ROMAN MŁODKOWSKI, BIZNES24: W czwartek Synektik wypłaci 60 groszy na akcję dywidendy za 2022 r. Spółka liczy też, że uda jej się w tym roku sprzedać 16 systemów Da Vinci. W pierwszym kwartale tego roku spółka ma dostarczyć aż 8 systemów Da Vinci. Taka dynamika sprzedaży będzie bardzo trudna do utrzymania w pozostałych kwartałach. Spółka szacuje jednak, że uda się utrzymać kwartalną sprzedaż na poziomie dwóch do trzech systemów. Instalacja Da Vinci jest dla firmy otwarciem drogi do wieloletnich przychodów ze sprzedaży instrumentów i usług serwisowych. Jak codziennie o tej porze ciekawa spółka, której będziemy się przyglądać rozmawiając z jej prezesem lub wiceprezesem zarządu.
Witamy bardzo serdecznie. Dzisiaj naszym gościem jest Dariusz Korecki, wiceprezes firmy. Proszę mi powiedzieć, jak długo będzie się utrzymywała ta fantastyczna dynamika, która spowodowała, że na początku tego roku akcje tak gwałtownie zaczęły iść w górę a Wy chwalicie się tymi rewelacyjnymi wynikami. Czy to tempo będzie teraz stałe, czy sama dynamika jeszcze będzie rosła?
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
DARIUSZ KORECKI, SYNEKTIK: Dzień dobry Państwu, dzień dobry panu jeszcze raz. Ciężko oczywiście utrzymać wysoką dynamikę, gdzie przychody wzrosły w zeszłym kwartale ponad trzykrotnie. Natomiast patrząc na backlog oraz aktywne pozyskiwane oferty myślę, że z bardzo dużym prawdopodobieństwem można założyć, że kolejne kwartały roku nie rozczarują inwestorów i odnotujemy wysoką pozytywną dynamikę jeżeli chodzi o wzrost przychodów. Chciałbym zwrócić uwagę, że na wzrost przychodów oddziałuje zarówno rynek polski, jak i również zrealizowana w zeszłym roku akwizycja biznesu robotycznego na terenie Czech i Słowacji. I tutaj w tym roku obrotowym w pełne efekty odnotujemy tej akwizycji. W związku z tym, gdy składamy te dwa elementy składowe to powoduje, że rośniemy w tak szybkim tempie.
RM: To proszę mi teraz powiedzieć ten wasz model biznesowy to jest z jednej strony dystrybucja robotów da Vinci, a z drugiej strony własne produkty, takie np. jak radiofarmaceutyki?
DK: Tak, działalność naszej spółki jest mocno zdywersyfikowane. Zawsze trafiamy do tego samego odbiorcy. Tym niemniej portfolio produktów jest dosyć szerokie. Z jednej strony mamy produkty, które dystrybuujemy, aczkolwiek to z czystą dystrybucją jest mało powiązane, bo tak naprawdę zajmujemy się wprowadzeniem tych produktów na rynek i ich instalacją, przygotowaniem chirurgów i całą otoczką z tym związaną. Ponadto de facto w naszej ofercie trzon stanowią również produkty własne. Produkty własne, tj. radiofarmacja – tutaj jesteśmy liderem na rynku.
Posiadamy trzy zakłady, które produkują różną gamę produktów. Właśnie dzisiaj poinformowaliśmy o rejestracji nowego produktu, gdzie jesteśmy jego wytwórcą. Jest to zakończona rejestracja produktu w tak zwanej procedurze krajowej. Oprócz tego mamy w portfolio pozostałych siedem różnych radiofarmaceutyków. Ostatnim produktem z gamy naszych własnych produktów są rozwiązania informatyczne oraz usługi wspierające zarówno w zakresie serwisu, wdrożonych systemów informatycznych, jak i również serwisu pozostałych urządzeń. I tak dlatego można powiedzieć, że ta działalność jest mocno zdywersyfikowana, jednakże nastawiona na podobnego klienta, czyli szpitale publiczne bądź prywatne jednostki działające na rynku ochrony zdrowia.
RM: A to nie jest tak, że ten rynek jest stosunkowo płytki, to znaczy ilość – liczba tych systemów Da Vinci i towarzyszących ich implementacji usług w gruncie rzeczy za chwilę może się wyczerpać? Służba zdrowia, patrząc na kolejki jakie do niej są, sprawia wrażenie niezbyt zamożnego klienta.
DK: Jeżeli chodzi o samą robotykę chirurgiczną to w sam raz mamy tutaj odmienne zdanie. Ja myślę, że my jesteśmy dopiero na początku tej drogi. Jeżeli byśmy popatrzyli globalnie, to w globalnych zabiegach roboty wspomagają lekarzy zaledwie w 5-6 procentach. Więc tak naprawdę w Polsce z robotyką chirurgiczną mamy do czynienia raptem niecałe 5 lat. Na terenie Czech i Słowacji jest to kilkanaście lat i widać jak te rynki między sobą się różnią, jak ten rynek właśnie u naszych południowych sąsiadów jest o wiele bardziej rozwinięty, a na jakim etapie my jesteśmy. Więc ja myślę, że jeszcze bardzo daleka przed nami droga i to zarówno droga, jak tutaj na rynku w Polsce, jak i również na rynkach zagranicznych. Ja tylko przypomnę, że w tym najlepszym kwartale historycznie, gdzie zwiększyliśmy naszą sprzedaż trzykrotnie, aż cztery systemy żeśmy uplasowali na rynku właśnie w Czechach i Słowacji, gdzie de facto przy mniejszej liczbie populacji liczba zabiegów jest prawie o 50% większa niż w Polsce.
RM: Ok. Czyli to nie jest tak, że za chwilę te bogate szpitale się skończą i skończy Wam się rynek. To w takim razie proszę powiedzieć, jakiej polityki dywidendowej za 2023 rok i kolejne lata możemy się spodziewać. Bo rynek jest mówiąc pokrótce zachwycony perspektywą czwartkowej wypłaty. No a jak się będzie układał ten biznes w kontekście ewentualnej dywidendy za 2023 rok?
DK: Zawsze decydujemy po wynikach albo w trakcie roku obrotowego, więc ciężko na dzień dzisiejszy przyjąć twardą deklarację. W zeszłym roku za zeszły rok obrotowy wypłaciliśmy 30% większą dywidendę, tak jak zmieniły się nasze wyniki operacyjne. W tym roku dynamika wyników operacyjnych jest większa, więc z prostego równania też by można było wyciągnąć tego rodzaju wniosek. Tym niemniej zawsze zostawiamy to do oceny zasadności prowadzonych przez nas procesów inwestycyjnych, badań związanych z rozwojem własnych produktów i w tym momencie decydujemy. Tym niemniej dotychczas osiągnięte wyniki i przepływy finansowe na pewno pozwalają założyć, że dywidenda w następnym roku będzie wyższa niż ta, która była wypłacona za rok poprzedni.
RM: A nie macie na horyzoncie jakichś inwestycyjnych celów, które by powodowały, że tę stopę dywidendy trzeba będzie zmniejszyć, bo pojawi się coś, co będzie wymagało finansowania?
DK: Na pewno inwestujemy. Spółka inwestuje w rozwój własnych produktów. Spółka prowadzi projekt kardioznacznika, który pociąga za sobą istotne nakłady. Tym niemniej my te nakłady finansujemy ze środków własnych, wypracowanych. Stosujemy bardzo konserwatywną politykę w zakresie finansowania dłużnego i na tyle jak wypracowujemy nadwyżki z działalności operacyjnej to część z nich przeznaczamy właśnie na rozwój nowych produktów, szeroko pojęte inwestycje i inwestycje również w rozwój rynków. Bo myślę, że to co czeka nas w przyszłości to również inwestycje na nowych rynkach. Tak jak się wydarzyło rok temu, tak poszukujemy ciągle dosyć aktywnie możliwości zwiększania naszej skali działalności, również poprzez wejście na nowe rynki zagraniczne.
RM: A największe ryzyko, jakie identyfikujecie? (Na piętnaście sekund odpowiedzi.)
DK: Trudne zasoby ludzkie. Zarządzanie zespołem może nie jest aż tak trudne, ale pozyskiwanie wysoko wykwalifikowanych specjalistów w tych czasach to jest duże wyzwanie.
RM: Bardzo serdecznie dziękujemy, trzymamy kciuki, żeby także to wyzwanie udało się pokonać. Dariusz Korecki, wiceprezes Synektik był naszym gościem. Do zobaczenia.
DK: Dziękuję serdecznie, do widzenia.
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV