MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: To nie będą łatwe wakacje dla turystów podróżujących samolotami. Linie lotnicze w całej Europie borykają się ze strajkami pracowników w rozpoczętym właśnie sezonie letnim. I tak 30 czerwca oraz w pierwszy i drugi dzień lipca strajk zapowiedzieli pracownicy Ryanaira w Hiszpanii. Domagają się wyższych pensji i lepszych warunków pracy. Także ich koledzy z Portugalii i Belgii, także w lipcu od 1 do trzeciego, od 15 do 17 i od 29 do 31 lipca strajk zapowiedział personel pokładowy linii EasyJet. Pracownicy domagają się podniesienia pensji o blisko połowę.
W przyszłym miesiącu strajk personelu naziemnego zapowiedzieli także pracownicy linii lotniczej British Airways, a jeszcze w tym tygodniu protest zapowiedziało około 1000 duńskich, norweskich i szwedzkich pilotów ze skandynawskich linii lotniczych SAS. Natomiast Lufthansa odwołała 2200 połączeń, głównie połączeń wewnętrznych wewnątrz Niemiec, Austrii i Szwajcarii. Tak w ostatnich tygodniach wygląda sytuacja na głównych europejskich lotniskach. Ogromne utrudnienia mogą pozbawić turystów nadziei na pierwsze beztroskie wakacje po pandemii COVID-19. Jakie prawa przysługują pasażerom? Naszym gościem jest Zofia Wójcik-Smagała z zespołu Rzecznika Praw Pasażera – Urząd Lotnictwa Cywilnego. Dzień dobry.
ZOFIA WÓJCIK-SMAGAŁA, SPECJALISTA Z ZESPOŁU RZECZNIKA PRAW PASAŻERA PRZY ULC: Dzień dobry.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24

Strajki w liniach lotniczych – co robić, gdy linia odwoła lot
MD: Proszę pani, podstawowe prawa, które przysługują pasażerom w sytuacji, w której linia odwoła, ale z wyprzedzeniem połączenie lotnicze. Jakie to prawa?
ZW-S: Tak, jeżeli linia lotnicza odwoła nam lot powyżej 14 dni możemy oczywiście ubiegać się o zwrot kosztów biletu, natomiast w takim przypadku nie przysługuje nam odszkodowanie. Jeżeli natomiast ten lot zostanie odwołany nam w terminie krótszym niż 14 dni przed terminem lotu, wtedy mamy możliwość ubiegania się o zwrot kosztów biletu. Mamy również prawo do wyboru lotu alternatywnego, a także jeżeli oczekiwanie na ten lot alternatywny przeciąga się na całą noc przewoźnik powinien zapewnić nam nocleg, transport do tego miejsca, a także później z powrotem, transport na lotnisko, a także posiłki, napoje, możliwość wysyłki dwóch wiadomości mailowych, czy wykonanie dwóch połączeń telefonicznych.
CZYTAJ TEŻ: CHORWACJA MOŻE PRZYJĄĆ EURO
MD: Co w przypadku, jeżeli lot odwołany jest kiedy już jesteśmy na lotnisku? To są te rzeczy, o których Pani przed chwilą powiedziała. Ale jeżeli jesteśmy na lotnisku, gdzieś za granicą, nie możemy wrócić do domu?
ZW-S: Tak. Jeżeli jesteśmy za granicą, to przede wszystkim powinniśmy złożyć reklamację do przewoźnika, w pierwszej kolejności. Przewoźnik ma 30 dni na udzielenie nam odpowiedzi na taką reklamację. Jeżeli nie udzieli jej w tym terminie 30 dniowym lub udzieli nam jej w tym terminie, ale nie będzie ona satysfakcjonująca dla pasażera, zawsze mamy możliwość złożenia wniosku do Rzecznika Praw Pasażerów w celu przeprowadzenia postępowania ADR i znalezienia jakiegoś wspólnego rozwiązania pomiędzy stronami sporu. A poza tym oczekując na taki lot na lotnisku to tak, jak mówiłam wcześniej: posiłki i napoje powinny zostać nam zapewnione. Czy właśnie jakaś możliwość kontaktu z najbliższymi, czy z liniami lotniczymi.
Strajki w liniach lotniczych – co robić, gdy zawiedzie obsługa lotniska
MD: Co w sytuacji, w której nasz lot minie nam ze względu na np. pracę obsługi lotniska? Jeżeli obsługujący naszą odprawę będą zwlekać, będzie się ta odprawa przeciągać i w ten sposób utracimy możliwość wejścia do samolotu.
ZW-S: To również podobnie. To wszystko działa na tych samych zasadach. Można powiedzieć, że tutaj była właśnie odmowa przyjęcia na pokład. Tak, powinniśmy taką sytuację potraktować i w takiej sytuacji również mamy możliwość ubiegania się o zwrot kosztów biletu oraz o odszkodowanie. To są kwoty od 250 do 600 euro, w zależności od długości tras lotu, którą mieliśmy zaplanowaną. Na tych lotach najkrótszych to są do 1500 kilometrów, to jest odszkodowanie 250 euro, na trasach pomiędzy 1500 kilometrów a 3500 kilometrów to jest 400 euro i wszystkie loty poza wspólnotowe powyżej trzech i pół tysiąca kilometrów to jest 600 euro, które możemy się ubiegać w takim przypadku.
MD: Rozumiem, to są dosyć skomplikowane informacje. One się różnią w zależności od tego, gdzie lecimy i w którym momencie ten lot jest odwołany. Jak rozumiem, urząd wspiera pasażerów przy tego rodzaju sytuacjach. To proszę jeszcze na koniec powiedzieć mi, jakie dane musimy dokumentować. Powinniśmy dokumentować w sytuacji, w której następuje takie odwołanie albo przesunięcie lotu?
ZW-S: Przede wszystkim powinniśmy zachować rezerwacje na dany lot, które mamy, czy to kartę pokładową, czy bilety. Złożoną reklamację do przewoźnika, a także odpowiedź przewoźnika, jeżeli nam takiej odpowiedzi udzielił. Lub przy dalszym postępowaniu wskazać, że takiej odpowiedzi od przewoźnika nie uzyskaliśmy. I wtedy powinniśmy też mieć możliwość wykazania tego, że ta reklamacja faktycznie została przez nas złożona, więc ona powinna zostać wysłana czy za pomocą maila, czy właśnie pocztą za potwierdzeniem odbioru, żebyśmy zawsze mogli udowodnić, że taka reklamacja została złożona skutecznie.
MD: Bardzo dziękuję. Zofia Wójcik-Smagała z zespołu Rzecznika Praw Pasażera Urzędu Lotnictwa Cywilnego była naszym gościem. Dziękuję bardzo.
ZW-S: Dziękuję bardzo.
Informacje dla inwestorów – przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Kup dostęp online do telewizji BIZNES24
Tylko 9,9 zł za miesiąc, 99 zł za roczny dostęp przez stronę BIZNES24.TV
