Connect with us

Miło cię widzieć. Napisz, czego szukasz!

TRANSKRYPCJA WYWIADU

ZA 1,5 ROKU DO PORTU W ELBLĄGU WRÓCĄ STATKI. (ROZMOWA)

O planach pogłębiania drogi rzecznej do portu w Elblągu i planach rozbudowy portu rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 z Arkadiuszem Zglińskim, dyrektorem zarządu Portu Morskiego w Elblągu.

ZA 1,5 ROKU DO PORTU W ELBLĄGU WRÓCĄ STATKI. (ROZMOWA)
zdjęcie: Zarząd Portu Morskiego Elbląg

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Za półtora roku do Elbląga wpłyną pierwsze statki – deklaruje minister infrastruktury Dariusz Klimczak. To efekt zawartego w piątek porozumienia w sprawie współpracy z samorządem przy budowie ostatniego odcinka drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do Elbląga. Na jego mocy pogłębiony zostanie ostatni odcinek toru wodnego na rzece Elbląg, zapewniając dostęp do elbląskiego portu. Z nami jest jego dyrektor, czyli Arkadiusz Zgliński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego w Elblągu. Dzień dobry Panie dyrektorze, witam w BIZNES24

ARKADIUSZ ZGLIŃSKI, ZARZĄD PORTU MORSKIEGO W ELBLĄGU: Dzień dobry panie redaktorze, dzień dobry Państwu.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


MD: Statki morskie wpłyną, chociaż w zasadzie powinienem powiedzieć, powrócą do Portu Morskiego w Elblągu. Kiedy i jakiej wielkości statki będą mogły wpływać do Waszego portu?

AZ: Tak, rzeczywiście wracamy do tego, co miało miejsce już w przeszłości, ponieważ chciałbym przypomnieć, że tory wodne na rzece Elbląg w czasach przedwojennych – przed drugą wojną światową – ich głębokość wynosiła około 5 metrów. Dzisiaj stoimy przed faktem, że inwestycja budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską zostanie zrobiona do samego końca.

ZA 1,5 ROKU DO PORTU W ELBLĄGU WRÓCĄ STATKI. (ROZMOWA)
źródło: BIZNES24

To znaczy głównym jej elementem oprócz śluzy i kanału w miejscowości Nowy Świat powstanie pogłębienie torów wodnych, co zapewni dostęp jednostkom o większym tonażu niż dotychczas, tzn. z 1000 ton ten tonaż wzrośnie nawet do 4 tysięcy ton jednorazowo. I stworzy to możliwość wpłynięcia jednostek o długości 100 metrów, szerokości 20 metrów w zanurzeniu maksymalnym do 4,5 metra.

MD: Kiedy Elbląg był portem morskim kilkaset lat temu, eksportowaliśmy takie towary, jak świerk – na przykład drewno świerkowe. Tłumaczyłem też kolegom w redakcji, że dlatego spruce – to jest po angielsku świerk, bo pochodził z Prus, właśnie przez Elbląg eksportowany na zachód i różne takie towary, jak na przykład len na żagle czy potaż (potaż – zanieczyszczony węglan poatsu – K₂CO₃, przyp. trans.) do produkcji chemicznej.

MD: W jaki sposób port morski w Elblągu może pomóc z Województwu Warmińsko-Mazurskiemu, a w dalszej kolejności przedsiębiorcom w całej Polsce?

AZ: Województwo Warmińsko-Mazurskie jest jednym z większych zagłębi rolniczych w naszym kraju. Także tutaj my, jako Port Elbląg już od 2010 roku praktycznie stwarzaliśmy możliwości transportu zarówno w imporcie, jak i w eksporcie nie tylko towarów podlegających kontroli weterynaryjnej, ale również przypomnę, że po ponad dziesięciu latach utworzono w Elblągu kontrole fitosanitarne, które na dzień dzisiejszy pozwalają na sprowadzanie towarów nasiennych, jak i zboża i różnego rodzaju pasz.

Tak, że my, jeżeli chodzi o te przeładunki, jesteśmy przygotowani zarówno pod kątem terminala komunalnego, ale również terminali prywatnych, które w swoich zasobach posiadają elewatory paszowo-zbożowe. I właśnie dzięki pogłębieniu torów wodnych i możliwości wpłynięcia jednostek o większym tonażu będziemy mogli wreszcie wykorzystać ten potencjał, ale również w swoich planach rozwoju i strategii rozwoju mamy plany inwestycyjne – plany, które wiążą się z budową kolejnych terminali, terminali nie tylko multimodalnych, ale również tych dedykowanych pod pasze i zboża.

MD: Ile pieniędzy chcecie zainwestować? Jakie macie plany inwestycyjne, CAPEX na najbliższe lata?

AZ: Nasze plany inwestycyjne opiewają na kwotę około 200 milionów złotych.

MD: W terminie?

AZ: Tutaj my zakładaliśmy wcześniejsze terminy do 2025 roku, natomiast wiązało się to z pozyskaniem środków finansowych z Unii Europejskiej. My po te środki póki co nie mogliśmy sięgnąć, bo fundusze europejskie tak, jak wszyscy doskonale wiemy były zablokowane, niedostępne. Dzisiaj stoimy przed szansą sięgnięcia po te środki z funduszy europejskich Warmii i Mazur.

I te środki właśnie przeznaczamy na budowę kolejnego terminala na nieruchomości o obszarze 25 hektarów, gdzie oprócz samych nabrzeży planujemy zbudowanie placów składowych, magazynów, a może nawet i silosów, jeżeli będzie się to wiązało z towarowaniem towarów zbożowych.

MD: Zapytam jeszcze raz, ale proszę o szybką odpowiedź: 200 milionów, do którego roku?

AZ: 200 milionów zakładane było do 2025 roku. Dzisiaj prawdopodobnie będzie to rok 2027.

MD: Bardzo dziękuję. Arkadiusz Zgliński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego w Elblągu. Dziękuję bardzo.

AZ: Dziękuję serdecznie pozdrawiam, miłego dnia.


Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

Tylko 11,99 zł za miesiąc, 99 zł za roczny dostęp przez stronę BIZNES24.TV

ZA 1,5 ROKU DO PORTU W ELBLĄGU WRÓCĄ STATKI. (ROZMOWA)

Click to comment

Chcesz coś dodać? Śmiało!

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ...

CENY

Ceny żywności znowu wzrosną - uważają analitycy.

USA

W tym tygodniu inwestorzy czekają przede wszystkim na piątkowy raport o wydatkach gospodarstw domowych. To ten dokument ma kluczowe znaczenie dla decyzji Rezerwy Federalnej...

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O wynikach Rainbow rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 z Maciejem Szczechurą, prezesem, Rainbow Tours.

USA

W tym tygodniu amerykańscy inwestorzy oczekują na piątkowe dane o wydatkach gospodarstw domowych. To będzie ostatni tego typu raport przed kolejnym posiedzeniem Rezerwy Federalnej,...