MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Zysk w Vercomu urósł trzykrotnie. Wskaźnik długu netto do EBITDA spadł poniżej jednego. Pytanie, co z dywidendą, jeżeli takie wskaźniki utrzyma Vercom w całym tym roku.
Naszym gościem jest Krzysztof Szyszka, prezes firmy Vercom. Dzień dobry Panie prezesie.
KRZYSZTOF SZYSZKA, VERCOM: Dzień dobry, witam serdecznie.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
MD: Rozpala Pan apetyty, muszę powiedzieć. Każda nasza rozmowa po każdym Waszym raporcie wynikowym to jest taka dawka informacji, które mogą rozgrzać apetyty inwestorów. Pytanie, czy to też tak na pewno wie Pan… dobrze to się zawsze kończy, bo potem są oczekiwania niesamowicie rozbuchane. Póki, co w trzecim kwartale trzykrotnie powiększyliście zysk. Utrzymacie tę dynamikę?
KS: Utrzymujemy tę dynamikę od kilkunastu lat. Proszę zwrócić uwagę, że my regularnie, konsekwentnie, co dwa lata podwajamy nasz biznes. Jest to unikatowe nie tylko na skalę polskiej giełdy, ale również globalnie. I oczywiście nasz krótkookresowy plan finansowy zakłada, że my w przyszłym roku znów podwoić wynik z roku 2022. A będąc w tym momencie jesteśmy pełni optymizmu, bo faktycznie pokazane świeżo wyniki za trzeci kwartał bardzo mocno przybliżyły nas do realizacji właśnie tego celu podwojenia wyniku EBITDA na koniec 2024 roku.
MD: To jest całości zysk z działalności biznesowej, czy zdarzenie jednorazowe? Może sprzedaż jakichś aktywów przyniosła dodatkowe środki?
KS: Ten zysk jest zyskiem czysto organicznym, wypracowanym na bazie oczywiście zrealizowanych wcześniej akwizycji inwestycji, które przejęliśmy i klientów. Proszę pamiętać, że my w tylko w tym trzecim kwartale versus trzeci kwartał ubiegłego roku, zwiększyliśmy liczbę naszych klientów aż o 13 000.
To jest bardzo duża rzesza klientów, którzy dzisiaj już korzystają z naszych rozwiązań na całym świecie.
MD: Czy to są głównie klienci hiszpańskojęzyczni, jak Pan wspominał w jednej z rozmów?
KS: Nie, ten obszar hiszpańskojęzyczny dopiero eksplorujemy. I myślę, że wyniki z tego obszaru będziemy pokazywać w kolejnych kwartałach. Głównie ci klienci nowi pochodzą z tradycyjnie dla nas rynków, na których zarabiamy czy generujemy największą marżę, czyli z rynku Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej oraz krajów Europy Zachodniej.
MD: Czy się zabezpieczacie jakoś przed tym ryzykiem kursowym?
KS: Tak, oczywiście. Jesteśmy naturalnie zabezpieczeni. Proszę pamiętać, że my dzisiaj sprzedajemy nasze usługi globalnie. I nasze przychody rozliczane są i w dolarze, i w euro. Jeżeli mówimy o klientach z Europy, w dolarze, oczywiście klientach ze Stanów Zjednoczonych. I też w polskim złotym czy czeskiej koronie. Dlatego dla nas różnice kursowe oczywiście mają wpływ na nasz biznes. Natomiast jesteśmy dosyć dobrze tutaj zdywersyfikowani, bo jak pan pamięta, ta dywersyfikacja dla nas na różnym poziomie biznesu jest bardzo istotnym elementem.
MD: Przypomnę Państwu, że euro jest teraz najsłabsze do złotego od sierpnia 2020 roku. To był sam początek pandemii, jeśli Państwo jeszcze tak odległe czasy pamiętają.
Wracając jednak do wyników Vercomu. Wasz zysk niesie nadzieję na to, że będziecie chcieli zapewne podzielić się z akcjonariuszami tym zyskiem. Nie zmieniacie polityki dywidendowej? Na razie?
KS: Nie. Oczywiście nie. Ona jest świeżo uchwalona, przypomnę: w zeszłym roku. I oczywiście ta nasze wyniki finansowe, doskonały zysk netto i bardzo mocno obniżone zadłużenie, stwarza ogromną przestrzeń do realizacji kolejnych celów i zaspokajania potrzeb naszych akcjonariuszy. Z jednej strony zgodnie z tym, co mamy uchwalone, chcemy wypłacać, co najmniej połowę wypracowanych zysków w postaci dywidendy. W zeszłym roku wypłaciliśmy 25 mln złotych. Nominalnie chcemy, aby ta dywidenda z roku na rok była oczywiście większa, więc nasi akcjonariusze prawdopodobnie spodziewają się wypłaty większej, niż w zeszłym roku. A z drugiej strony oczywiście te wyniki finansowe, to bardzo niskie zadłużenie stwarza dla nas, jako zarządu przestrzeń do tego, aby podejmować kolejne inicjatywy wzrostowe.
MD: Szczęśliwi ci, którzy są akcjonariuszami grupy Vercom przed wypłatą dywidendy. Nie mówię, żeby mieć od razu 10% jak Pan, ale na przykład chociażby jedną akcję. Ale obrót jest taki słabiutki… Czy może zrobilibyście coś, aby umożliwić większej liczbie potencjalnych inwestorów posiadanie akcji Vercomu?
KS: Ja powiem tak: nie jest aż tak słaby. Ja zachęcam oczywiście, jako prezes zarządu spółki do tego, żeby nie tylko przyglądać się, jak doskonale rośniemy, w jakim tempie odciskamy takie swoiste piętno wśród spółek technologicznych, nie tylko polskich. I mamy dzisiaj przestrzeń do tego, żeby uczestniczyć w naszym sukcesie. (…)
MD: Przed nami jeszcze kolejne rozmowy, na pewno. Krzysztof Szyszka, prezes Vercomu był naszym gościem. Dziękuję za rozmowę.
KS: Dziękuję serdecznie. Pozdrawiam.
Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Kup dostęp online do telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV