Autopromocjaspot_img

Data:

UDOSTĘPNIJ

SPÓŁKA POD LUPĄ: AB S.A. RECESJA KONSUMENCKA A SPRZEDAŻ (ROZMOWA)

Powiązane artykuły:

NATALIA GORZELNIK, BIZNES24: W BIZNES24 czas na rozmowę z cyklu Spółka pod Lupą. Grupa AB jest dystrybutorem IT i elektroniki użytkowej. Spółka prowadzi działalność w Polsce, Czechach i na Słowacji, m.in. Notowana na GPW od 2006 roku przez ostatni rok urosła o ponad 17 procent. Średni trzymiesięczny wolumen transakcji: 4993, kapitalizacja 834 miliony.

Moim i Państwa gościem jest Grzegorz Ochędzan, wiceprezes zarządu, dyrektor finansowy AB S.A. Dzień dobry.

GRZEGORZ OCHĘDZAN, AB SA: Dzień dobry. Kłaniam się.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


NG: Najświeższe, opublikowane dziś dane dotyczące sprzedaży detalicznej pokazują, że recesja konsumencka się pogłębia, a najsłabiej wygląda to w kategorii m.in. RTV/AGD. Jak mocno może się to odbić na Waszej działalności?

GO: Rzeczywiście wyniki, które są pokazane pokazują, że te dane w cenach stałych są ujemne, natomiast jak popatrzymy w wartościach tych nominalnych to pokazana jest dynamika, co też pokazuje na istotną inflację tych produktów. My notujemy, tak jak pokazaliśmy w naszych wynikach za czwarty kwartał kolejne dynamiki pozytywne wzrostów. Jest to osiemnasty kwartał kiedy rośniemy z takim CAGR-em mierzonym kwartalnie ponad 17%, a EBITDA za ostatni kwartał, która wyniosła niemalże 115 milionów była wyższa o 28 procent. Więc te wyniki pokazują bardzo dobry trend, a jednocześnie te odczyty danych z całej gospodarki już od kilku miesięcy negatywnie zaskakują wielu ekonomistów. My natomiast zajmujemy się IT i możemy o tym dużo powiedzieć.

NG: To może o tym w jaki sposób udało się wypracować te rekordowe wyniki, bo o nich też za moment powiemy – to za chwilę. Ale na razie jeszcze zatrzymajmy się przy tej słabnącej sprzedaży, no bo spadek sprzedaży detalicznej mamy faktycznie realnie drugi miesiąc z rzędu dopiero. Pytanie jaką macie Państwo strategię albo jakie zakładacie działania zaradcze na poradzenie sobie z tym spowolnieniem, które zdaniem wielu ekspertów ma się jednak pogłębiać? A domyślam się, że w sytuacji, w której wszystko drożeje, to może być tak, że ten smartfon nie będzie produktem jednak pierwszej potrzeby…

GO: Rzeczywiście, przez lata wypracowała się taka opinia powszechna, skądinąd coraz bardziej mylna, że smartfon czy notebook nie jest tym produktem pierwszej potrzeby. Natomiast przez ostatnie lata produkty IT mocno zyskały na znaczeniu i obecnie są to towary niezbędne do życia, do normalnego funkcjonowania społecznego. W zakresie takiego przysłowiowego Kowalskiego, ale też i do zwiększania efektywności biznesu, do tworzenia przewag konkurencyjnych przez firmy.

I to powoduje, że jakby z jednej strony oczywiście ten popyt konsumencki, o którym pani mówi jest istotny i my go też widzimy i w tej kategorii RTV/AGD o której pani mówi my jesteśmy, bo też jesteśmy dystrybutorem produktów RTV/AGD w mniejszym zakresie, bardzo dużo dystrybuujemy i w zasadzie to jest nasz core business produkt IT. I tak jak pani wspomniała, Polska, Czechy, Słowacja, więc mamy tutaj dywersyfikację geograficzną i tak jak przed laty, też i cały czas obserwujemy, że ta dywersyfikacja geograficzna nam mocno pomaga. Ale my też cały czas idziemy do przodu, czyli współpracując z producentami, z największymi brandami na świecie, jak Apple, HP, Microsoft, Lenovo i tak dalej, cały czas wdrażamy nowe i wprowadzamy do oferty nowe produkty, które są istotne z punktu widzenia tych najnowszych trendów, takich jak digitalizacja, transformacja cyfrowa, która non stop zaskakuje nowymi technologiami.

Ostatnia chociażby ChatGPT, która jest nowością, ale to jest rewolucja technologiczna, która poprzez kolejne naśladownictwo, komercjalizację będzie wymagała nowych mocy obliczeniowych. A te będą na pewno determinowały zapotrzebowanie na nowy sprzęt, bardziej efektywny, który będzie dystrybuowany czy jest dystrybuowany i będzie dystrybuowany przez naszą grupę nie tylko w Polsce, tak jak powiedziałem i pani też wspomniała, bo działamy również w Czechach i na Słowacji. (…)

NG: A jak idzie sprzedaż w pozostałych europejskich krajach bo to również jest jedna z części Państwa działalności?

SPÓŁKA POD LUPĄ: AB S.A. RECESJA KONSUMENCKA A SPRZEDAŻ (ROZMOWA)
źródło: BIZNES24

GO: Tak, w Czechach i na Słowacji w zasadzie to jest około 40% naszej skali całego obrotu skonsolidowanego. Tu tylko nadmienię za ten nasz rok obrotowy, ponieważ rok finansowy jest nieco przesunięty, natomiast patrząc za rok obrotowy 2022 my jako cała grupa wypracowaliśmy przychody na poziomie ponad 15 mld złotych. Więc z tych ponad 15 miliardów złotych około 7 miliardów pochodzi z rynków właśnie zagranicznych, czyli Czechy i Słowacja i tam jesteśmy w bardzo podobnym, bym powiedział, rynku geograficznym, ale dość istotnie innym, jeżeli chodzi o wydatki na IT per capita; one są znacznie wyższe w Czechach, na Słowacji może troszeczkę w porównaniu do nas bardzo zbliżone natomiast rzeczywiście to powoduje, że możemy… a na Słowacji rzeczywiście są znacznie wyższe nakłady i jest to dla nas taki dodatkowy obszar, w którym możemy dokonywać dywersyfikacji sprzedażowej, czyli mamy mniejsze ryzyko zanotowania tąpnięcia przychodowego, ale też i są to rynki bardziej dojrzałe, które powodują, że nasze wyniki są już na poziomie EBITDA, na poziomie zysku netto bardziej stabilne.

NG: W jakim modelu działacie Państwo jeżeli chodzi o finansowanie spółki? Konkretnie chodzi mi o obsługę zadłużenia no i czy w tym aspekcie nie dociskają Was wysokie stopy procentowe w Polsce?

GO: Jak każda spółka, która finansuje się kapitałem zewnętrznym, odsetkowym oczywiście też to odczuwamy i te stopy procentowe są widoczne – efekt wysokich stóp procentowych jest widoczny w naszym w naszym PnL-u. Natomiast my rzeczywiście staramy się poprzez działanie wielosektorowe, bo nie tylko w IT, ale w innych segmentach, jak sprzedaży produktu z wartością dodaną, czyli tzw. value added distribution czy RTV/AGD staramy się optymalizować kapitał pracujący. Ale też bliska współpraca zarówno ze strony dostawcy, jak i z klientami powoduje, że optymalizujemy ten obszar kosztów, dzięki czemu za ostatni kwartał, pomimo wysokich kosztów finansowych, nasze zyski netto zanotowały kolejny wzrost…

NG: Pozwolę się wtrącić. Chciałbym zapytać o to, czego mają wypatrywać w tym roku inwestorzy i kiedy będą jakieś szczegóły dotyczące polityki dywidendowej spółki. Bo że takie plany są, to wiadomo – to już to już Państwo ogłaszaliście.

GH: Tak jest, no zamierzamy dzielić się naszym zyskiem w sposób bezpośredni z akcjonariuszami. I z pewnością, jeżeli wszystkie te nasze plany i zamierzenia będą zrealizowane, będzie to dywidenda nie mniejsza niż miało to miejsce w zeszłym roku, a chcemy zachować taki bardzo zdrowy progress, a jednocześnie dzielimy się też w sposób bezpośredni poprzez program skupu akcji własnych, który jest cały czas realizowany na giełdzie. Więc te dwa strumienie dzielenia się zyskiem.

NG: Grzegorz Ochędzan. Dziękuję pięknie za spotkanie i za rozmowę.

GO: Bardzo dziękuję za zaproszenie. Do widzenia.

Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

SPÓŁKA POD LUPĄ: AB S.A. RECESJA KONSUMENCKA A SPRZEDAŻ (ROZMOWA)

Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)

Sprawdź na BIZNES24.TV