MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Vercom, znowu to podkreślę, dowiózł wyniki nie tylko wobec oczekiwań inwestorów, ale również wobec słów prezesa, który bardzo pewnie zapewniał o podwojeniu zysku, co kilka lat. Jak często będzie można ten zysk podwajać i do jakiego momentu? O tym będę rozmawiał m.in. z Łukaszem Szałaśnikiem, dyrektorem finansowym Vecomu i członkiem zarządu tej spółki. Dzień dobry, witam w BIZNES24.
ŁUKASZ SZAŁAŚNIK, VERCOM: Dzień dobry.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
MD: Vercom rośnie najmocniej w sWIG, to po wynikach szacowana, skorygowana EBITDA tej technologicznej spółki specjalizującej się w usługach komunikacji dla biznesu (to dla widzów przypomnienie) w czwartym kwartale wyniosła 24 miliony złotych, co oznacza wzrost rok do roku o 28%. Natomiast przychody wyniosły 96,5 miliona złotych, co oznacza wzrost rok do roku o 19%. A z kolei inne wyniki również są poprawiane.
CZYTAJ TEŻ: ŚWIETNE WYNIKI VERCOMU
Proszę powiedzieć, czy jest szansa na to, aby przy tak rosnących oczekiwaniach względem spółki Vercom cały czas ustanawiał coraz lepsze wyniki finansowe, a nawet jak mówił na naszej antenie pan prezes Krzysztof Szyszka podwajać zysk.
ŁS: No, myślę, że przede wszystkim trzeba zacząć od tego, że całe to drugie półrocze, nie tylko czwarty kwartał, pokazały, że potrafimy dalej bardzo dynamicznie rosnąć, tak naprawdę na poziomie zysku EBITDA, ten wzrost już stricte organiczny, uwzględniający też wyniki przejętych w 2020 roku spółek, przede wszystkim MailerLite, były już w bazie.
Ten wzrost organiczny był bardzo wysoki na poziomie powyżej 30%, przy czym my tak naprawdę cały czas czujemy, że jesteśmy na początku tej drogi. Notujemy bardzo fajne dynamiki, zarówno, jeśli chodzi o pozyskiwanie klientów czy też sprzedaż do obecnych klientów. Także jak najbardziej pozostajemy mocno optymistyczni, jeśli chodzi o te perspektywy na 2024 rok.
MD: Panie dyrektorze, proszę wyjaśnić, na czym dokładnie zarabia Vercom?
ŁS: Vercom jest spółką technologiczną, spółką, która pomaga tysiącom klientów, właściwie dziesiątkom tysięcy klientów, przypominam: dzisiaj jest to już blisko 80 000 podmiotów na całym świecie w prowadzeniu komunikacji ze swoimi klientami poprzez dostarczanie komunikatów, czy to za pośrednictwem SMS-ów, czy też wiadomości e-mail, czy też push. U nas nasi klienci mają możliwość zarówno skorzystania z nowoczesnego API, czyli bezpośrednio jakby połączenia swoich systemów czy to ERP, czy systemów innych sprzedażowych.
MD: Czyli to Wy ten spam rozsyłanie na komórki, maile, powiadomienia push?
ŁS: Właśnie nie. Myślę, że tu trzeba przede wszystkim podkreślić, że my obsługujemy taką komunikację, która jest najbardziej potrzebna z perspektywy chociażby naszych klientów, czyli są to powiadomienia zarówno chociażby o dostarczonych paczkach, takie wiadomości, które tak naprawdę wszyscy Polacy dostają każdego dnia, często autoryzacje transakcji bankowych.
Bardzo wiele tych wiadomości, które Państwo dostają, właśnie jest dostarczane poprzez naszą platformę, chociażby z tego względu, że dzisiaj Vercom obsługuje tak naprawdę wiodące spółki reprezentujące wszystkie te sektory gospodarki, które właśnie operują na dużych bazach klientów i mają potrzebę budowania tej swojej obecności w cyfrowym świecie.
MD: A czy uda Wam się utrzymać te wzrosty w kolejnych kwartałach? Bo działacie na 180 rynkach, przejmujecie, wzrost organiczny to jest 30%, jak Pan powiedział. Więc no właśnie, do jakiego stopnia może się rozwijać? Jakie będą najbliższe kwartały dla Vercomu?
ŁS: To jest bardzo dobre pytanie. Myślę, że tak jak też mówiliśmy przy okazji swoich spotkań z inwestorami, my czujemy, że jesteśmy trochę na początku tej drogi. Vercom historycznie przede wszystkim właśnie rozwijał się poprzez dostarczanie usług technologicznych dla tych największych klientów w modelu sprzedaży bezpośrednim. To, co dzisiaj, na czym się mocno koncentrujemy i z czego wynikały chociażby ostatnie przejęcia, w tym spółki MailerLite, (jedna z największych, przypominam transakcji technologicznych na polskim rynku) to była właśnie koncentracja na małych klientach, na usługach SaaS, które sprzedajemy w modelu self service właśnie po to, aby ta skalowalność była jeszcze większa i żeby te fundamenty po prostu na kolejne lata były jeszcze silniejsze i to paliwo do wzrostu, żeby było go po prostu jeszcze więcej.
MD: To proszę wytłumaczyć sprzedajecie system, który jest SaaS, czyli System as a Service, który jest gdzieś w chmurze, klient korzysta ma możliwości z niego korzystania. A co to jest self service? Dla mniejszych klientów?.
ŁS: Self service – mam tutaj na myśli takie dwa modele. Jeżeli mówimy o dużych klientach, to trzeba pamiętać, że to są skomplikowane procesy w takim znaczeniu, że musimy dostosować troszeczkę naszą platformę do infrastruktury klienta, wykonać cały proces integracji, wynegocjować umowę. Jest to trochę taka sprzedaż klasyczna, bezpośrednia, która wymaga po prostu czasu i pracy.
W momencie, kiedy mówimy o usługach tych selfserwisowych kierowanych do małych klientów, tutaj ta procedura jest dużo bardziej uproszczona, to znaczy nasz klient, potencjalny klient wystarczy, że wejdzie na naszą stronę, uzupełni odpowiednie dane i jest w stanie na bieżąco zacząć korzystać z usług. My tutaj nie musimy angażować do tego procesu bezpośrednio naszych zespołów sprzedażowych. Z tego też względu nie ma znaczenia lokalizacja klienta, taka geograficzna.
Posiadamy biuro obsługi klientów tak naprawdę dzisiaj w każdej strefie czasowej, która umożliwia dostarczenie bardzo dobrego poziomu nie tylko samej usługi, ale również później wsparcia klienta niezależnie od jego lokalizacji geograficznej. Stąd wspomniana przeze mnie skalowalność jest dzisiaj na zupełnie innym poziomie. I jeśli spojrzymy na tą bazę klientów, którą dzisiaj mamy, czyli te 80 tysięcy podmiotów z perspektywy globalnego rynku, na którym działamy, to jest cały czas bardzo mało. Stąd biorąc pod uwagę, że nasze rozwiązania są wymieniane przez niezależne serwisy, chociażby magazyn Forbes po raz drugi raz z rzędu wskazał naszą platformę MailerLite, jako jedno z trzech najlepszych rozwiązań tego typu na świecie.
MD: Tych nagród na pewno jest wiele i są znakomite. Bo też skoro klienci tak lubią Wasze usługi. Ale poproszę teraz o szybką odpowiedź, Panie Łukaszu. Zysk w 2023 roku?
ŁS: Zysk? Na jakim poziomie?
MD: Zysk w 2023 roku był, na jakim poziomie? Proszę o przypomnienie.
ŁS: Zysk netto z działalności kontynuowanej to było 60 mln złotych. Według, przypominam, mówimy cały czas o wstępnych szacunkach.
MD: Kiedy go podwoicie?
ŁS: Liczymy, że utrzymamy dynamikę wzrostu zgodną z dotychczasowymi tendencjami. A kiedy uda się go podwoić, oczywiście czas pokaże.
MD: To mówił Łukasz Szałaśnik, dyrektor finansowy Vescomu. Bardzo dziękuję za rozmowę.
ŁS: Dziękuję.
Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Kup dostęp online do telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV