Connect with us

Miło cię widzieć. Napisz, czego szukasz!

TRANSKRYPCJA WYWIADU

UNIMOT: WYNIKI GORSZE NIŻ ROK TEMU. BĘDĄ KOLEJNE PRZEJĘCIA? (ROZMOWA)

O wynikach Unimotu i planach na przyszłość rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 z doktorem Adamem Sikorskim, prezesem Unimotu.

UNIMOT: WYNIKI GORSZE NIŻ ROK TEMU. BĘDĄ KOLEJNE PRZEJĘCIA? (ROZMOWA)
dr Adam Sikorski, źródło: Unimot

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Z nami jest dr Adam Sikorski prezes grupy Unimot. Dzień dobry Panie Doktorze. Pozdrawiamy serdecznie Pana. Jest Pan w Chinach, rozumiem na wizycie przyjaźni u chińskiego partnera biznesowego. Panie doktorze, Panie Prezesie, pytanie: premia lądowa, ona będzie spadać w kolejnych kwartałach?


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


ADAM SIKORSKI, UNIMOT: Dzień dobry Państwu. Oczywiście trudno przewidywać, bo na pewno wpływ na zachowanie premii lądowej będzie miała też cena ropy i cena oleju napędowego i marż finezyjnych. Wiemy z historii, że jest tendencja, jeżeli ceny rosną i taka tendencja jest od dawna, a w roku bym powiedział wyborczym szczególnie, że marże i te premie się zmniejszają, więc w ostatnim okresie mieliśmy znaczny wzrost cen ropy, cen oleju napędowego również. One się teraz ustabilizowały, więc ja nie przesądzam, że ta premia będzie niska do końca roku. Przy czym na dzień dzisiejszy jest cały czas na niskim poziomie.

MD: Wyhamowały również wzrosty cen akcji Unimotu, który zyskiwał w pewnym momencie nawet 2%. Dziś na warszawskiej giełdzie teraz 0,4 procent w górę, do równych 100 złotych. To jest wzrost kapitalizacji- zmiana kapitalizacji o 3 miliony 300 tysięcy złotych w trakcie tej nieco ponad godzinnej sesji. Panie Prezesie, sporo zakupów dokonaliście w ciągu ostatniego roku. Bardzo dużo zakupów dokonaliście i wciąż je dokonujecie. Szykujecie kolejne przejęcia w najbliższych tygodniach?

AS: Pracujemy nad pewnymi okazjami rynkowymi. W ostatnim okresie jest dużo, można by powiedzieć, zgłoszeń w branży paliwowej, spółek, które chcą wyjść z inwestycji, ewentualnie. Przy czym jesteśmy tutaj bardzo ostrożni. Ja mówiłem inwestorom- mamy moment konsolidacji. Cieszę się, że dobrze przejęliśmy aktywa terminalowe, aktywa asfaltowe są też bardzo ważne. Nie zapominajmy o tym, bo to miało też znaczną kontrybucję do wyniku naszego drugiego kwartału. Aktywa kolejowe, czyli spółkę Olavion, bo w komunikacie podajemy o tym, że nowe aktywa miały dodatni wpływ. Tam również jest Olavion i jego wpływ jest też bardzo znaczny w tym zakresie.

I tutaj gratuluję koleżankom i kolegom z Olavionu. Także na razie się koncentrujemy na tych aktywach, które już przejęliśmy, ale mamy otwarte cały czas oczy, że tak powiem, na to, co się dzieje w otoczeniu.

MD: Zastanawiam się, jakie jeszcze sektory mogą być, o jakie jeszcze elementy możecie poszerzać grupę, aby być bardziej multienergetycznymi? Multi… no właśnie, multi-co…?

AS: Na pewno będziemy i chcemy kontynuować naszą transformację. Czyli cały czas patrzymy na aktywa w segmencie odnawialnych źródeł energii, magazynowania energii. Tutaj staramy się cały czas śledzić za trendami rynkowymi w tym zakresie. Być może coś się z tego obszaru pojawi, ale również patrzymy na poszerzenie już istniejącego biznesu, czyli np. hurtowej sprzedaży oleju napędowego czy innych paliw. Są mniejsi operatorzy. Presja rynkowa, która jest na nas wywierana, jest też wywierana na innych operatorów rynku, mniejszych od nas. Więc czasami ich motywacja do ewentualnego wyjścia z biznesu jest większa. I tutaj mogą następować konsolidacje i też będziemy chcieli w tym ewentualnie uczestniczyć.

MD: Paliwo lotnicze? Lipiec był rekordowy dla wielu polskich lotnisk.

AS: Lipiec był rekordowy, bo ruch wrócił w pełni, więc chcemy być również w tym segmencie. Przypominam, że terminal w Szczecinie, który ma za trzy lata, mniej więcej do czterech, uzyskać możliwości importowe paliwa lotniczego, bo nie ma na dzień dzisiejszy takiej możliwości, ale one będą. I rynek polski już powoli się staje krótkim rynkiem. Co to znaczy krótki rynek? Że produkcja krajowa paliwa lotniczego nie będzie wystarczająca dla zaspokojenia zwiększonego popytu. I wtedy dokładnie się pojawia miejsce dla nas, jako dla Unimotu, jako dla importera. Także po prostu przygotowujemy się do tego.

MD: Czyli jesteście dzisiaj graczem, który no wiadomo oczywiście z racji skali będziecie jeszcze długo, dużo mniejsi od Orlenu, ale widzi Pan takie przestrzenie, w których możecie z sukcesem konkurować? Z tą największą spółką?

AS: Robimy to już od bardzo dawna. De facto to jest nasz, taki chleb codzienny. Orlen jest oczywiście dzisiaj multienergetyczny jest potężny, jest gospodarzem rynku i największym graczem na rynku. W wielu krajach Europy są tacy dominujący gracze: czy Total we Francji, Repsol w Hiszpanii. Ale obok takich graczy są gracze niezależni. I tutaj nasza elastyczność i szybkość działania myślę, że będzie nam sprzyjała. Także ja jestem tutaj spokojny o przyszłość, szczególnie obecnie, gdy mamy już ten biznes mocno zdywersyfikowany, czyli handel, trading, logistyka kolejowa, logistyka paliw w postaci magazynowania. Tutaj zawsze w razie czego możemy optymalizację prowadzić po to, aby zachować w całym łańcuchu marże. Także jestem spokojny.

MD: Na koniec jeszcze pytanie, którego sobie nie mogę darować. Pan jest teraz w Chinach. Chiny, o których mówimy od kilku dni dużo, ponieważ widać tam ewidentnie cały czas postępujące spowolnienie gospodarcze. To jest widoczne z Pana punktu widzenia i z Pana rozmów, które prowadzi Pan z Chińczykami?

AS: Sprzeczne sygnały. Takie sygnały oczywiście, które widzimy na raportach liczbowych, one pokazują o spowolnieniu. Widać to również w fabrykach: odwiedziłem, jestem już 10. dzień w Chinach, dzisiaj wracam z powrotem do Polski, więc odwiedziłem kilkanaście fabryk. I rzeczywiście widać to, że one nie pracują tak, jak pracowały np. 2019r. Tu byłem ostatni raz w grudniu 2019 roku, więc po trzech latach prawie odwiedzam Chiny pierwszy raz.

Przy czym Chiny mocno narzekają na popyt z Europy, że tutaj mają największe spowolnienie, że mamy duże zapasy towarów szczególnie związanych z fotowoltaiką, pompami ciepła, czyli to, co jest takim elementem eksportowym. Jeżeli znowu sygnał w drugą stronę: kupienie biletów kolejowych graniczy z cudem. Jest bardzo ciężko o bilety kolejowe. Spędziłem 40 godzin w szybkich pociągach chińskich, jeżdżąc tutaj w różne miejsca. Trzeba naprawdę się nagimnastykować. Lotniska pełne…(…)

MD: Panie Adamie, na koniec: kupił Pan coś fajnego? Jakieś pompy ciepła?

AS: Nie było czasu na to (…).

MD: Bardzo dziękuję.

Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24

Tylko 11.99 zł za miesiąc, 99 zł za roczny dostęp przez stronę

BIZNES24 przez Internet

Click to comment

Chcesz coś dodać? Śmiało!

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ...

WYNIKI

Walne zgromadzenie Unimotu zdecydowało o wypłacie PRAWIE 33 mln zł z zysku za ubiegły rok na dywidendę, co daje 4 zł na akcję.

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O ożywieniu w chińskiej gospodarce rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 z Bartoszem Ziółkiem, ekspertem rynku chińskiego i wykładowcą studiów chińskich.

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O tym jak kształtuje się inflacja CPI oraz bazowa i czy mamy jeszcze dezinflację, oraz jaka będzie inflacja pod koniec roku, rozmawiał Marcin Dobrowolski...

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O tym jaki jest cel podwyżki cła na samochody elektryczne z Chin i dlaczego jest ona konieczna rozmawiał Roman Młodkowski z BIZNES24 z Mikołajem...