ROMAN MŁODKOWSKI, BIZNES24: Jesteście zmęczeni swoją działalnością gospodarczą, być może i myślicie o jej zawieszeniu. Ale jest szereg kosztów, które ponosicie. Między innymi np. umowa na leasing samochodu czy sprzętu komputerowego. I co z taką umową, jeśli zawiesimy swoją działalność? Czy trzeba będzie ten samochód po prostu oddać?
Piotr Juszczyk, główny doradca podatkowy inFaktu zgodził się zastanowić nad tym problemem. Witam bardzo serdecznie.
PIOTR JUSZCZYK, INFAKT: Dzień dobry.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
RM: No, to jak to jest z tym zawieszeniem? Bo w toku rozważań, czy to jest ciekawy temat, czy nie, odkryliśmy nawet, że być może i przychody mogą się takiej zawieszonej działalności zdarzyć i to będzie ok. To w takim razie, na czym w ogóle ta zawieszenie działalności ma polegać?
PJ: Przed chwilą słyszeliśmy o składce zdrowotnej, to tylko powiem, że zawieszamy działalność gospodarczą, to pamiętajmy, że jeżeli działalność gospodarcza zawieszona jest przez cały miesiąc, to wówczas składki zdrowotnej nie zapłacimy. Wystarczy, że jeden dzień prowadzimy działalność gospodarczą, zawieszamy np. na marzec, który ma 31 dni i zawiesimy drugiego marca, no to niestety składka zdrowotna jest w pełnej wysokości.
Natomiast przedsiębiorcy, zawieszając działalność gospodarczą, niestety nie mogą zawiesić swoich zobowiązań, typu tak jak pan wskazał na przykład umowę leasingu samochodu, czy też ponosimy koszty wynajmu lokalu, w którym prowadzimy działalność gospodarczą, energia elektryczna, usługi telekomunikacyjne czy to nasz telefon, czy internet.
Czyli mamy szereg kosztów działalności gospodarczej, które de facto, no nie można zawieszać. Dostawcy nie pozwalają nam na takie zawieszenie tych naszych zobowiązań. Więc my oczywiście te koszty w działalności gospodarczej ponosimy. I teraz dwojako, no bo mówimy o wydatkach, które są kosztem uzyskania przychodu. W takim przypadku, jeżeli ja mam ratę leasingową, to koszt ujmuję albo po odwieszeniu działalności gospodarczej w pierwszym miesiącu. Chyba że nie odwieszę w danym roku, bo zawieszenie będę miał na przełomie roku, to wówczas sporządzając zeznanie na przykład za rok 2025 i teraz zawieszam działalność gospodarczą, będę odwieszał dopiero w styczniu przyszłego roku to w zeznaniu rocznym, mam prawo ująć wszystkie koszty, które zostały poniesione w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej, oczywiście, które zabezpieczają moje źródło przychodu, czy to przyszłościowe, czy właśnie wynikające z tych zobowiązań, z umów.
A drugi aspekt jest związany z podatkiem VAT. Podczas zawieszenia działalności gospodarczej jesteśmy zwolnieni co do zasady ze składania plików JPK. Nawet powiem więcej, jeżeli działalność gospodarcza jest zawieszona ponad sześć miesięcy, to urząd skarbowy wykreśli nas jako podatnika VAT.
I tutaj są dwie możliwości. Albo co miesiąc fakultatywnie będziemy składać plik JPK i wykazywać podatek VAT od zakupów, albo w pierwszym miesiącu, w którym odwiesimy tę działalność gospodarczą, wówczas wykażemy wszystkie faktury i odliczymy sobie podatek VAT, gdzie de facto właśnie przy tym zawieszeniu dłuższym powyżej sześciu miesięcy, to niestety tak będzie musiało się stać, gdyż tak jak wskazałem, wcześniej będziemy z automatu wykreśleni jako podatnicy VAT.
RM: No dobrze, a co z przychodami, jeśli okazjonalnie przy zawieszonej działalności coś nam wpadnie? Czy to znaczy, że odwieszamy w dniu, w którym wystawiliśmy fakturę, czy jak to w ogóle działa w kontekście zawieszonej działalności?

PJ: W przypadku przychodów, bo możemy osiągać przychody, ale jeżeli to wynika z wcześniejszych ustalonych zasad, czy też umów, które podpisaliśmy i na przykład jeszcze, mówiąc kolokwialnie, spływają nam przychody za te okresy, w których prowadziliśmy działalność gospodarczą, natomiast wykonanie czynności, które będzie powodowało, że osiągniemy przychody, jest już niedozwolone.
Natomiast uzyskiwanie samych przychodów z zobowiązań też, które my mieliśmy, tak jak przed chwilą mówiliśmy, o zobowiązaniach, które musimy uregulować, ale tutaj też zobowiązania może od naszych odbiorców są wobec nas, czyli na przykład, dajmy na to, nabywaliśmy z hurtowni jakieś towary, no i dzisiaj obecnie mamy otrzymać z tego jakąkolwiek premię, musimy wystawić z tego tytułu fakturę, albo nie wiem, prawnik prowadził kancelarię, no i teraz sprawa, która się toczyła w sądzie, on zawiesił działalność gospodarczą, sprawa dopiero teraz rozstrzygnięta, mamy wyrok prawomocny i ten prawnik za to ma otrzymać dodatkowe wynagrodzenie. To będzie mógł wystawić fakturę czy też nawet nabić na kasę ten przychód.
Ale mówimy tutaj właśnie o tych przychodach, które powstały, czyli de facto, które wynikały z czynności, które dokonaliśmy przed zawieszoną działalnością gospodarczą. A drugi katalog przychodów to katalog ze sprzedaży składników majątkowych, bo przedsiębiorca podczas zawieszonej działalności gospodarczej może sprzedawać składniki majątkowe, czy to na przykład samochód, komputer. I w takim przypadku ten przychód trzeba będzie wykazać.
RM: Piotr Juszczyk, główny doradca podatkowy inFaktu i nasz bardzo często. Dziękuję bardzo serdecznie, udanego weekendu.
PJ: Dziękuję.
Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV