MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Spadek zysku netto aż o połowę do 10,5 z niemal 23 milionów złotych zaraportowało Echo Investment w drugim kwartale. I to mimo wyższych o 20 procent przychodów. Natomiast w całym pierwszym półroczu spółka miała 62 mln zł skonsolidowanego zysku netto w porównaniu z czterdziestoma siedmioma milionami rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości niemal 600 mln w tym półroczu w porównaniu z 420 milionami rok wcześniej. Od początku roku do końca czerwca grupa sprzedała 1027 mieszkań. Echo Investment i Archicom łącznie rozpoczęły budowę 981 mieszkań na sprzedaż, a Resi4Rent także 593 lokali na wynajem. Czas porozmawiać o spółce, ale o całej branży. Maciej Drozd, wiceprezes do spraw finansowych Echo Investment jest z nami. Dzień dobry.
MACIEJ DROZD, WICEPREZES ECHO INVESTMENT: Dzień dobry Państwu.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
MD: Czy to był ostatni tak dobry rok dla spółki i branży?
MD (EI): Myślę, że nie ostatni, ale oczywiście trzeba pamiętać, że rok ubiegły, to znaczy 2021, był rekordowo dobry, jeśli chodzi o segment mieszkaniowy, natomiast dla segmentu komercyjnego akurat rok dwudziesty pierwszy nie był najlepszy i myślę, że dużo lepszy okres jest przed nami, a najlepszy okres zdecydowanie w historii myślę, że jest przed mieszkaniami na wynajem, czyli tym segmentem, w którym my rozwijamy się najszybciej i chcemy w tym roku rozpocząć budowę w sumie około 4 tysięcy mieszkań na wynajem, co jest rekordową liczbą. I myślę, że o tym trzeba powiedzieć, co dobre i co z pewnością będzie się rozwijać w najbliższych latach.
MD: Panie prezesie, jak działa ten model mieszkań na wynajem? 4 tysięcy mieszkań na wynajem chcecie rozpocząć w tym roku? Jak rozumiem, to są mieszkania, które pozostają później w portfelu firmy. Obsługuje, jak rozumiem spółka zależna dewelopera. Jak to działa?
MD: (EI) Tak. Myśmy znaleźli już w 2018 roku partnera: PIMCO. To jest taki globalny fundusz inwestycyjny i od tamtej pory budujemy portfel, który chcemy żeby osiągnął 10 tysięcy mieszkań już za około dwa, trzy lata. Po prostu budujemy my, czyli Echo, wyszukujemy grunty, budujemy. Natomiast właścicielem tych projektów i potem operatorem, czyli tym, który wynajmuje – pozostaje nasza spółka właśnie z tym partnerem. W tej spółce mamy 30 procent. Jesteśmy właśnie, jak powiedziałem odpowiedzialni za budowę. Natomiast spółka już sama wynajmuje i my oczywiście jako udziałowiec w tej spółce też korzystamy z tych przychodów z najmu. To jest model bardzo, powiedziałbym dobry z naszego punktu widzenia i myślę… ale nie znam innego developera, który by taki model w Polsce miał.
MD: Model jest ciekawy, ale czy będzie on opłacalny? jakie sobie zakładacie wyniki na takich inwestycjach?
MD: (EI) ten model jest opłacalny, dlatego że z punktu widzenia tej platformy, jak ją nazwijmy prawda tej, która jest właścicielem mieszkań. Ona nabywa te mieszkania nie tak, jak inne fundusze po prostu z rynku, czyli płaci deweloperowi łącznie z jego marżą, natomiast ona nabywa, oczywiście zarabiamy na tym, ale nie tak, jak ktoś, kto sprzedaje te mieszkania do ostatecznego odbiorcy. Zarobimy natomiast na wyjściu z tej platformy, czyli w momencie, kiedy ona będzie miała odpowiedni rozmiar – sprzedamy nasze udziały i wtedy zrealizujemy zysk. Dlaczego tej Platformie się opłaca? No właśnie tak, jak powiedziałem: ponieważ faktycznie buduje te mieszkania po koszcie, wynajmuje je. Rynek najmu jest w tej chwili szczególnie dobry, jak wszyscy wiedzą. Mieszkań w dużych miastach właściwie nie ma do wynajmu. Są bardzo duże trudności, żeby coś wynająć, a ceny wzrosły około 30-40 procent rok do roku. Przyczyną tego jest oczywiście wojna, ale nie tylko. Mamy olbrzymi niedobór mieszkań i w sytuacji, w której ludzie nie będą mogli tych mieszkań kupować z powodu kosztu kredytu, będą je wynajmować. Więc spodziewamy się, że ten segment będzie się rozwijał bardzo dynamicznie.
MD: Czy ja dobrze zrozumiałem, panie prezesie, że powiedział Pan…? (…)
No właśnie, bo nie macie konkurencji, jak rozumiem, wtedy byłoby ciekawiej. Ale dobrze, zakładając…
MD: (EI) konkurencja nie jest. Przepraszam, jest. Ja chylę czoła. Naprawdę są bardzo dobre firmy, które, które tutaj weszły i budują. Natomiast trzeba sobie zdawać sprawę, że w porównaniu do wielkości całego rynku to są ilości znikome, to są promile po prostu jeśli chodzi o cały czas. I dzięki temu można tak szybko rosnąć, bo rośniemy jednak z bardzo niskiego poziomu.
MD: Zakładając, że Resi4Rent zgromadzi portfel 10 tysięcy mieszkań w ciągu tych 2-3 lat, o czym Pan powiedział, to czy ta perspektywa 2-3 lat jest perspektywą wyjścia z tej inwestycji?
MD: (EI) No tak, tak, oczywiście, że tak. Tak, że my generalnie jako Echo jesteśmy deweloperem, prawda? My nie mamy takiej filozofii, żeby budować i trzymać. My budujemy i sprzedajemy. Tutaj przyjęliśmy sobie wspólnie z partnerem taki horyzont 50 tysięcy mieszkań.
MD: Deweloperem nie tylko mieszkaniowym zresztą, ale również biurowym czy centrów handlowych. W ubiegły rok, tak jak Pan powiedział, dla obiektów handlowych nie był w ogóle komercyjnych nie był najlepszy. W tym roku chwalicie się tym, że Galeria Młociny – wasze duże centrum handlowe poprawia liczbę klientów, którzy do niego trafiają, też sprzedaż w sklepach się poprawia. Pytanie: co z najbliższą zimą, sezonem grzewczym? Wiele głosów się pojawia takich, że ten biznes może bardzo ucierpieć przez podwyżki energii…
MD: (EI) No, myślę, że wszystkie biznesy, prawda? Ale czy ci, którzy nie będą chronieni przez państwo oczywiście jak najbardziej. Rzecz jasna my podjęliśmy już wiele działań zarówno w naszych budynkach biurowych, jak i handlowych, żeby ograniczyć zużycie energii poprzez, no właśnie – obniżenie temperatury, wyłączanie świateł i tak dalej. Robimy, co się tylko da, bo to jest sądzimy bardzo ważne dla naszych najemców, żeby te koszty rzeczywiście w miarę możliwości ograniczyć, ale nie ma co ukrywać, one z pewnością będą znacznie wyższe niż rok wcześniej. I czekamy na to z niepokojem, ale wydaje mi się, że nie tylko my. Tak to można powiedzieć, cały kraj, przemysł tutaj jest wystawiony na duże ryzyko, jeśli chodzi o koszt energii.
MD: A więc budownictwo mieszkaniowe na wynajem. Powiedzieliśmy o centrach handlowych, to jeszcze muszę zapytać o budynki biurowe. Czy planujecie rozwijanie tego segmentu, czy na razie jesteśmy przyczajeni? I czekacie na lepszy moment?
MD: (EI) Powiedziałbym tak: jeśli chodzi o segment biurowy – z perspektywy najmu on jest bardzo, bardzo dobry, bardzo ożywiony. Mamy dużo więcej powierzchni wynajętych niż rok temu. Zwłaszcza najem krótkoterminowy rozkwita, co po części się wiąże z tym, że covidzie po prostu dużo mniej zaczęto budować i konkurencja bardzo spadła. My nie będziemy budować bardzo dużo, ale na pewno nadal będziemy rozpoczynać nowe projekty w Warszawie, w Krakowie, we Wrocławiu także. To są takie miasta, które zawsze też w poprzednich kryzysach, zawsze dawały możliwość zarobku i będziemy to kontynuować, oczywiście (…)
MD: Panie prezesie, minuta została do końca rozmowy, a ja muszę jedno pytanie zadać: jak na Pana przeczucia i też na dane, które Pan posiada, a także na prognozy, które macie, ile ten kryzys może potrwać? Na rynku mieszkań, na rynku budownictwa?
MD: (EI) Ja powiedziałbym – uważam, że on potrwa tyle, jak długo będą wysokie stopy procentowe. Bo to jest główna przyczyna. Segment rynku, który sprzedaje się za gotówkę w dużych miastach nadal funkcjonuje. Natomiast te projekty popularne w mniejszych miastach, gdzie prawie wszyscy klienci posługiwali się kredytem, praktycznie zamarły. I myślę, że tak długo, jak kredyt będzie drogi, będzie trwał ten kryzys, bo po prostu on uniemożliwia korzystanie z kredytu przeważającej części klientów.
MD: Bardzo Panu dziękuję. Maciej Drozd, dyrektor do spraw finansowych, wiceprezes Echo Investment, był naszym gościem. Dziękuję Panu.
MD: (EI) Dziękuję.
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV