Autopromocjaspot_img

Data:

UDOSTĘPNIJ

SZCZYT E-COMMERCE ODBĘDZIE SIĘ W WARSZAWIE (ROZMOWA)

Powiązane artykuły:

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Europejski szczyt e-commerce już za tydzień zgromadzi najważniejszych europejskich liderów z branży e-handlu oraz najważniejszych polskich decydentów związanych z gospodarką cyfrową. Z nami jest Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej, która organizuje to wydarzenie. Dzień dobry, witam w BIZNES24.

PATRYCJA SASS-STANISZEWSKA, IZBA GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ: Witam serdecznie panie redaktorze, witam Państwa.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


MD: Jedną z inicjatyw, którą chcecie przedstawić, rozwinąć, rozbudować na tym szczycie to jest taki wniosek o równe ramy prawne i konkurencyjne dla e-przedsiębiorców z Europy i Azji. To nazywacie to programem Taki Sam Start. Proszę powiedzieć, na czym ma polegać, bo wydaje się to tak futurystyczne i tak w zasadzie niemożliwe, równe ramy prawne dla przedsiębiorców z dwóch tak odrębnych zupełnie systemów prawnych.

PS-S: Panie redaktorze, wszystko jest możliwe. Taki Sam Start to jest kampania dotycząca równych ram prawnych i konkurencyjnych dla europejskich i azjatyckich e-przedsiębiorców. Od kilku lat zauważamy widoczną aktywność na polskim rynku i w ogóle europejskim rynku chińskich platform sprzedażowych. Podmioty działające spoza Unii Europejskiej, a zwłaszcza z Chin, korzystają z niej nieuzasadnionej przewagi konkurencyjnej nad podmiotami europejskimi.

Dotyczy ona między innymi prawa konsumenckiego, dotyczy kwestii opłat vatu, kwestii opłat celnych. I my od lat, właściwie już od prawie 4 lat prowadzimy kampanię Taki Sam Start, kiedy rozmawiamy z administracją publiczną, z biznesem, a także na poziomie unijnym, ponieważ jesteśmy częścią e-Commerce Europe, organizacji, która zrzesza 20 podmiotów analogicznych do naszych z całej Unii Europejskiej.

Rozmawiamy o tym, że konieczne jest zapewnienie sprawiedliwego i równego opodatkowania paczek wysyłanych bezpośrednio do konsumentów w Unii Europejskiej i zapewnienie skutecznego egzekwowania przepisów unijnych i nadzoru rynku.

Na co zwracamy szczególnie uwagę to w pierwszej kolejności Unia Europejska powinna w ramach reformy Kodeksu celnego znieść próg celny de minimis w wysokości 150 euro co zadziała na korzyść europejskich przedsiębiorców. Podejmujemy takie inicjatywy od lat. Europejski szczyt e-commerce z udziałem 14 prezesów organizacji europejskich, ministrów oraz polityków ze strony polskiej ma być wyraźnym akcentem, że biznes e-commerce’owy, zarówno unijny, jak i polski, ze szczególnym uwzględnieniem małych i średnich przedsiębiorców, walczy i konieczne jest to, aby wyrównać te ramy prawne i konkurencyjne.

MD: Pani Prezes, jednocześnie, żeby tylko nakreślić i ukazać cały obraz w przypadku zniesienia tego poziomu cła de minimis, jak Pani powiedziała 150 euro, oznaczałoby to również nałożenie cła na wszystkie te tańsze produkty, które klienci, konsumenci, ale także firmy, zamawiają z spoza granic Unii Europejskiej.

PS-S: Tak, jest to ogromna szansa dla na wyrównanie szans konkurencyjnych. Więc to jest pierwszy punkt, który powinien się wydarzyć.

MD: Jak Pani ocenia informację, która dzisiaj została przedstawiona o tym, że nie będzie jednak dodatkowego opodatkowania dla spółek e-handlu spoza Unii Europejskiej, a działających na naszym terenie?

SZCZYT E-COMMERCE ODBĘDZIE SIĘ W WARSZAWIE (ROZMOWA)
źródło: BIZNES24

PS-S: To nie jest korzystna informacja i ewidentnie będziemy się odnosili, jako organizacja w oficjalnych stanowiskach. Mimo wszystko mam głęboką nadzieję, że zarówno na poziomie unijnym, jak i na poziomie krajowym zadbamy o bezpieczeństwo polskiego handlu elektronicznego.

MD: A tak dla widzów jeszcze przypomnienie. Nie wiem czy Państwo sobie dajecie sprawę, że to jest tak duży problem, że mieliśmy bardzo rozwiniętą korespondencję z Chinami, to znaczy między Polską a Chinami. Podobno miliony listów wymieniamy, a w zasadzie z tamtej strony jest przesyłanych. To oczywiście z tego względu, że te lżejsze paczki są nadawane dokładnie, jako listy czy jako korespondencja, a nie jako przesyłki pocztowe. Wracając jednak do tego, co będzie. No właśnie. Cały czas miliony listów. Bo to nie są paczki. Wracając jednak do naszego tematu, czyli szczytu w Warszawie, który odbędzie się już za tydzień. Kogo możemy się spodziewać spośród decydentów? Tych, którzy decydują o tym, jakie będzie właśnie opodatkowanie, jakie będą obciążenia, jak będzie to prawo kształtowane?

PS-S: Będzie reprezentant Ministerstwa Finansów, minister Jarosław Neneman, z którym m.in. rozmawiamy na temat zabezpieczenia polskich przedsiębiorców w kwestiach cła w kwestii nierównych ram prawnych i konkurencyjnych z Chinami. Będzie również minister rozwoju technologii, Ignacy Niemczycki. Również jesteśmy w dialogu z tym ministerstwem. Będzie również kilku przedstawicieli komisji, m.in. Komisji Cyfryzacji, Bartłomiej Pejo, któremu też przedstawialiśmy i zarysowaliśmy problem. Tak, że tutaj zarówno przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Finansów i Komisji Cyfryzacji będą uczestniczyli w naszym wydarzeniu.

MD: Cross border e-commerce to jest też hasło, które będzie się pojawiało na tym szczycie. Proszę wyjaśnić, jakie może ono nieść szanse dla rozwoju europejskiego handlu.

PS-S: Cross border e-commerce, czyli jak sporty internetowe to największe szanse dla małych i średnich przedsiębiorstw. Dla polskiego biznesu e-commercowego. I w ogóle dla wzmocnienia także gospodarczego kraju. Jako organizacja wydajemy raporty analizujące sytuacje rynkowe w tym analizujące kwestie eksportu internetowego.

Temat dotyczy Marki bez Granic i według naszego raportu wynika, że w 2023 roku 60% sklepów prowadziło już działalność eksportową, a 20 kolejnych zamierza. Przedsiębiorcy polscy widzą ogromny potencjał w sprzedaży internetowej transgranicznej ze względu na skalowalność na nowego konsumenta, a także na poszerzenie znacznie większej, znacznie większe sprzedaży.

Wielu przedsiębiorców uważa również, że eksport internetowy jest dla nich nawet korzystniejszy i bardziej opłacalny, niż sprzedaż lokalna. W związku z tym my, jako branża internetowa widzimy coraz większe zainteresowanie polskich e-przedsiębiorców handlem internetowym.

Dlatego też m.in. zaprosiliśmy prezesów organizacji europejskich dotyczących e-commerce, ponieważ będą przedstawiali jak wyglądają rynki e-commerce’owe ich lokalne, oraz jaki jest potencjał sprzedaży konkretnie na ich rynkach.

MD: Patrycja Sass-Staniszewska, prezeska Izby e-Handlu była naszym gościem. Bardzo Pani dziękuję za rozmowę i wszystkich państwa zapraszamy. Będziemy mówić o europejskim Szczycie e-commerce na antenie BIZNES24. Dziękuję pięknie.
 
PS-S: Dziękuję.


Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

SZCZYT E-COMMERCE ODBĘDZIE SIĘ W WARSZAWIE (ROZMOWA)

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)

Sprawdź na BIZNES24.TV