Connect with us

Miło cię widzieć. Napisz, czego szukasz!

TRANSKRYPCJA WYWIADU

ULGA NA EKSPANSJĘ. JAK Z NIEJ KORZYSTAĆ? (ROZMOWA)

O uldze na ekspansję za 2023 rok rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 z Radosławem Żukiem z Kancelarii Żuk Pośpiech.

ULGA NA EKSPANSJĘ. JAK Z NIEJ KORZYSTAĆ? (ROZMOWA)
Radosław Żuk, doradca podatkowy, partner w kancelarii Żuk Pośpiech

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: A teraz o uldze na ekspansję, która obowiązuje od 2022 roku i pozwala obniżyć koszty przeznaczane na marketing, reklamę czy promocję produktów. Mogą nią być objęte koszty kwalifikowane w wysokości do 1 miliona złotych, co dla podatnika CIT oznacza oszczędność w wysokości 190 000.

Z nami jest Radosław Żuk, doradca podatkowy, partner w kancelarii Żuk Pośpiech. Dzień dobry Panu, witam w BIZNES24.

RADOSŁAW ŻUK, KANCELARIA ŻUK POŚPIECH: Dzień dobry.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


MD: Złapaliśmy Pana w trasie w trakcie pracy, więc naszych widzów prosimy o wyrozumiałość, ale temat jest ważny i sprawa jest ważna, bowiem terminy się zbliżają. Dlaczego one są ważne w tym kontekście?

RŻ: Pamiętajmy, że to jest ulga rozliczana rocznie, czyli tutaj mamy ją do rozliczenia w zeznaniu rocznym, której już termin niedługo upływa, bo tutaj termin upływa z końcem marca. Trzy miesiące od końca roku podatkowego w większości firm rok się zakończył z rokiem kalendarzowym. Stąd to taka pilna sprawa. Aczkolwiek gdybyście Państwo nie zdążyli wykazać tej ulgi, to można byłoby wykazać ją przez korektę zeznania rocznego.

I też pamiętajmy, że przy uldze na ekspansję jest oczywiście ważna kwestia dokumentacji odpowiedniej. Ważne są to też kwestia spełnienia pewnych wymogów w postaci wprowadzania nowych produktów na rynek bądź też podniesienia obrotów, jeżeli chodzi o dotychczasowe produkty dzięki właśnie pewnym działaniom o charakterze marketingowym.

MD: To będzie drugi rok obowiązywania ulgi. Mamy więc już pewne doświadczenie dotyczące tego, w jaki sposób ona jest analizowana przez administrację skarbową. Proszę powiedzieć, co było najczęstszym błędem, jeżeli chodzi o rozliczanie ulgi?

RŻ: Najczęstsze było zbyt elastyczne podejście do kwestii kosztów kwalifikowanych, Czyli tutaj czasami przedsiębiorcy niektóre koszty niesłusznie rozliczali w ramach tej ulgi, bo tutaj katalog niestety jest tylko katalogiem zamkniętym w związku, z czym nie możemy tam dodawać kosztów o podobnym charakterze innych, niż jednak wymienione w katalogu, który przewidział ustawodawca w ustawie o podatku CIT. Tak, że tutaj na to trzeba na pewno zwrócić jak największą uwagę.

MD: A jakie wydatki przedsiębiorcy mogą kwalifikować, jako koszty kwalifikowane właśnie. To znaczy wiem, że to jest katalog jest dosyć szeroki, ale gdyby Pan mógł wskazać jakiś przykład, który może być dla naszych widzów najbardziej istotny, najciekawszy, najwięcej może powiedzieć.

ULGA NA EKSPANSJĘ. JAK Z NIEJ KORZYSTAĆ? (ROZMOWA)
źródło: BIZNES24

RŻ: Chociażby taki najszerszy przypadek, jaki sobie można tutaj wyobrazić w przypadku tej ulgi to są wydatki poniesione na reklamę. I tutaj nie ma ograniczeń czy to jest reklama w internecie w telewizji w jakichś innych środkach przekazu. Ale są też wydatki bardziej sprecyzowane w postaci chociażby takich wydatków, jak wydatki związane z targami, wystawami, na których przedsiębiorca prezentuje swoje produkty.

I tam nie są wszystkie wydatki ujęte, bo chociażby są ujęte wydatki na wystawienie się w trakcie targów, na dojazd na te targi, ale już na przykład nie ma mowy o wyżywieniu pracowników w trakcie targów i innych wydatków, które pośrednio mogą być z tymi targami związane.

MD: Trzeba liczyć na łaskawość organizatorów targów w takim razie. Czy musi być efekt tej ekspansji zagranicznej? To znaczy czy po rozliczeniu ulgi musimy wykazać, że ta ekspansja nastąpiła?

RŻ: Jak najbardziej tak. To nie musi być ekspansja zagraniczna, bo to może być jak najbardziej zwiększenie wolumenu sprzedaży, również krajowego, przy czym wyłączone są podmioty z nami powiązane. One nie są brane pod uwagę, jeżeli chodzi o wartość obrotów, więc żeby tutaj oczywiście nie dochodziło do jakichś tam nadużyć.

No i tutaj są dwie możliwe sytuacje. Pierwsza to jest taka, że to jest nowy produkt, więc jakby tutaj każda sprzedaż dokonywana w związku z tym nowym produktem podpada pod tę ulgę, tak mówiąc kolokwialnie.

Natomiast, jeżeli byłby produkt, który już istnieje, to jest obowiązek wykazania, że w dwóch kolejnych latach doszło do zwiększenia sprzedaży tego produktu, czyli obrotu tym produktem w porównaniu do roku poprzedniego. Czyli tutaj załóżmy, jak ktoś chciałby skorzystać z ulgi w roku 2023 to patrzy na obroty tym produktem, jeżeli już był sprzedawany w 2022, jeżeli jest tym trzecim się zwiększyły to jak najbardziej z tej ulgi może skorzystać.

Nie jest też ważne, żeby to zwiększenie sprzedaży było o jakiś znaczący procent. Tutaj ustawodawca nie wskazał, że to musi być procent, 2, 5, 10. Więc jest to obojętne, o jaką wartość będzie zwiększenie tej sprzedaży.

MD: A jeżeli do zwiększenia nie doszło? Jeżeli to, co musimy zwrócić ulgę wtedy? Z nawiązką?

RŻ: W tej sytuacji byśmy musieli tą ulgę oddać. Bo oczywiście w pierwszym roku, jeżeli chcemy ją stosować to już wiemy, czy spełniliśmy wymóg czy nie, więc jej nie zastosujemy. Natomiast w tym drugim roku, jeżeli nie wzrośnie, to tutaj w tej sytuacji trzeba byłoby tę ulgę zwrócić, ale bez odsetek żadnych. Tak, że tutaj ustawodawca jakby był wyrozumiały, bo zdaje sobie sprawę z tego, że podatnik nie jest w stanie tak do końca przewidzieć tego, czy w kolejnym, tym drugim roku dojdzie do zwiększenia sprzedaży.

MD: Kto może rozliczyć, kto może skorzystać z ulgi na ekspansję? Czy tylko płatnicy CIT?

RŻ: Tutaj przepis ustawy o PIT, jeżeli chodzi o prowadzenie działalności gospodarczej, też taką ulgę przewidują. Więc jest to ulga, którą można w tych dwóch podatkach rozliczyć. Oczywiście, jeżeli prowadzimy działalność gospodarczą jednoosobową w postaci rozliczania na zasadach ogólnych, czyli według skali podatkowej bądź podatkiem liniowym. Ryczałtowcy z ulgi nie skorzystają.

MD: Bardzo Panu dziękuję za te wyjaśnienia. Radosław Żuk, doradca podatkowy, partner w kancelarii Żuk Pośpiech był naszym gościem. Dziękuję też za Pański czas.

RŻ: Dziękuję bardzo.


Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

Tylko 11,99 zł za miesiąc, 99 zł za roczny dostęp przez stronę BIZNES24.TV

ULGA NA EKSPANSJĘ. JAK Z NIEJ KORZYSTAĆ? (ROZMOWA)

Click to comment

Chcesz coś dodać? Śmiało!

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ...

GPW

Planowane w tym roku przez Eurocash działania optymalizacyjne mają przynieść ok. 200 mln zł oszczędności. CZYTAJ TEŻ: CENY ŻYWNOŚCI BĘDĄ WYŻSZE Redukcja zatrudnienia w...

CENY

Ceny żywności znowu wzrosną - uważają analitycy.

USA

W tym tygodniu inwestorzy czekają przede wszystkim na piątkowy raport o wydatkach gospodarstw domowych. To ten dokument ma kluczowe znaczenie dla decyzji Rezerwy Federalnej...

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O wynikach Rainbow rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 z Maciejem Szczechurą, prezesem, Rainbow Tours.