Connect with us

Miło cię widzieć. Napisz, czego szukasz!

TRANSKRYPCJA WYWIADU

SUKCES POLSKICH FIRM W SZWECJI (ROZMOWA)

O tym, że naturalne produkty z Polski znajdują coraz większe uznanie u mieszkańców Skandynawii i dostają nawet nagrody oraz o sukcesie polskich firm w Szwecji rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 z Sebastianem Magierem, kierownikiem Biura Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Sztokholmie.

SUKCES POLSKICH FIRM W SZWECJI (ROZMOWA)
źródło: Pixabay

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Naturalne produkty z Polski znajdują coraz większe uznanie u mieszkańców Skandynawii i dostają nawet nagrody. Jak skorzystać na tym trendzie i dołączyć do grona eksporterów? To wyjaśnimy już teraz. Sebastian Magier, kierownik Biura Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Sztokholmie, jest z nami. Dzień dobry Panie dyrektorze.

DEBASTAN MAGIER, PAIH W SZTOKHOLMIE: Dzień dobry, panie redaktorze. Witam.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


MD: Jakie produkty naturalne interesują Szwedów i szerzej obywateli krajów nordyckich? (Co się okazało na ostatnich targach, w których te produkty były pokazywane.)

SM: Tak, to prawda. Na targach Nordic Organic Food Fair i Eco Living Skandynawia, które są targami regionalnymi, targami, które skupiają firmy z całego regionu, mieliśmy jako PAIH, a także Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa i Ambasada Polska w Sztokholmie dwa stoiska: jedno stoisko z kosmetykami naturalnymi, a drugie stoisko z żywnością organiczną. Myślę, że te dwa segmenty rynku organicznego i ekologicznego są dla nas najważniejsze. I tu mamy też największe sukcesy. W tym roku jesteśmy czwarty raz już na targach organicznych w Szwecji i dzięki takiemu dużemu zaangażowaniu naszych instytucji i naszych firm, przede wszystkim w tym roku Polska uzyskała status kraju roku na tych targach, co było dużym wyróżnieniem dla nas i dla naszych firm. I co też przełożyło się, myślę na bardzo duży sukces firm, które były na tych targach z nami. Tutaj zwłaszcza muszę podkreślić nasz pawilon, nasze udziały w organizacji pawilonu kosmetycznego, w którym mieliśmy sześć firm kosmetycznych, topowych polskich firm z naturalnymi kosmetykami, w tym jednego dystrybutora, który działa już na rynku szwedzkim. I trzeba przyznać, że jedna z firm otrzymała nagrodę główną za kosmetyk do ciała – Firma Be the Sky Girl reprezentowana przez dystrybutora Nordic Beauty Bar. Także jesteśmy pełni nadziei. Kontrakty już po poprzednich edycjach targów, zarówno jeżeli chodzi o żywność, jak i kosmetyki naturalne zostały podpisane przez niektóre z naszych firm, a ta edycja właśnie w listopadzie w Malmö myślę, że przyniesie jeszcze więcej tego typu kontraktów.

MD: Produkty naturalne produkty bio takie, jak kosmetyki naturalne, jak rozumiem również produkty, właśnie jabłka rozdawane często jako gift – bardzo praktyczne, bo można wziąć ze sobą. Długo się przechowują, więc są smaczne też rzecz jasna. Oprócz tych produktów, czyli produktów rolnych wprost, oraz produktów kosmetyków naturalnych, co jeszcze ma wzięcie w krajach nordyckich? W Szwecji?

SUKCES POLSKICH FIRM W SZWECJI (ROZMOWA)
źródło: BIZNES24

SM: Poza tą branżą żywnościową czy kosmetyczną obserwujemy bardzo duży wzrost zapotrzebowania na polskie usługi, w tym usługi budowlane i usługi IT. Trzeba przyznać, że nasz eksport usług do Szwecji w zeszłym roku wzrósł o ponad 24 procent rok do roku. Więc był to bardzo duży wzrost i to przypisujemy głównie dużemu wzrostowi eksportu usług budowlanych, gdzie polskie firmy takie, jak TASBUD m.in. są głównymi wykonawcami już na projektach budowlanych, w tym zwłaszcza w budownictwie mieszkaniowym, komunalnym. To są już całe projekty, całe osiedla, które m.in. ta firma buduje już nawet nie w małych miejscowościach, czy mniejszych miejscowościach, ale także w Sztokholmie, w samym centrum miasta praktycznie. Poza tym usługi IT, polskie firmy IT, software house’y, a też wyspecjalizowane firmy z branży tech są coraz bardziej poszukiwane przez szwedzkich kontrahentów. I myślimy, że tutaj też budując markę polskiego IT między innymi oprócz budownictwa skorzystamy na tym bardzo dobrze, bo te projekty są nieraz często bardzo duże i bardzo innowacyjne dla polskich firm, co też pozwala im się rozwijać na tym rynku, ale także w Polsce.

MD: Mamy też nowe doświadczenie. Głównym architektem Sztokholmu był przez lata polski architekt – pan Włodarski. (Aleksander Włodarski, przyp. trans.) Wracając jednak do tego, co eksporterom, na czym eksporterom powinno zależeć: gdyby chciał Pan doradzić tym, którzy nas oglądają, bo może mają produkty albo usługi, które chcieliby sprzedawać do Szwecji, o czym powinni pamiętać, aby się nie zrazić na tej jednak początkowo także inwestycji związanej z eksportem?

SM: My to tak nie nazywamy tego kosztem, a właśnie inwestycją, gdyż rynek w dłuższej perspektywie jest bardzo opłacalny. Nie jest on jednak łatwy, jest pełen wyzwań, zwłaszcza takich dotyczących kultury biznesowej. Tutaj trzeba przestrzegać pewnych reguł działania tak, jak w Polsce zresztą muszą przestrzegać ich kontrahenci zagraniczni. Przede wszystkim tutaj trzeba być cierpliwym. Trzeba być bardzo dobrze przygotowanym do podjęcia działań biznesowych. Jest to kultura bardzo relacyjna. Tutaj trzeba jednak wypracować sobie relacje z potencjalnym kontrahentem. Trzeba zbudować zaufanie, trzeba często bywać. Dlatego też my rekomendujemy, zwłaszcza bardziej zaawansowanym firmom założenie działalności gospodarczej w Szwecji na dłuższą metę. I tak robią te firmy, z którymi pracujemy już od dłuższego czasu. A poza tym trzeba po prostu tutaj dość mocno zainwestować czas i pieniądze, bo także marketing jest bardzo ważny. Także rekomendujemy działania eksportowe dla firm, które mają już jakieś doświadczenie w eksporcie, gdyż jest to rynek wysoko konkurencyjny, wysoko zorganizowany, a klient czy też kontrahent jest wysoce świadomy i też wymagający. Jakość jest często ważniejsza od ceny, więc tutaj zwracamy uwagę przede wszystkim na jakość produktów czy usług. Referencje z innych krajów nordyckich czy z Europy Zachodniej i dodatkowe pewne rzeczy, które są dla Szwedów innowacjami, a które dla nas również mogą nimi być. Także tutaj większe szanse mają firmy, które chcą inwestować.

MD: Na koniec jeszcze, Panie dyrektorze, bo musimy już powoli kończyć ale chciałbym zapytać Pana o jedno wydarzenie, na ostatnie pół minuty naszej rozmowy: jedno wydarzenie, Pana zdaniem, na którym warto być w najbliższym 2023 roku?

SM: Myślę, że takim wydarzeniem jest druga edycja targów techowych, Stockholm Tech Show, które będzie między 3 i 4 maja w Sztokholmie. Jest to duża szansa dla polskich firm IT, ICT i tech w Sztokholmie i w całym kraju, dlatego tam organizujemy kolejne stoisko narodowe.

MD: Bardzo dziękuję. Sebastian Magier, kierownik Biura Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Sztokholmie był naszym gościem. Wszystkiego dobrego i dużo światła życzę w tych najgorszych dniach.

SM: Dziękuję, dziękuję, serdecznie pozdrawiam.

Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24

Tylko 11.99 zł za miesiąc, 99 zł za roczny dostęp przez stronę

BIZNES24 przez Internet

Click to comment

Chcesz coś dodać? Śmiało!

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ...

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O perspektywie nadejścia czterodniowego tygodnia pracy rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 z Andrzejem Kubisiakiem, wicedyrektorem Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O spadających zamówieniach w przemyśle rozmawiała Natalia Gorzelnik z BIZNES24 z Piotrem Bujakiem, gł. ekonomistą w PKO BP.

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O tym jaka jest aktualnie kondycja polskiego eksportu rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 z Januszem Władyczakiem, prezesem Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O wynikach i badaniach prowadzonych w Ryvu Therapeutics rozmawiała Natalia Gorzelnik z BIZNES24 z Pawłem Przewięźlikowskim, prezesem Ryvu Therapeutics.