Connect with us

Miło cię widzieć. Napisz, czego szukasz!

TRANSKRYPCJA WYWIADU

STRATA ENTER AIR W I KWARTALE 2024 (ROZMOWA)

O wynikach Enter Air rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 z Andrzejem Kobielskim, wiceprezesem Enter Air.

FLY4
źródło: Enter Air

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Akcje Enter Air tanieją o około 7% po wynikach, w których ujawniono 64 miliony złotych straty w pierwszym kwartale. Andrzej Kobielski, wiceprezes Enter Air jest z nami. Dzień dobry Panie prezesie. Skąd ta strata?


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


ANDRZEJ KOBIELSKI, ENTER AIR: Dzień dobry panie redaktorze. Dzień dobry Państwu. Ta strata de facto, ona trochę jest zaburzona i jej pokazanie poprzez MSSF 16, bo tak musimy raportować, gdyby zdjąć różnice kursowe to strata wyniosłaby 47 mln złotych, nie 64, versus zeszłoroczna: 39. Więc de facto przy wzroście operacji lotniczych o blisko połowę, wzroście przychodów o ponad 25% strata nam się pogłębiła raptem o niecałe niecałe 20. (…)

MD: No, ale wciąż jest to bardzo duża strata, którą generujecie, pytanie czy są widoki na to, aby ją przeważyć i zarabiać?

AK: Oczywiście. To jest jak najbardziej stały cykl, jeśli chodzi o budowanie rentowności, zwłaszcza w przypadku przewozów turystycznych, w których my się poruszamy. Sezon zimowy jest sezonem z defaultu skazaniem na dużo niższe wpływy jednostkowe. Tutaj też mamy okres bardzo zwiększonych wydatków związanych z przygotowaniem samolotów do sezonu letniego – do wysokiego sezonu, kiedy one w zasadzie w ciągu doby nie przestają latać. W związku z czym te przeglądy ciężkie, których jest więcej, bo i samolotów mamy więcej, ważą w tym wyniku bardzo istotnie.

Natomiast jak prześledzilibyśmy nasze poprzednie lata to już drugi kwartał pozwalał odbudować, nie mówiąc już o trzecim to, co się w zimie zadziało w kierunku negatywnym.

MD: No właśnie. Bo tak, żeby też uspokoić być może inwestorów to przypomnijmy, że Enter Air, trzeba powiedzieć, jest ulubieńcem inwestorów indywidualnych na naszej giełdzie. W ubiegłym roku zarobił 196 mln złotych. I to jest ważna informacja, która też może, mam nadzieję, mogłaby uspokoić nastroje.

Powiedział Pan o tym, że macie więcej samolotów. Już teraz ta liczba się zwiększyła w stosunku do poprzednich okresów. Jakie macie plany na najbliższe kwartały? Jak chcecie się rozwijać, aby zachęcić inwestorów do inwestowania?

AK: Ja myślę, że patrząc na wyniki ubiegłych lat ubiegłego rekordowego 2023 roku, trendy są takie same. Flota nasza rośnie, powiększymy ją o kolejne 3 maszyny w stosunku do zeszłego roku.

MD: Czyli ile będzie razem?

AK: Razem będziemy mieli w tym roku 31 samolotów. To już jest linia lotnicza przyzwoitej wielkości, nawet patrząc na skalę europejską.

MD: Ale w kwietniu informowali Państwo, że w sezonie letnim będzie 43 samoloty?

AK: Tu to mogło być niedoprecyzowanie. To chodzi o całą grupę, czyli Enter Air, Chair Airlines, który ma 4 samoloty Fly4, którego Enter jest udziałowcem – tam są też 4 samoloty oraz 4 samoloty będą latały dla nas wynajęte z innej linii lotniczej. One już są w Polsce i już operują z Katowic z Wrocławia i Poznania. To są kolejne 4 maszyny, które przez sezon letni będą wykonywały dla nas operacje.

MD: Jakieś ciekawe, mówi się brzydko po polsku – destynacje?

AK: My w zasadzie operujemy do większości lotnisk, do których można dolecieć, biorąc pod uwagę zasięg naszych samolotów, tak, że niezmiennie mamy basen Morza Śródziemnego. Niezmiennie mamy Wyspy Kanaryjskie, Maderę, Afrykę Północną, ale cały czas latamy również do Kenii, Mombasy oraz na Zanzibar. W sezonie zimowym natomiast mamy kierunki takie, jak Sri Lanka, która wróciła do nas w tym roku, powtórzymy ją w przyszłym roku. No i mamy również w planach operowanie do Goa.

Ależ piękny ten kadłub samolotu właśnie widzimy na zdjęciach od Państwa, szczególnie jak się tak aluminiowo błyszczy… Piękna, piękna sprawa. Wracając jednak do kierunków i tych, na które można polecieć podpisaliśmy umowę z TUI, chyba największym europejskim operatorem turystycznym. Jaka jest przyszłość przed tą spółką joint venture, którą tworzycie?

AK: Ta spółka ma wydaje nam się bardzo, bardzo ciekawą perspektywą. Po pierwsze zbudowaliśmy ją wspólnie z największym tour operatorem w Europie i jednocześnie z największą linią lotniczą wakacyjną w Europie turystyczną. Rynek usług ICMI, czyli takiego krótkoterminowego wynajmu samolotów wraz z załogą w tej chwili szybuje w górę.

No i mało jest wiarygodnych i odpowiedzialnych linii lotniczych, z którymi można współpracować na takich warunkach, aby dostarczały produkt, który potrzebujemy my, jako Enter Air, który potrzebuje TUI. Stąd decyzja o skonstruowaniu właśnie takiego podmiotu, który byłby jednocześnie firmą, która świadczy usługi dla nas i dla grupy TUI. I docelowo również dla innych podmiotów z rynku lotniczego.

MD: Jeszcze jedna rzecz. Nie obawiacie się tego zamieszania związanego z błędami i pojawiającymi się kolejnymi, co kilka miesięcy informacjami o tym, że mogą być samoloty uziemione?

AK: No, oczywiście to nie są wiadomości, które bardzo cieszą, natomiast z naszej strony samoloty, którymi operujemy, one już są po modyfikacjach. Te samoloty są już zatwierdzone do wykonywania operacji, więc my mamy to za sobą. Samoloty, które będą dostarczane, zmieniliśmy terminy dostawy na koniec przyszłego roku, więc te samoloty również zostaną przez Boeinga zmodyfikowane zgodnie z biuletynami wprowadzonymi, aby właśnie te niedociągnięcia, które powstały, nie wpływały na doskonałość operacyjną tych samolotów.

MD: 64 miliony złotych straty w pierwszym kwartale, jak Państwo słyszeli, czego efektem jest zapewne ten spadek. Dzisiaj na giełdzie prawie 7% traci Enter Air, ale jak zapowiada wiceprezes – będzie zysk i to dość szybko, już w drugim kwartale. Myśli Pan, uda się wypracować?

AK: Czy drugi kwartał? Jestem przekonany, że on będzie na plusie. Natomiast czy w drugim kwartale już uda nam się w 100% tą stratę z pierwszego pokryć? Trudno mi w tej chwili powiedzieć. Nadal zwracam uwagę, że tutaj różnice kursowe robią swoje, bo rzeczywista strata to jest 47 a nie 64.

MD: Bardzo dziękuję. Andrzej Kobielski, wiceprezes Enter Air był naszym gościem. Dziękuję pięknie.


Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

Tylko 11,99 zł za miesiąc, 99 zł za roczny dostęp przez stronę BIZNES24.TV

STRATA ENTER AIR W I KWARTALE 2024 (ROZMOWA)

Click to comment

Chcesz coś dodać? Śmiało!

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ...

INFLACJA

Inflacja CPI we Włoszech 3 miesiąc ustabilizowana. W czerwcu wyniosła 0.8% – podał włoski urząd statystyczny. To ważna informacja z 3 największej gospodarki strefy...

GOSPODARKA

W maju nastąpił spadek polskiego eksportu we wszystkich kategoriach, najmocniej, środków transportu - podał Narodowy Bank Polski.

USA

Akcje Trump Media rosły momentami nawet o ponad 50% w handlu przedsesyjnym, kilkadziesiąt godzin po próbie zamachu na byłego prezydenta Stanów Zjednoczonych. Po starcie...

USA

Do rekordu wszechczasów doleciał kurs akcji Goldman Sachs w handlu przedsesyjnym. Wszystko za sprawą rewelacyjnych wyników jakie podał bank za drugi kwartał tego roku.