MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Czas skomentować te dane. Będziemy za chwilę przechodzić do konkretnych kategorii produktów, które się w Polsce sprzedają i jak się sprzedają. Ale teraz nasi dwaj goście, z którymi będziemy te dane komentować, mogę powiedzieć, że dystrybutorzy luksusu w pewien sposób, bo są tymi gośćmi Radek Matuszewski, dyrektor generalny grupy SEB, która dystrybuuje między innymi sprzęty AGD marek takich, jak Tefal, ale również szeregu innych znakomitych marek, które możemy nazwać luksusowymi.
Jak również z nami jest także Tomasz Ciąpała, prezes firmy Lancerto i właściciel marki Próchnik, które także są towarami, które można zaliczyć do luksusowych towarów. Garnitury jak najbardziej, stroje wizytowe… Panowie. Zacznę od tego, czy w ogóle… no właśnie. Spadek sprzedaży w grudniu – duże zaskoczenie dla Was? Przedświąteczne ceny jednak nie zachęciły klientów. Radek Matuszewski:
RADEK MATUSZEWSKI, GRUPA SEB: No myślę, że tak. To widząc to jestem zaskoczony. Tego tak nie widać w naszej branży. Z drugiej strony też musimy pamiętać o takim przesunięciu, które my obserwujemy, że te zakupy grudniowe przesuwają się coraz bardziej na listopad, na październik. Ten grudzień nie jest już tym takim pikiem sprzedaży. Ze względu na popularność Black Friday to listopad i kto wie, czy nawet wcześniejsze miesiące – październik nie powoduje tego przesunięcia. Natomiast my nie widzieliśmy, żeby kwartał czwarty był gorszy od poprzedniego roku. Tak, że jestem zaskoczony.
CZYTAJ TEŻ: SPADA KONSUMPCJA W POLSCE
MD: Tak mówi Radek Matuszewski. A czy Tomasz Ciąpała to może potwierdzić? Jak to wygląda, jeżeli chodzi o sprzedaż ubrań, sprzedaż dóbr, ubrań luksusowych? Tak, to powiedzmy, chociaż luksusowe, to jest jednak takie słowo nie zawsze dobrze brzmiące w tym kontekście. Ale jak wchodziła sprzedaż w grudniu w Waszej sieci?
TOMASZ CIĄPAŁA, LANCERTO: My działamy w segmencie premium, czyli to już ponad nami jest rzeczywiście luksus. I ja mogę potwierdzić słowa przedmówcy. W segmencie premium, w naszych markach mieliśmy lepszy grudzień do grudnia, poza niektórymi kanałami internetowymi, więc wydaje się, że to jest dla nas zaskoczenie, że to jest minus dwa, ponad minus dwa. Zwłaszcza, że rok temu to było w okolicach zera, więc nie było czego pobijać za bardzo. Tak, że jest to zaskoczenie.
MD: W takim razie spójrzmy teraz na kategorie produktów. To, co już dostarczył nam Główny Urząd Statystyczny, aby móc ocenić jak wygląda sytuacja, jeżeli chodzi o sprzedaż w Polsce.
2,3% To jest podsumowanie, ogólne podsumowanie tej sprzedaży. Natomiast zacznę od: Meble/RTV/AGD: spadek o 11% rok do roku. Natomiast odzież – od tych Waszych kategorii chciałem zacząć. Tekstylia, odzież, obuwie: -4,1%. Jak to się może dziać, że mamy potężne spadki sprzedaży w kategoriach bliskich Wam? Natomiast w tym segmencie premium czy luksusowym ta sprzedaż jest utrzymywana. Co Waszym zdaniem za to odpowiada? Radek Matuszewski:
RADEK MARUSZEWSKI, GRUPA SEB: Jestem znowu zaskoczony. I tak sobie myśląc, to chyba te meble musiały mieć taki wpływ, bo zarówno duże AGD jak i małe AGD to te wyniki nie były aż tak straszne, ale pewien trend, który w tym roku wyraźnie można było zaobserwować, to jest mniejsza sprzedaż ilościowo, większa wartościowo.
Czyli z tego by wynikało, że ludzie – konsumenci kupują produkty nazwijmy to lepsze, droższe, bardziej wyspecyfikowane i ilościowo, to na pewno to jest kłopot, ale wartościowo to tutaj przynajmniej ja widzę taką dosyć dużą zmianę. Nie dotyczy to takich kategorii, które są, powiedzmy bez wielkich innowacji, takich kategorii, które my nazywamy commonity, bo tam rzeczywiście cena, cena, cena – jak nie ma różnicy w produkcie.
Natomiast w takich kategoriach jak chociażby teraz widać automaty do kawy, odkurzacze, które to są największe kategorie, no to wyraźnie widać, że konsumenci kupują coraz lepsze – czytaj: realnie droższe produkty.
MD: Tomasz Ciąpała: Czy to hasło: Mniejsza sprzedaż ilościowo, wyższa wartościowo, również można w Waszej kategorii utrzymać? Wprowadzić?
TC: Bardzo podobny trend. Nawet możemy powiedzieć, że w naszych sklepach, ponieważ mamy własną sieć detaliczną, obserwujemy mniejszą ilość odwiedzających, ale rzeczywiście wyższą sprzedaż. Ja bym powiedział w ten sposób: stopy procentowe pracują, a one mają za zadanie obniżyć inflację. I wydaje się, że ta wyższa inflacja i te stopy procentowe jednak działają bardziej na segment ekonomiczny. Prawdopodobnie właśnie w tym segmencie ekonomicznym możemy większą wrażliwość cenową zaobserwować i tam obstawiam, że są te spadki sprzedaży, które uśredniając dają taką wartość.
Cała gospodarka kalibruje się w sposób ciągły i dostosowuje się do tych szybkich wzrostów kosztów. Mamy informację o wynagrodzeniu, które znowu wzrosło i będzie wzrastać, bo minimalna (płaca, przyp. trans.) ponownie w tym roku ma wzrosnąć. No wydaje się, że jesteśmy w takim dynamicznym momencie i tradycyjnie klienci premium – luksusowi, oni będą mniej odczuwać te zmiany gospodarcze.
MD: Być może coraz więcej osób będzie mogło sobie pozwolić też na te produkty premium. (Nie, to tak nie działa, wiem.) Ponad 8 tys. złotych – tyle wyniosło przeciętne wynagrodzenie w grudniu.
Bardzo panowie dziękuję za nasze spotkanie. Tomasz Ciąpała, prezes Lancerto i Radek Matuszewski, dyrektor generalny SEB w Polsce, czyli firmy, która zajmuje się dystrybucją m.in. artykułów AGD firmy Tefal, a także wielu innych marek. Bardzo Wam dziękuję.
TC: Dużo zdrowia panie redaktorze. Dla Państwa także dużo zdrowia.
RM: Dużo zdrowia.
Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Kup dostęp online do telewizji BIZNES24
Tylko 11,99 zł za miesiąc, 99 zł za roczny dostęp przez stronę BIZNES24.TV