Według źródeł branżowych cytowanych przez bild.de, Volkswagen stoi w obliczu luki finansowej szacowanej na 5 miliardów euro. Na tej podstawie niemieccy komentatorzy wskazują, że liczba pracowników w Niemczech powinna zostać zredukowana z obecnych 130 tys. do ok 100 tys.
niemieckie media donoszą, że zwolnienia nie oszczędzą najważniejszego działu spółki czyli badań i rozwoju. Tutaj pracę może stracić nawet 6 tys. osób co stanowi 50 proc. całej załogi.
Volkswagen rozważa także ograniczenie inwestycji o około 20 miliardów euro w najbliższym planie średnioterminowym. Cięcia te mogą dotknąć głównej marki koncernu, co wskazuje na poważne wyzwania stojące przed całą grupą.
Volkswagen oficjalnie nie potwierdza konkretnej liczby planowanych zwolnień. Rzeczniczka spółki mówi jedynie o konieczność redukcji kosztów w niemieckich lokalizacjach, aby utrzymać konkurencyjność cenową i zapewnić środki na przyszłe inwestycje.
Historia koncernu Volkswagen (VW) sięga lat 30. XX wieku.
- W 1931 roku firma Zündapp zwróciła się do Ferdinanda Porsche o zaprojektowanie taniego samochodu, co zaowocowało prototypem Typ 12. W 1933 roku Porsche spotkał Adolfa Hitlera, który chciał stworzyć “samochód ludowy” (Volkswagen) dostępny dla mas.
- W 1937 roku założono spółkę Volkswagenwerk GmbH, która miała produkować samochody. Pierwszy model, znany jako Volkswagen Typ 1 lub “Garbus”, został zaprezentowany w 1938 roku.
- Podczas wojny fabryki VW produkowały głównie pojazdy wojskowe, a także wykorzystywały robotników przymusowych.
- Po wojnie, w 1945 roku, produkcja Garbusa została wznowiona pod nadzorem brytyjskim. Wkrótce Volkswagen stał się jednym z największych producentów samochodów w Europie.
- W latach 60. i 70. VW rozszerzył swoją ofertę o nowe modele, takie jak Transporter i Golf. W 1998 roku powstała grupa VAG, obejmująca marki takie jak Audi, SEAT, Škoda i Porsche.
- Dziś Volkswagen Group jest jednym z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie, posiadającym 48 zakładów produkcyjnych i działającym w 154 krajach.