MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Wittchen właśnie chwali się wzrostem przychodów i dwukrotnie większym zyskiem. Spółka pokazała dobre dane za pierwszy kwartał – pierwszy kwartał tego roku. Wynika z nich, że od stycznia do marca Wittchen zarobił ponad 10 milionów złotych. To jest wynik o 50 procent, czyli dwukrotnie lepszy od analogicznego okresu roku ubiegłego, ale gorszy od konsensusu. Analitycy liczyli bowiem, że zysk spółki wyniesie aż 13 milionów złotych.
Przychody Wittchena wyniosły ponad 96 mln i były wyższe o 43 procent rok do roku. I co ciekawe, za ponad 50% przychodów spółki odpowiadał kanał online. W tym roku spółka planuje przeprowadzić inwestycje o wartości przekraczającej 15 mln złotych. Najwięcej z tej kwoty, bo aż 11 milionów. Wittchen wyda na wyposażenie nowych i modernizację istniejących już salonów. Ponad 4 miliony spółka zainwestuje w rozwój e-commerce.
A z nami jest prezes spółki Wittchen, Pan Jędrzej Wittchen. Dzień dobry Panie prezesie.
JĘDRZEJ WITTCHEN, WITTCHEN S.A.: Dzień dobry Państwu.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
MD: Cieszymy się bardzo. Panie prezesie. No cóż, świetne wyniki, gratulacje. Dwukrotny wzrost zysku, zapowiedź dużych inwestycji. No to porozmawiajmy o tych wynikach. 50 procent wzrostu zysku to jest naprawdę bardzo dobry wynik. Ale czy tej radości nie osłabia fakt, że gigantyczna inflacja przyczynia się również do takiego nieco sztucznego wzrostu przychodów każdej ze spółek? Czy ta inflacja nie niszczy Panu smaku tego zysku?
JW: Panie redaktorze. Zysk wrósł nam 103 procent, czyli dwukrotnie, 50% przychody. Moje podejście w życiu do problemów jest takie, że na te co nie mamy wpływu to się nimi nie przejmujmy, a po prostu róbmy swoje. I myślę, że strategia, którą wdrożyliśmy parę lat temu, polegająca na tym, że z naszą marką wychodzimy za granicę, a nie tylko sprzedajemy w Polsce – postawiliśmy na sprzedaż przez internet, czyli we własnych sklepach zagranicznych, internetowych, na platformach internetowych; ona daje rezultaty. Myślę, że jeśli wszyscy się skoncentrujemy i będziemy rozwijać markę, rozwijać sprzedaż, to inflacja nie zabierze nam tego, co wypracujemy.
MD: Jaka jest rola kanału stacjonarnego w sprzedaży, jaką Pan widzi w spółce w najbliższych latach? Jaką będzie miała rolę sprzedaż stacjonarna wobec sprzedaży internetowej, która zapewnia Wam już 50% przychodów?
![WITTCHEN PODWOIŁ ZYSK I ZWIĘKSZYŁ PRZYCHÓD Z E-COMMERCE (ROZMOWA) WITTCHEN PODWOIŁ ZYSK I ZWIĘKSZYŁ PRZYCHÓD Z E-COMMERCE (ROZMOWA)](https://i0.wp.com/biznes24.pl/zaplecze-b24pl/wp-content/uploads/2023/05/JEDRZEJ_WITTCHEN.00_02_08_02.Still029.jpg?resize=696%2C392&ssl=1)
JW: Od samego początku budowania naszej marki czy działania naszej firmy stawialiśmy na sprzedaż detaliczną. Wiadomo, że 30 lat temu o internecie nikt nic nie wiedział. Można nawet trudno było sobie to wyobrazić. Teraz ten kanał jest, można powiedzieć najważniejszy dla każdego. Ale nie wyobrażamy sobie działalności bez pełnego e-commerce bez sieci stacjonarnych salonów.
Mamy ich w tym momencie 115 i w Polsce, i za granicą. I myślę, że ta ilość będzie mniej więcej się utrzymywać, ponieważ jeśli się mówi o przeniesieniu handlu do internetu, to zawsze muszą być miejsca, gdzie klienci będą mogli obejrzeć nasze produkty, gdzie będą mogli odebrać przesyłkę, gdzie będą mogli zareklamować, ewentualnie porozmawiać z naszymi sprzedawcami, dowiedzieć się więcej o produkcie. Więc w najbliższym czasie nie rozważamy zamykania sieci detalicznej czy zmniejszania nawet ilości sklepów.
MD: No tak, ale te sklepy myślę, że z czasem mogą też być coraz bardziej ciążącą kosztowo, nie kulą u nogi, może złotą kulą u nogi – w ten sposób to powiem… Panie prezesie. No ale jednak 4 miliony złotych inwestycji w e-commerce, w inwestycjach zaplanowanych przy 12 milionach na sklepy stacjonarne – to też ciekawa proporcja. Ale na co konkretnie te 4 miliony zamierzacie przeznaczyć?
JW: Przede wszystkim na otworzenie kolejnych dwóch naszych sklepów internetowych zagranicznych. W tym momencie mamy sześć sklepów internetowych. Otwieramy jeszcze dwa w Słowacji i Rumunii. I Austrii Prawdopodobnie. Oprócz tego zwiększamy swoją pozycję na sprzedaży przez platformy internetowe typu Amazon, Zalando. Jesteśmy już na trzydziestu paru, a w tym roku chcemy jeszcze dodać 6 do 8 nowych platform w nowych krajach, ponieważ to też jest bardzo silna odnoga sprzedażowa. Nie wyobrażamy sobie właśnie, żebyśmy nie domknęli pełnego e-commerce w sklepach stacjonarnych, w sklepach własnych internetowych i na platformach internetowych. To daje najlepsze rezultaty.
MD: Sprzedaż tak stacjonarna jak internetowa, zwłaszcza przy tak licznej sieci placówek i tylu rynkach, na których operujecie to również wyzwania związane z logistyką, z magazynowaniem towaru, który które musicie dostarczyć. Jak Pan ocenia obecnie kondycję rynku magazynowego? Pytam o to, bo za chwilę będziemy rozmawiać o rekordowej podaży powierzchni magazynowej w Polsce w tym roku. Jak ocenia Pan sytuację na tym rynku?
JW: Myślę, że to jest bardzo dobry biznes. Przede wszystkim firmy, które myślą o przedłużaniu obecności na rynku czy o sukcesach, muszą sprzedawać przez internet, muszą inwestować w logistykę. Logistyka musi mieć miejsce. Poza tym uważam, że Polska jest cały czas bardzo dobrym miejscem, żeby być takim hubem e-commercowej sprzedaży na wiele krajów, na całą Europę wręcz. Mówię tutaj o dostępności fachowców. Jeszcze całkiem nieźle w kosztach wynagrodzenia dla biznesu. Widzę tą branżę bardzo dobrze w Polsce.
MD: No i tam chyba najszybciej roboty będą wprowadzane. I one już są wprowadzane. Bardzo dziękuję Panie prezesie. Jędrzej Wittchen, prezes firmy Wittchen, która wczoraj zyskiwała ponad 2,5% był naszym gościem.
JW: Dziękuję bardzo za rozmowę. Do widzenia Państwu.
CZYTAJ TEŻ: WITTCHEN Z 43% WZROSTEM PRZYCHODÓW ROK DO ROKU
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
![WITTCHEN PODWOIŁ ZYSK I ZWIĘKSZYŁ PRZYCHÓD Z E-COMMERCE (ROZMOWA) WITTCHEN PODWOIŁ ZYSK I ZWIĘKSZYŁ PRZYCHÓD Z E-COMMERCE (ROZMOWA)](https://i0.wp.com/biznes24.pl/zaplecze-b24pl/wp-content/uploads/2024/10/stopka-aplikacja-2024-1.jpg?resize=696%2C147&ssl=1)
Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV