Autopromocjaspot_img

Data:

UDOSTĘPNIJ

TRANSPORT I LOGISTYKA ROZPOCZĘŁY ZWOLNIENIA (ROZMOWA)

Powiązane artykuły:

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: A już teraz o problemach branży transportowej i logistycznej. Polska branża TSL, czyli właśnie transport, spedycja, logistyka traci zdolność do konkurowania z dużymi podmiotami z innych państw europejskich. To są wnioski, które płyną z raportu „Branża TSL w obliczu automatyzacji i wojny” opublikowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny. Widać to na granicach, widać to przy odprawach celnych. Z nami jest nasz gość, czyli Joanna Porath, prezes Agencji Celnej Porath. Dzień dobry. Witam w BIZNES24.

JOANNA PORATH, AGENCJA CELNA PORATH: Dzień dobry, Witam Państwa serdecznie.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


MD: Jaka jest skala tych potencjalnych zwolnień?

JP: No, niestety drugi kwartał 2024 rozpoczął się właśnie masowymi zwolnieniami w szczególności, jeżeli mówimy o branży TSL. Obserwujemy, że w dużych koncernach o silnych fundamentach, zakładałoby się też stabilnym cashflow i stabilnym zapleczu finansowym z tym związanym niestety tutaj mówimy o globalnie rzędu tysiącach zwolnień, mówimy też lokalnie o zwolnieniach osób zatrudnionych we wszystkich innych branżach wokół TSL, czyli mówimy też o produkcji. Mówimy też o firmach, które same we własnych strukturach posiadają działy logistyki.

MD: Przypomnijmy: branża TSL to oczywiście w pierwszym rzędzie myślimy o kierowcach, którzy kierują samochodami ciężarowymi. Ale to nie tylko oni. Jakie jeszcze zawody wchodzą do tej branży i są przynależne?

TRANSPORT I LOGISTYKA ROZPOCZĘŁY ZWOLNIENIA (ROZMOWA)
Joanna Porath, prezes agencji celnej Porath

JP: Tutaj będziemy mówić przede wszystkim o tej współzależności pomiędzy tak, jak pan wspomniał, kierowcami poprzez spedytorów, logistyków i wszystkie organizacje dotyczące realizacji transportów kolejowych, intermodalnych, a także operatorzy logistyczni, porty morskie i wszystkie inne gałęzie, które będą ściśle powiązane z transportem i dystrybucją tych towarów.

Przewiduje się, że tylko od kwietnia do czerwca 34% firm z branży TSL zapowiada zwolnienia i tak, jak wspomniałam – już od ubiegłego tygodnia widać to niestety na naszym rynku. Widzimy także jakby odzwierciedlenie tego trendu w rejestracji liczby samochodów ciężarowych, który od 2023 roku spada. Jeżeli mówimy o pierwszym kwartale 2024 – mówimy o spadku rzędu 16%.

MD: O tym też mówił prezes Wieltonu, który mówił, że jeżeli chodzi o nowe zamówienia do naczep, to w zasadzie jest posucha potworna – tylko samochody do przewozu zboża są zamawiane – tylko takie naczepy. Wracając jednak do kryzysu w branży TSL. Mamy informacje o tym, że nastąpiły zmiany w podejściu importerów europejskich, którzy zaczynają unikać Polski, jako hubu przeładunkowego. Na czym zyskują porty w Koprze i w Trieście? O co chodzi? Dlaczego unikają Polaków?

JP: No, zdecydowanie. Jeżeli mówimy i popatrzymy sobie tutaj na skalę europejską, widzimy taki wyścig z sąsiadami o bycie tym strategicznym hubem przeładunkowym. I niestety z punktu widzenia importera lub planującego takie transporty, strajki oraz niestabilna sytuacja geopolityczna w Polsce w tym, jeżeli mówimy tutaj o naszym partnerze w tej chwili strategicznym, czyli Ukrainie i tych potokach ładunkowych, powodują, że nasz kraj zaczyna przegrywać ten wyścig, a brak jest takiego jasnego kierunku ze strony programowych rozwiązań w kierunku tej gałęzi polskiej gospodarki, która jest dla nas najistotniejsza, czyli tego, żeby być silnym w tym rejonie Morza Bałtyckiego i żeby cały czas to bycie strategicznym hubem przeładunkowym było dla nas punktem przewodnim stawiania na nowoczesne rozwiązania biznesowe. I tutaj będziemy mówić nie tylko o tym, że kompetencja, logistyka, tylko także rozwój konkurencyjności.

MD: Także postrzeganie miękkie w nas czy nasza reputacja – może w ten sposób. Pani Joanno, Pani prezes, co musiałoby się stać, aby jednak poprawić tę sytuację, aby zatrzymać te zwolnienia, aby doprowadzić do sytuacji, która zatrzyma zwolnienia?

JP: Mówimy na pewno o tych wszystkich kompetencjach miękkich, o których pan wspomniał, czyli jakie kompetencje powinien mieć nowoczesny lider. Powinien myśleć strategicznie, oczywiście, myśleć analitycznie, potrafić stawiać czoła wyzwaniom, ale z drugiej strony też nie bać się innowacji i nie bać się technologii takich, jak AI, czyli sztuczna inteligencja.

Potrzebujemy na pewno myśleć o tym, że do konkurowania z dużymi podmiotami na terenie areny globalnej, europejskiej musimy też, jako podmioty gospodarki krajowej myśleć troszeczkę do przodu. Wprowadzić jak najszybciej takie dążenia, jak eCMR czy wszelkie kwestie dotyczące efektywnej odprawy celnej, które są możliwe w portach zachodnich.

Niestety w Polsce nadal są one problematyczne. I ten dialog, jeżeli mówimy tutaj o odprawach celnych, czyli zmiany w systemie AES oraz eksporcie z miejsc uznanych, które zamiast pomagać i zamiast wspierać wszystkich polskich przedsiębiorców działających już w polskiej branży TSL, niestety są dla nas bardziej problematyczne i powodują kolejne wyzwania i kolejne próby przestawienia się na efektywność i na optymalizację.

MD: Bardzo dziękuję Pani Anno. Prezes firmy AC Porath była naszym gościem – Joanna Porath. Bardzo dziękuję za rozmowę.

JP: Dziękuję.


Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

TRANSPORT I LOGISTYKA ROZPOCZĘŁY ZWOLNIENIA (ROZMOWA)

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)

Sprawdź na BIZNES24.TV