NATALIA GORZELNIK, BIZNES24: Czas na rozmowę z cyklu Spółka pod Lupą, a moim i Państwa gościem będzie największy polski producent AGD, czyli Amica. Jest z nami Michał Rakowski, wiceprezes spółki. Dzień dobry.
MICHAŁ RAKOWSKI, AMICA: Dzień dobry.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
NG: To zacznijmy od wyników. Amica miała w ubiegłym roku ponad 8 milionów złotych skonsolidowanej straty netto wobec ponad 111 milionów złotych zysku rok wcześniej. Przychody spadły o 0,5 procent do niecałe trzy i pół miliarda, a w całym ubiegłym roku mieliście Państwo ponad 87 milionów złotych zysku EBITDA, co oznacza spadek w porównaniu do 2021 o ponad 128 milionów złotych. Co przede wszystkim wpłynęło na ten wynik? Czy to jest tylko kwestia gasnącego popytu na produkty z kategorii AGD?
MR: Dzień dobry jeszcze raz. Dokładnie tak jak Pani powiedziała – za nami bardzo trudny rok dla grupy Amica. Od strony wyników trochę powyżej 3 mld 400 milionów. Wynik operacyjny to około 20 mln. I te wyniki w porównaniu z latami ubiegłymi, a szczególnie z rokiem 2020, który był rekordowy dla spółki są zdecydowanie niezadowalające. Nie jesteśmy z nich zadowoleni. Szereg czynników wpłynęło na to, jak te wyniki kształtowały się. Oczywiście grupa Amica z jednej strony jest producentem – przypomnę fabryka zlokalizowana w Wielkopolsce, we Wronkach.
Produkujemy kuchnie wolnostojące, piekarniki, płyty. Natomiast część naszego asortymentu jest sprowadzana z zagranicy, głównie z Chin. I te produkty są sprzedawane przez nas również w uzupełnieniu asortymentu. To, co bardzo mocno doskwierało nam w roku ubiegłym to oczywiście elementy kosztowe, od strony produkcji materiały, komponenty. Tutaj należy wymienić stal, która jest elementem najbardziej kosztochłonnym w procesie produkcji. To jest ponad 30 naszego technicznego kosztu wytworzenia produktów.
Dalej elektronika, szkło. Wszystkie te elementy były bardzo dużym wyzwaniem w roku ubiegłym od strony kosztowej, po okresie covidu. Niestety cały rynek wytwarzania materiałów uległ mocnej deregulacji i to wpłynęło na dużo, dużo wyższe koszty. Widać to niestety na miarżowości naszych segmentów właśnie w zakresie produktów. Natomiast w przypadku towarów, czyli naszego asortymentu handlowego – tutaj doskwierały wysokie ceny kosztów transportu. Głównie chodzi o transport kontenerowy właśnie z dalekich Chin. I to z mojej perspektywy te elementy najbardziej doskwierały nam w roku ubiegłym.
NG: Pytanie co dalej. Mieliście Państwo na konferencji wynikowej zaprezentować nową strategię, Jednak jak powiedział prezes Rutkowski, wszystko co się znalazło w opracowaniu okazało się nieaktualne. Dlaczego? Te wyniki Was aż tak zaskoczyły? Czy dlatego, że spodziewacie się Państwo jeszcze trudniejszej przyszłości?
MR: Prace nad nową strategią rozpoczęliśmy zaraz po roku covidowym w roku 2020. Właściwie w drugiej połowie te prace były mocno zaawansowane. One dalej trwały w roku 2021. I tak jak pani powiedziała, planowaliśmy pokazać strategię – nową, długoterminową strategię Grupy Amica pod koniec ubiegłego roku. Niestety, wojna w Ukrainie mocno pokrzyżowała te plany. Ona wpłynęła w dosyć istotny sposób na działalność grupy. Straciliśmy dosyć sporo ilości na rynkach wschodnich, co oczywiście jest zrozumiałe i w ten sposób podjęliśmy decyzję aby wstrzymać się z publikacją i aktualnymi pracami. W tej chwili do momentu nowej kadencji zarządu, która rozpocznie się w połowie roku te prace są wstrzymane i sądzę, że Grupa Amica będzie mogła nową strategią pochwalić się, mam nadzieję, na przełomie 2023 i 24. Planujemy tę strategię jako długoterminową.
NG: A co w tej strategii może się znaleźć? Mówi Pan, że długoterminową, ale spodziewamy się, że i ten i przyszły rok, chociażby nadal będą bardzo trudne i to nadal nie będzie dla większości Polaków, zakładam dobry czas, żeby wymieniać sprzęt AGD.
MR: Grupa Amica przechodziła różne kryzysy makroekonomiczne w historii naszej grupy od debiutu na giełdzie. Wiele sytuacji trudnych się zdarzało. Przypomnę jeden z takich najtrudniejszych momentów to był rok 2008, bo po problemach i bankructwie Lehman Brothers rozlany kryzys na cały świat spowodował, że wtedy grupa Amica była w trudnej sytuacji. Między innymi musieliśmy pozbyć się dwóch zakładów produkcyjnych. Chcę powiedzieć, że mamy to doświadczenie radzenia sobie z kryzysami i myślę, że tutaj też sobie znajdziemy odpowiednie sposoby, aby właśnie z tym kryzysem dzisiaj makroekonomicznym i ze spadkiem popytu, o którym pani wspomniała, radzić. Strategia oczywiście jest taką mapą, którą będziemy się posiłkować w dążeniu do naszych celów. Natomiast absolutnie działania operacyjne trwają i robimy wiele rzeczy, które mają poprawić nasze wyniki już w 2023 roku.
NG: To teraz jak mówimy o tych wynikach, które były nieco słabsze to może spójrzmy uwagę na pozytyw, który z tych wyników wybrzmiewa, czyli lepsza płynność spółki. W jaki sposób udało się Państwu wzmocnić bilans w tym trudnym czasie?
MR: Dziękuję za zwrócenie uwagi na ten aspekt. Na pewno celem w 2022 roku była optymalizacja naszego kapitału obrotowego. To się udało. Zwróciliśmy szczególną uwagę na poziom zapasów. One stanowiły bardzo duży element bilansu, na koniec 2021 roku – ponad 800 mln. Cel został na koniec 2022 wyznaczony jako bariera około 150 mln – czyli 150 mln mniej zapasu. Zdecydowaliśmy się na obniżenie z jednoczesnym polepszeniem jakości tego zapasu.
Po okresie covidowym, kiedy maksyma „just in case” bardzo dominowała w obszarze gospodarczym budowaliśmy te zapasy, czyli dostępność dla naszych odbiorców. Natomiast dzisiaj patrzymy na każdą złotówkę większy kapitał, który musimy zainwestować w zapasy na pewno rodził większe koszty finansowe. W związku z tym tutaj mocno nad tym popracowaliśmy. Również myślę, że zwrócić uwagę należy na nasze należności, które sporo spadły. To wszystko poprawiło rzeczywiście płynność grupy.
NG: Ale na dywidendę na pewno już nie ma co liczyć w tym roku? To będzie podtrzymane?
MR: Decyzja o dywidendzie – oczywiście formalna decyzja zapadnie w kwietniu. Również rada nadzorcza, która potwierdza taki fakt – rekomendację zarządu, podejmie tę decyzję. Wspominaliśmy na konferencji, że priorytetem dla nas jest dobra sytuacja finansowa. Nie ukrywam, że dzisiaj wypłata dywidendy byłaby na pewno elementem, który burzy tę strategię, więc myślę, że w tym roku jej nie będzie.
NG: Michał Rakowski, wiceprezes Amica. Dziękuję pięknie za spotkanie i za rozmowę.
MR: Dziękuję.
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV