MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Za półtora roku do Elbląga wpłyną pierwsze statki – deklaruje minister infrastruktury Dariusz Klimczak. To efekt zawartego w piątek porozumienia w sprawie współpracy z samorządem przy budowie ostatniego odcinka drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do Elbląga. Na jego mocy pogłębiony zostanie ostatni odcinek toru wodnego na rzece Elbląg, zapewniając dostęp do elbląskiego portu. Z nami jest jego dyrektor, czyli Arkadiusz Zgliński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego w Elblągu. Dzień dobry Panie dyrektorze, witam w BIZNES24
ARKADIUSZ ZGLIŃSKI, ZARZĄD PORTU MORSKIEGO W ELBLĄGU: Dzień dobry panie redaktorze, dzień dobry Państwu.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
MD: Statki morskie wpłyną, chociaż w zasadzie powinienem powiedzieć, powrócą do Portu Morskiego w Elblągu. Kiedy i jakiej wielkości statki będą mogły wpływać do Waszego portu?
AZ: Tak, rzeczywiście wracamy do tego, co miało miejsce już w przeszłości, ponieważ chciałbym przypomnieć, że tory wodne na rzece Elbląg w czasach przedwojennych – przed drugą wojną światową – ich głębokość wynosiła około 5 metrów. Dzisiaj stoimy przed faktem, że inwestycja budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską zostanie zrobiona do samego końca.
To znaczy głównym jej elementem oprócz śluzy i kanału w miejscowości Nowy Świat powstanie pogłębienie torów wodnych, co zapewni dostęp jednostkom o większym tonażu niż dotychczas, tzn. z 1000 ton ten tonaż wzrośnie nawet do 4 tysięcy ton jednorazowo. I stworzy to możliwość wpłynięcia jednostek o długości 100 metrów, szerokości 20 metrów w zanurzeniu maksymalnym do 4,5 metra.
MD: Kiedy Elbląg był portem morskim kilkaset lat temu, eksportowaliśmy takie towary, jak świerk – na przykład drewno świerkowe. Tłumaczyłem też kolegom w redakcji, że dlatego spruce – to jest po angielsku świerk, bo pochodził z Prus, właśnie przez Elbląg eksportowany na zachód i różne takie towary, jak na przykład len na żagle czy potaż (potaż – zanieczyszczony węglan poatsu – K₂CO₃, przyp. trans.) do produkcji chemicznej.
MD: W jaki sposób port morski w Elblągu może pomóc z Województwu Warmińsko-Mazurskiemu, a w dalszej kolejności przedsiębiorcom w całej Polsce?
AZ: Województwo Warmińsko-Mazurskie jest jednym z większych zagłębi rolniczych w naszym kraju. Także tutaj my, jako Port Elbląg już od 2010 roku praktycznie stwarzaliśmy możliwości transportu zarówno w imporcie, jak i w eksporcie nie tylko towarów podlegających kontroli weterynaryjnej, ale również przypomnę, że po ponad dziesięciu latach utworzono w Elblągu kontrole fitosanitarne, które na dzień dzisiejszy pozwalają na sprowadzanie towarów nasiennych, jak i zboża i różnego rodzaju pasz.
Tak, że my, jeżeli chodzi o te przeładunki, jesteśmy przygotowani zarówno pod kątem terminala komunalnego, ale również terminali prywatnych, które w swoich zasobach posiadają elewatory paszowo-zbożowe. I właśnie dzięki pogłębieniu torów wodnych i możliwości wpłynięcia jednostek o większym tonażu będziemy mogli wreszcie wykorzystać ten potencjał, ale również w swoich planach rozwoju i strategii rozwoju mamy plany inwestycyjne – plany, które wiążą się z budową kolejnych terminali, terminali nie tylko multimodalnych, ale również tych dedykowanych pod pasze i zboża.
MD: Ile pieniędzy chcecie zainwestować? Jakie macie plany inwestycyjne, CAPEX na najbliższe lata?
AZ: Nasze plany inwestycyjne opiewają na kwotę około 200 milionów złotych.
MD: W terminie?
AZ: Tutaj my zakładaliśmy wcześniejsze terminy do 2025 roku, natomiast wiązało się to z pozyskaniem środków finansowych z Unii Europejskiej. My po te środki póki co nie mogliśmy sięgnąć, bo fundusze europejskie tak, jak wszyscy doskonale wiemy były zablokowane, niedostępne. Dzisiaj stoimy przed szansą sięgnięcia po te środki z funduszy europejskich Warmii i Mazur.
I te środki właśnie przeznaczamy na budowę kolejnego terminala na nieruchomości o obszarze 25 hektarów, gdzie oprócz samych nabrzeży planujemy zbudowanie placów składowych, magazynów, a może nawet i silosów, jeżeli będzie się to wiązało z towarowaniem towarów zbożowych.
MD: Zapytam jeszcze raz, ale proszę o szybką odpowiedź: 200 milionów, do którego roku?
AZ: 200 milionów zakładane było do 2025 roku. Dzisiaj prawdopodobnie będzie to rok 2027.
MD: Bardzo dziękuję. Arkadiusz Zgliński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego w Elblągu. Dziękuję bardzo.
AZ: Dziękuję serdecznie pozdrawiam, miłego dnia.
Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Kup dostęp online do telewizji BIZNES24
Tylko 11,99 zł za miesiąc, 99 zł za roczny dostęp przez stronę BIZNES24.TV