ROMAN MŁODKOWSKI, BIZNES24: Z wielką przyjemnością będę teraz rozmawiał specjalnie dla Was, drodzy widzowie o firmie w firmie o dźwięcznej nazwie Neptis, która przeniosła się niedawno z parkietu NewConnect na parkiet główny Warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych. Neptis to polska spółka specjalizująca się w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań dla kierowców i firm. Jest twórcą popularnej aplikacji Yanosik, która pełni funkcję nawigacji online i asystenta kierowcy, ostrzegając o sytuacjach drogowych. W segmencie B2B Neptis dostarcza systemy monitoringu pojazdów i raportowania pracy mobilnej, oferując między innymi usługę Flotis, dzięki której można sobie zarządzać swoją flotą pojazdów.
Spółka zadebiutowała na rynku NewConnect w lipcu 2014 roku. Debiut na Rynku Głównym Papierów Wartościowych nastąpił 18 grudnia. Będzie to… jest to setne już przejście spółki z rynku NewConnect na rynek główny Warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych. A my rozmawiamy z prezesem Neptis, Adamem Tychmanowiczem. Witam bardzo serdecznie.
ADAM TYCHMANOWICZ, NEPTIS: Kłaniam się uprzejmie. Witam panie redaktorze, witam Państwa.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
RM: Wśród różnych informacji, które pojawiły się na temat waszego przejścia, pojawiła się też taka dość interesująca informacja, że tam na NewConnect to nie mogliście znaleźć inwestora instytucjonalnego, który chciałby wesprzeć Waszą firmę. To myśli Pan, że teraz, kiedy jesteście na głównym rynku, będzie łatwiej i co miałby taki instytucjonalny, branżowy, być może inwestor, wnieść?
AT: Bardzo, że tak powiem, otwarcie pan stwierdził, czy też mocno pan stwierdził, że nie byliśmy w stanie. Może ta przygoda z NewConnectem to był dobry czas do tego, żeby firma wzrosła, nabrała pewnej stabilności, nabrała pewnej masy, nabrała też pewnej struktury organizacyjnej, ukształtowała swoje produkty i znalazła się w miejscu, w którym jest w stanie być rzeczywiście godnym partnerem dużego czy to branżowego, czy może powiedzieć instytucjonalnego inwestora. I raczej z tej perspektywy bym patrzył.
Miałem wrażenie, że NewConnect jest dobrym miejscem, natomiast lepsze jest wrogiem dobrego. I właśnie ku temu lepszemu zmierzamy. Po to, żeby móc grać, można powiedzieć, albo współpracować z partnerami, którzy będą jeszcze więksi. Do tej chwili jakby rozwój naszej firmy był możliwy z własnych środków w zakresie własnych wypracowanych kapitałów byliśmy w stanie funkcjonować.
Natomiast liczymy na to, że otwierają się jakby możliwości, otwierają się drzwi, które będą zdecydowanie szersze niż te, które mieliśmy na NewConnect. My nie byliśmy spółką, która musiała, że tak powiem, pozyskać inwestora, musiała pozyskać kapitał na NewConnect. Mogła, ale nie musiała.
Więc wytrzymaliśmy ten czas, jakby wstrzymaliśmy się z takimi ruchami po to, żeby być teraz bardziej dojrzałą spółką i lepszym partnerem do rozmów dla inwestorów w szczególności to myślę o dużych inwestorach instytucjonalnych, dużych z naszej perspektywy.
RM: No tak, ale skoro tyle czasu sobie radziliście bez nich, to jak ci duzi inwestorzy instytucjonalni zmienią Wasz biznes?
AT: Pan trochę zapytuje mnie o plany, o prognozy.
RM: Oczywiście. To jest najciekawsze.
AT: Nie jesteśmy spółką, która publikuje takie prognozy czy publikuje takie plany. I proszę wybaczyć, ale dynamika na rynku jest tak silna, że nie możemy takich ruchów robić, by nie zdradzać zbyt dużo swoich planów. Natomiast mamy oczywiście wewnątrz w firmie pomysły czy plany, które najprawdopodobniej będą wymagały wsparcia albo wsparcie będzie wskazane. Na chwilę obecną spółka dosyć dobrze uzyskuje wysoką płynność, aczkolwiek inwestycje w rynek, może jakieś przejęcia, o których myślimy, będą wymagały, czy mogą wymagać wsparcia zewnętrznego. I właśnie z tą myślą poczyniliśmy po 10 latach obecności na NewConnect ruch w kierunku dużego parkietu.
Tutaj jednak nie ukrywajmy znajdują się podmioty, które mogą inwestować na dużym parkiecie, natomiast ten mały parkiet jest dla nich zamknięty, a też zależy nam na podmiocie, który będzie stabilny. To mówię, jako inwestor.
RM: No tak. Pewnie opowiecie o tych planach jakiemuś potencjalnemu inwestorowi. Nie jestem pewien, czy nie zrobi się wtedy jakaś nierównowaga w dostępie do informacji pomiędzy inwestorami. No ale nic, zostawmy to na razie na boku, bo chciałbym porozmawiać przez chwilę o Waszych wynikach finansowych. Wynikach, w których w zasadzie wszystko jest super, pomijając zysk netto i zysk z działalności operacyjnej, które wzrosły o operacyjne 1393%, a zysk netto o 3476%, co robi spektakularne wrażenie.
AT: Porównuje Pan, jeśli może zapytać: które, że tak powiem, lata, albo które liczby?
RM: Trzeci kwartał 2024 do trzeciego kwartału 2023. W przypadku zarówno operacyjnej, jak i zysku netto.
AT: Tak, rzeczywiście. No, nie ma co ukrywać, że ubiegły rok, jeżeli patrzymy w ogóle na spółkę, to rok 2022 był można powiedzieć, rekordowy pod kątem wypracowanego zysku, natomiast też pod kątem dynamiki wzrostu firmy. Proszę popatrzeć, że pomiędzy 2022 rokiem a 2021 nastąpił wzrost obrotów firmy ja nie powiem o 100%, ale niemalże o 100%, bo urośliśmy z dwudziestu paru milionów z 28 do ponad 50 milionów złotych w przychodach.
To wymagało pewnego przearanżowania firmy, dostosowania firmy do tak rosnących obrotów. Nie ukrywam, zmiana procesów, zmiana struktury organizacyjnej, zmiana, powiedzmy też troszkę uporządkowania asortymentu. Te wszystkie elementy zostały właśnie wykonane na przełomie czy w roku 2023 i to troszeczkę spowolniło nasz rozwój. Musieliśmy na chwilkę, bo tak jak biegacz – musi mieć chwilkę odpoczynku, żeby przygotować się do kolejnego startu, do kolejnego maratonu. I my dokładnie taką sytuację mieliśmy, czyli po okresie intensywnego wzrostu w 2023 roku versus 2021 Ten 2023 nie tyle może spowolniliśmy wzrost, nie że wyhamowaliśmy całkowicie, czy też zaliczyliśmy jakiś spadek, natomiast wyhamowaliśmy ten wzrost po to, żeby wzmocnić, przebudować szeregi i zwiększyć też efektywność działalności.
Zauważyliśmy, że po prostu mimo że szybko rośniemy, to efektywność nam troszeczkę spada i teraz tą efektywność właśnie poprawiliśmy. Widać to już w wynikach za pierwsze trzy kwartały mijającego roku.
RM: A jakie są takie główne motory (drivery chciałem powiedzieć) siły napędowe rozwoju Neptisa? Macie 34 miliony pobrań do września 2024. To rozumiem to jest od początku historii firmy, tak?
AT: Sytuacja jest taka i rzeczywiście to tutaj jest. Podawał pan redaktor ilość pobrań aplikacji. Natomiast ta ilość aplikacji, ilość pobrań przekłada się na liczbę liczby realnych, rzeczywistych, aktywnych użytkowników.
I tutaj trzeba podać takie dwie liczby. Ilość unikalnych użytkowników w skali miesiąca, a więc unikalnych kierowców, którzy podróżują z aplikacją Yanosik, waha się pomiędzy 2, a nawet sięga po 3 miliony w skali miesiąca. W skali roku to jest wartość około 5 milionów użytkowników, którzy sięgają po aplikację Yanosik, którzy korzystają z platformy Yanosik
RM: Rozumiem, że sięgają przynajmniej raz po aplikację?
AT: Minimum raz. Tak samo. Jeżeli mówimy tutaj o kierowcach w skali miesiąca to jest minimum raz. Wiadomo, że są tacy użytkownicy, którzy skorzystają raz czy dwa razy jadąc na wakacje tylko w skali roku. I są tacy, którzy podróżują z Yanosikiem codziennie. Oczywiście ci, którzy podróżują codziennie są szczególnie bliski mojemu sercu, aczkolwiek każdy kierowca jest mile widziany w społeczności Yanosik i tych kierowców mamy rzeczywiście z roku na rok coraz więcej.
RM: A jak rozumieć liczbę aktywnych użytkowników, która wynosi 130 000, wzrost rok do roku o 20 000?
AT: Tutaj odnosi Pan się zapewne do liczby aktywnych użytkowników terminali. Ja może przybliżę. Yanosik jako rozwiązanie jest dostępne zarówno w formie aplikacji na telefony z systemem iOS i Android. I to jest aplikacja Yanosik, jak również możemy skorzystać z dedykowanego terminala. I to takie terminale można zakupić w autoryzowanej sieci sprzedaży naszej firmy, u naszych partnerów handlowych, w sieciach handlowych, no i oczywiście w naszym sklepie internetowym. I te terminale to są dedykowane urządzenia stricte zintegrowane z naszym systemem. Zarówno terminale, jak i aplikacja korzystają z jednej bazy.
Ci sami zarówno użytkownicy terminali, jak i aplikacji zasilają nasz system w informacje i korzystają z dobrodziejstw systemu. Terminal to jest urządzenie, które wyposażone jest w moduł GPS i kartę SIM. Tak, że kupujemy, korzystamy i to jest właśnie ta liczba użytkowników, która korzysta z tych dedykowanych terminali. To są zazwyczaj użytkownicy, którzy jeżdżą więcej. Poza tym użytkownicy, którzy wydali całkiem zauważalną kwotę na zakup terminala i też opłacają abonament za jego korzystanie. Tak, że w przychodach firmy są oni zauważali.
RM: Co jest bardziej rentowną rentowną częścią biznesu? Apki czy hardware połączony z softwarem?
AT: Ja bym powiedział, że te dwie. Żeby dobrze spać to trzeba stać na dwóch co najmniej dwóch nogach. I to są, można powiedzieć dwie nogi Yanosika. Z jednej strony mamy aplikację, która jest darmowa. Ale cóż, jeżeli korzystam z aplikacji, to z jednej strony możemy monetyzować tą aplikację poprzez reklamy, którymi częstujemy naszego użytkownika. Z drugiej strony są użytkownicy, którzy stawiają nam kawę, czyli to jest donacja, też może być to donacja, może to być oczywiście zakup takiej wersji Yanosika w wersji bez reklam i to jest całkiem zauważalny przychód reklamowy oraz tych donacji. Z drugiej strony mniej więcej te przychody się równoważą, czy też te korzyści się równoważą, są użytkownicy, którzy korzystają z terminali dedykowanych i opłacają abonament.
RM: A tym, którzy korzystają w iOS z wbudowanych map i w Androidzie z map Google’a to, co Państwo mówią, żeby ich przekonać do Yanosika? Jaki jest pomysł na dalszy wzrost?
AT: Powiem tak. To nie jest jakiś problem, że ktoś korzysta z jednej czy dwóch map. Z Yanosika możemy korzystać w pełnym zakresie, czyli zarówno z nawigacji omijającej korki, jak i z informacji drogowych zgłaszanych przez innych użytkowników. Ale też jest szeroki wachlarz innych funkcjonalności. Na przykład opłaty za autostrady, na przykład możliwość wykupienia e-winiet. Na przykład użytkownik może skorzystać z dedykowanej oferty ubezpieczeniowej zmieniającej jego styl jazdy.
RM: No i domyślam się, że promocja tych usług będzie sposobem na rozwój. Bardzo serdecznie trzymamy kciuki i życzymy powodzenia. Dziękuję serdecznie.
AT: Do zobaczenia.
Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Kup dostęp online do telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV