MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Z nami jest Marek Szczepański, dyrektor Departamentu Programów Ekologicznych Banku Ochrony Środowiska. Dzień dobry.
MAREK SZCZEPAŃSKI, BANK OCHRONY ŚRODOWISKA: Dzień dobry.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
MD: Sto milionów złotych więcej. To, ile to jest aut?
MS: Panie redaktorze, Szanowni Państwo, to można szacować tylko i wyłącznie. Myślę, że to będzie około 3 tysięcy aut, ponieważ warto podkreślić, że dopłaty do leasingu samochodów zeroemisyjnych, w tym głównie elektryczne bądź wodorowe, dotyczą zarówno samochodów osobowych, gdzie dopłata jest niższa oraz samochodów dostawczych, gdzie ta dopłata może być większa. Dlatego możemy tylko szacować, że to będzie około 3 tysięcy samochodów, które będą mogły być wyleasingowane dzięki tym dodatkowym 100 mln złotych, które przyznał Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
MD: Gdzie i na jakich zasadach można wyleasingować „elektryka”?
MS: Program Mój Elektryk – program Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska działa na zasadzie jednego okienka, tzn. osoba, która jest zainteresowana skorzystaniem z leasingu z dopłatą powinna udać się do jednej z 30 firm leasingowych lub też firm najmu długoterminowego, które współpracują z Bankiem Ochrony Środowiska.
Wniosek składa się w firmie leasingowej. Następnie wniosek trafia do Banku Ochrony Środowiska, który zajmuje się całą resztą, więc nie trzeba kontaktować się z nami, ale skontaktować się z jedną z 30 firm, które z nami współpracują. Lista tych firm jest dostępna na naszej stronie internetowej.
MD: 100 milionów złotych, a w sumie 600 milionów złotych, które są w tej dopłacie w Banku Ochrony Środowiska. To proszę powiedzieć, ile to jest, jaki to jest udział we wpłacie, którą trzeba wnieść? To jest 100 procent takiej wpłaty? Czy jest to rodzaj gwarancji? Jak to działa?
MS: Już, już tłumaczę. Program Mój Elektryk ma dwie ścieżki tak zwane. Po pierwsze jest ścieżka zakupowa, gdzie osoba chętna, przedsiębiorca, osoba fizyczna czy samorząd terytorialny może zgłosić się do Narodowego Funduszu i dostać dopłatę do zakupu. Równolegle funkcjonuje od września 2021 roku ścieżka leasingowa, której operatorem jest Bank Ochrony Środowiska i dzięki środkom, które otrzymujemy z Narodowego Funduszu, możemy finansować opłatę wstępną do leasingu samochodu elektrycznego i w przypadku samochodów osobowych maksymalna kwota dotacji wynosi 18 750 złotych – ta wartość mniejsza.
Natomiast, jeżeli użytkownik deklaruje określony przebieg, średnioroczny, może otrzymać dotację, która pokrywa opłatę wstępną w wysokości 27 000 złotych. Od razu powiem, że zdecydowana, przytłaczająca większość chętnych korzysta z tej wyższej dopłaty do leasingu. Czyli mówimy o faktycznej dotacji do leasingu samochodu elektrycznego. W przypadku samochodów dostawczych, czyli samochodów kategorii N1, maksymalna wartość dotacji może wynieść 70 tysięcy złotych, ale nie więcej, niż 30% kosztu pojazdu.
MD: No tak, jeżeli chodzi o koszt pojazdu oraz jego standard przed budynkiem, w którym mieści się nasza redakcja parkuje takie piękne elektryczne Porsche. Ono chyba kosztuje w okolicach miliona złotych. Rozumiem, że na tego typu auta dopłaty do leasingu dostać nie można? Wykracza ono poza widełki?
MS: Tak, ale: W przypadku samochodów osobowych maksymalna wartość pojazdu to jest 225 tysięcy brutto i tylko pojazdy, które mają taką cenę mogą być objęte dopłatą do leasingu. Natomiast w przypadku osób, które są posiadaczami Karty Dużej Rodziny ten limit 225 tysięcy złotych nie obowiązuje.
Jako ciekawostkę podam, że najdroższy samochód, który do tej pory został wyleasingowany dzięki dotacji, którą udzieliliśmy, miał wartość 400 tysięcy złotych. Więc pytanie czy posiadacz tego samochodu elektrycznego, który stoi przed państwa budynkiem jest posiadaczem Karty Dużej Rodziny, więc teoretycznie mógłby wtedy skorzystać z takiej dopłaty.
Natomiast całkowicie serio 99,9 wniosków to są takie, które dotyczą pojazdów o wartości do 225 tysięcy złotych. Podkreślam: ten limit dotyczy samochodów osobowych, a nie samochodów dostawczych.
MD: Obiecuję włożyć karteczkę za wycieraczkę i dowiedzieć się jak najszybciej… Bardzo dziękuję Panie dyrektorze. Marek Szczepański, dyrektor Departamentu Programów Ekologicznych Banku Ochrony Środowiska był naszym gościem. Dziękuję pięknie.
MS: Dziękuję bardzo.