Autopromocjaspot_img

Data:

UDOSTĘPNIJ

ŚNIEŻKA WYPŁACI DYWIDENDĘ W WARUNKACH WOJNY W UKRAINIE? (ROZMOWA)

Powiązane artykuły:

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Unia Europejska wspiera Ukrainę. Ukraina zamierza się jak najszybciej zacząć odbudowywać. I to chyba już widać w wynikach firm, które sprzedają asortyment budowlany i do remontów. Piotr Mikrut Prezes Śnieżka S.A. Jest z nami. Dzień dobry Panie prezesie.

PIOTR MIKRUT, ŚNIEŻKA S.A.: Dzień dobry Panu. Dzień dobry Państwu.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


MD: Rynek ukraiński zaskoczył popytem, chwalicie się tym w swoim raporcie. Jak Wasza firma sobie radzi z działalnością w warunkach wojny, np. z brakami prądu? Funkcjonuje w ogóle fabryka, którą założyliście pod Lwowem?

PM: Tak, fabryka funkcjonuje. Fabryka nie działała przez kilka tygodni bezpośrednio po wybuchu wojny w lutym ubiegłego roku. Natomiast w związku z tym, że po kilku tygodniach pojawiły się zamówienia na nasze produkty, rozpoczęliśmy działalność sprzedażową, a w dalszych kilku tygodniach później rozpoczęliśmy też działalność produkcyjną. Także poza krótkim okresem, bezpośrednio po wybuchu konfliktu fabryka cały czas działała. Rzeczywiście mamy wyzwania, o których pan wspomniał, dotyczących dostaw energii elektrycznej. Sytuacja teraz ulega poprawie, jest z tym coraz lepiej. Natomiast radziliśmy sobie w ten sposób, że dyrektor fabryki w Ukrainie planował zmiany w taki sposób, aby dostosować się do okresów, kiedy dostawy prądu były realizowane. Czyli zdarzało się np. tak, że zmiany zaczynały się np. o pierwszej w nocy, bo mieliśmy taką informację, że właśnie wtedy będziemy mieli zapewnione dostawy prądu.

MD: Wojna w Ukrainie wywołała też pogłębiła kryzys inflacyjny. Czy ta sytuacja, która obecnie jest widoczna w wzrostach cen, kryzys inflacyjny – czy one zmieniają znacząco zachowania konsumentów, którzy kupują Wasze produkty?

PM: Myślę, że kryzys inflacyjny ma wpływ na większość konsumentów i na wiele branż, nie tylko na farby. Natomiast obserwujemy, że inflacja ma wpływ na to, jak kształtują się ceny farb i ma to wpływ na siłę nabywczą 2020-2022 pod względem wartościowym, ale już pod względem wolumenowym zanotowaliśmy znaczny spadek.

MD: Jeżeli chodzi o typy produktów, które się najlepiej sprzedają, kiedy rozmawialiśmy ostatnim razem, to było chyba właśnie w okolicach wznowienia produkcji w fabryce pod Lwowem. Mówił Pan o tym, że produkty premium się dobrze sprzedają, bardzo dobrze w tym czasie, w którym raczej wszyscy łapią się za kieszeń. Czy ten trend się utrzymuje?

ŚNIEŻKA WYPŁACI DYWIDENDĘ W WARUNKACH WOJNY W UKRAINIE? (ROZMOWA)
źródło: BIZNES24

PM: Przede wszystkim obserwujemy to na rynku polskim i rynku węgierskim, że ten trend premiumizacji, czyli sprzedaży produktów wysokiej jakości – produktów premium, się utrzymuje wciąż mimo tego, że również te produkty dotknęła inflacja i ceny tych produktów znacząco wzrosły. Ukraina też mierzy się z inflacją. My tam jesteśmy mniej obecni w segmencie premium, bardziej w segmencie value for money. I w tym segmencie ta sprzedaż była bardzo dobra w ubiegłym roku.

MD: Panie prezesie, co z dywidendą? Czy Śnieżka wypłaci dywidendę? Jaka będzie rekomendacja zarządu?

PM: Zarząd już w tamtym roku podjął uchwałę, że będzie rekomendował wypłatę dywidendy w kolejnych latach, która będzie wynosić 50% zysku netto przypadającego akcjonariuszom dominującym. Więc zgodnie z tą uchwałą, która została zresztą też pozytywnie zaakceptowana przez radę nadzorczą zarząd wyda rekomendację co do wypłaty dywidendy za okres 2020-2022.

MD: Ale w ostatnim kwartale mieliście stratę. Z czego wynikała?

PM: To już jest kwestia tego, jak układają się różne koszty. Często ten ostatni kwartał w naszej grupie jest neutralny. W niektórych latach jest lekko dodatni, w innych latach lekko ujemny, więc to w różnych latach się różnie kształtuje. Ci, którzy śledzą wyniki spółki to myślę, że już zdobyli doświadczenie w tym, że w dużej mierze wynik, który my publikujemy po trzech kwartałach jest już bardzo bliski później, jeżeli chodzi o zyski wynikowi rocznemu. Więc ten czwarty kwartał w zależności od dynamiki sprzedaży i od tego na ile udaje nam się wypracowanym marżom pokryć koszty tego czwartego kwartału, to może być z lekkim plusem, z lekkim minusem lub na zero.

MD: A ja przypomnę, że dywidenda za rok 2021 wypłacona w ubiegłym roku wyniosła 2 złote i 50 groszy na akcję. Stopa dywidendy 3,26. Bardzo dziękuję Panu za rozmowę w BIZNES24. Naszym gościem był Piotr Mikrut, prezes Śnieżka S.A. Dziękuję pięknie.

PM: Dziękuję bardzo. Do widzenia.

Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

ŚNIEŻKA WYPŁACI DYWIDENDĘ W WARUNKACH WOJNY W UKRAINIE? (ROZMOWA)

Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)

Sprawdź na BIZNES24.TV