Liczba statków, które mogą przepływać przez Kanał Panamski, zostanie zmniejszona o połowę do 18 statków dziennie, począwszy od lutego 2024 r., co
szczególnie wpłynie na eksport z USA.
Jak zauważa Allianz trade w swoim raporcie po tym, jak światowy handel osiągnął dno, takie zakłócenia podsycają obawy o wyższą importowaną inflację.
W efekcie nie można całkowicie wykluczyć skoncentrowanego wzrostu cen w sektorze energetycznym i konsumenckim. W 2022 r. trzema głównymi towarami
przewożonymi przez Kanał Panamski były bowiem ropa naftowa i produkty ropopochodne (30%), ładunki kontenerowe (22%) i zboża (13%).
Kanał Panamski, rozciągający się na długości około 80 km i łączący szlaki między Oceanem Atlantyckim i Oceanem Spokojnym, jest jednym z najważniejszych szlaków handlowych, przez który każdego roku przepływa około 3-5% światowego handlu.