TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ W TELEWIZJI BIZNES24
Roman Młodkowski: Postanowiliśmy porozmawiać z Ireneuszem Zyską, wiceministrem klimatu i środowiska. Witam bardzo serdecznie, Panie Ministrze.
Ireneusz Zyska: Dzień dobry witam serdecznie dziękuję za zaproszenie.
RM: Dziękujemy za jego przyjęcie. Druga odsłona programu przed nami dzisiaj pan ją ogłosił. 12 lipca można ruszyć po samochód. To co dokładnie będzie od 12 lipca można zrobić powiedzmy tym, którzy są szczególnie napaleni i nie mogą się doczekać.
IZ: Prosty intuicyjny program aplikacja internetowa, która pozwoli na to, aby ubiegać się o dopłatę do zakupu pojazdu elektrycznego samochodu zarówno dla osób fizycznych, jak też dla przedsiębiorców, dla instytucji, przy czym tutaj jeszcze zwiększamy możliwość skorzystania z innych modeli biznesowych. Chodzi o leasing, w tym leasing konsumencki, o najem długoterminowy. Ciekawą informacją właściwie niusem, który mógłbym teraz przekazać, jest to, że w trakcie dzisiejszego dnia przyszło potwierdzenie uzgodnienia z Komisją Europejską w zakresie modyfikacji przepisów.
Jeżeli chodzi o leasing pojazdów, będziemy 20 lipca co jest nową informacją w stosunku do tego, co ogłaszaliśmy w dniu dzisiejszym, ogłaszać konkurs dla instytucji finansujących. Chodzi właśnie o współpracę z bankami, które będą pośrednikiem w zakresie leasingowania pojazdów. Dzisiaj ta forma, szczególnie dla przedsiębiorców, jest szczególnie wygodna w korzystaniu z samochodów. Chcielibyśmy, aby rozwinąć również korzystanie z samochodów elektrycznych w tym zakresie.
W trakcie dzisiejszego dnia przyszło potwierdzenie uzgodnienia z Komisją Europejską w zakresie modyfikacji przepisów. Jeżeli chodzi o leasing pojazdów, będziemy 20 lipca co jest nową informacją w stosunku do tego, co ogłaszaliśmy w dniu dzisiejszym, ogłaszać konkurs dla instytucji finansujących. Chodzi właśnie o współpracę z bankami, które będą pośrednikiem w zakresie leasingowani
Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska
Budżet programu to 500 milionów złotych, ale chcę powiedzieć, że to jest tylko wstęp na rok 2021. Za chwilę kolejne edycje, w tym nowy dedykowany program dofinansowania dla budowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. To niesłychanie ważne. Samochody elektryczne jak najbardziej tak, zmiana modelu życia, zmiana w zakresie obniżenia emisyjności w transporcie, ale bez infrastruktury ładowania pojazdów trudno będzie nam osiągnąć duży rezultat w zakresie zwielokrotnienia liczby pojazdów elektrycznych na polskich drogach.
W najbliższych miesiącach bardzo dużo będzie się działo w aspekcie elektromobilności, zaryzykuję nawet stwierdzenie, że rok 2021 będzie przełomowy rok w rozwoju elektromobilności w Polsce.

RM: Oby tak było Panie Ministrze, rozumiem, że ta informacja o konkursie dla banków, ale też firm leasingowych, bo rozumiem, że to nie muszą być banki jako takie to mogą być po prostu firmy, które zajmują się udzielaniem leasingu, jest informacją, która mówi, że przedsiębiorcy będą również, że tak powiem objęci tym programem, w przeciwieństwie do jego poprzedniej wersji, gdzie w zasadzie tylko przedsiębiorcy mogli kupować samochody czy uzyskać dofinansowanie na samochody dostawcze. Rozumiem, że teraz również osobowe również dla przedsiębiorców czy osób prowadzących działalność gospodarczą, tyle że nie od 12 lipca, a od 20 plus rozstrzygnięcie konkursu.
IZ: Dokładnie tak. Na razie 12 lipca zapraszamy przede wszystkim osoby fizyczne do aplikowania w programie Mój Elektryk. Postaraliśmy się z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej maksymalnie uprościć, żeby to był wręcz intuicyjny model aplikowania, podobnie jak ma miejsce w programie mój prąd, który przyczynił się do rozwoju odnawialnych źródeł energii w wymiarze rozproszonym dla źródeł prosumenckich. Myślę, że to również będzie skutkować dobrym rezultatem w przypadku rozwoju elektromobilności.
Przy czym warto podkreślić, że tak jak pan redaktor na wstępie zauważył podstawowy poziom dofinansowania 18 750 zł, ale dla osób dysponujących kartą dużą rodziny, czyli po prostu duża rodzina 3+ uzyskały wyższy poziom dofinansowania aż 27 tys. zł. Mając na uwadze, że w tym podstawowym segmencie cena samochodów elektrycznych jest poniżej 100 tys. zł, czy nawet zdecydowanie poniżej 100 tys. zł, w zależności od marki, to może być to nawet 1/3 wartości pojazdu. To już wyrównuje ceny między samochodami z napędem konwencjonalnym a samochodami z napędem elektrycznym.
RM: Tylko że to są małe samochodziki, one nie bardzo dla dużej rodziny się nadają.
IZ: Tak, zgadzam się, ale trzeba powiedzieć, że w warunkach miejskich bardzo często korzystamy, szczególnie w dużych aglomeracji, korzystamy w ruchu miejskim z małych samochodów na zakupy, dojazdy, dowóz dzieci do do przedszkola, do do szkoły i i taki samochód, szczególnie właśnie dla dla matki, ojca z dzieckiem jest bardzo wygodny, poręczny. Poza tym poza tym nie stoimy w kilometrowych korkach widzimy, co się w szczycie komunikacyjnym dzieje.
Podstawowy poziom dofinansowania 18 750 zł, ale dla osób dysponujących kartą dużą rodziny, czyli po prostu duża rodzina 3+ uzyskały wyższy poziom dofinansowania aż 27 tys. zł.
Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska
RM: rozumiem, że liczycie na to, że ten drugi samochód, dla tych, którzy mogą sobie na to pozwolić, to nie będzie stare używane auto, ale właśnie samochód elektryczny. Oby tak było dla dobra klimatu. Bardzo serdecznie dziękujemy. Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska, był naszym gościem w BIZNES24.
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV