrealizowana. Umowy opiewają na kwotę 6,5 miliarda złotych, co stanowi około 60% całości kwoty, którą mamy do dyspozycji w ramach tego programu. Zakładam, że w okolicach tej wartości, jeśli chodzi o długość linii również się obracamy.
MD: Bardzo dziękuję. Łukasz Kościjańczuk, partner w firmie doradczej Crido był naszym gościem.
Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Kup dostęp online do telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV