Samochód to sposób na odwiezienie dzieci do szkoły, na zakupy w drodze do pracy, na przejazd na zajęcia pozaszkolne, odwiedziny u dziadków czy weekendowy wypad za miasto. To sposób na wolność wyboru pory wyjazdu i powrotu, a także trasy, którą się pojedzie, i miejsc, które będzie się odwiedzało. Samochód nie jest jedynym gwarantem wolności jednostki – ale na pewno bardzo mocno jej sprzyja.
OSOBISTY ŚRODEK TRANSPORTU – PROBLEMY
Samochód, ten tak ważny osobisty środek transportu, sprawia jednak określone problemy. Od hałasu i zatłoczenia miast, po zanieczyszczenia powietrza. Jeśli ktoś ma nadzieję, że większy problem stanowią ciężarówki i autobusy – łudzi się. W skali globalnej roczna emisja CO2 z samochodów osobowych wynosi 3,64 gigaton. Transport ciężarowy to 1,18 gigaton rocznie. Przeciętny samochód benzynowy (uśredniony w skali globalnej) produkuje 192 g CO2 na każdy przejechany kilometr.
Jeśli 65% emisji zanieczyszczeń produkowanych przez transport pochodzi z samochodów osobowych, największą i najszybszą zmianę na lepsze można przeprowadzić, jeśli zmieni się technologię. I rzeczywiście, Międzynarodowa Agencja Energii (IEA) szacuje, że w scenariuszu globalnej redukcji emisji CO2 do Net 0 w 2050 r. bardzo znacząca część efektów będzie osiągnięta dzięki zmianom przyzwyczajeń ludzi w zakresie transportu[1].
W 2030 roku ten scenariusz wymusi redukcję emisji dwutlenku węgla z prywatnych samochodów o 2 gigatony dzięki jeździe wolniejszej o 7 km/h, rezygnacji z większości przejazdów samochodami poniżej 3 km na rzecz chodzenia lub jazdy na rowerze, rezygnacji z większości lotów pasażerskich poniżej 1 h na rzecz nisko emisyjnych alternatyw… jednym słowem 20% ograniczenia emisji dwutlenku węgla z transportu będzie wynikało ze zmian w przyzwyczajeniach.
Chyba że nastąpi znacząca zmiana technologiczna. Global Energy Outlook 2020 opracowany przez IEA przewiduje, że w 2030 roku wodór będzie nieznacznym procentem, marginesem, jeśli chodzi o źródło energii do napędzania pojazdów. Może jednak najbliższe lata przyniosą niespodziewany technologiczny przełom? Baterie litowo-jonowe do samochodów nie są optymalnym rozwiązaniem (choć przyczyniają się znacząco do redukcji emisji, szczególnie tam, gdzie sprzyja temu mix energetyczny).
OSOBISTY ŚRODEK TRANSPORTU – AUTA TANKOWANE WODOREM
Ale elektryczne samochody tankowane wodorem – jak Toyota Mirai czy Hyundai iX35 oraz jego następca Nexo – wyglądają na całkiem sensowną technologię. Ogniwo paliwowe, swoista pokładowa elektrownia produkująca prąd z atomów wodoru (z butli) i tlenu (z przefiltrowanego powietrza), wydają się bardzo sensowną konkurencją dla aut na baterie.
Wiele jednak musi się wydarzyć, by te nowe technologie się przyjęły. Czy wodór będziemy tankować na stacjach, czy może wytwarzać go przy domach z wody i z użyciem energii z fotowoltaiki lub wiatru? Czy wodór przyjmie się tylko w transporcie ciężkim, czy także na rynku konsumenckim? Czy butla z bardzo łatwo wybuchowym gazem jest lepszą alternatywą od mogących się zbytnio rozgrzać i zapalić baterii? I czy wszystkie wątpliwości i obawy pozwolą szerzej przyjąć się wodorowi jako alternatywnemu źródłu napędu?
Być może uda się znaleźć część odpowiedzi na te pytania podczas Forum Wizja Rozwoju w Gdyni i towarzyszącej mu konferencji 3W: Woda – Wodór – Węgiel.
[1] IEA (2020), World Energy Outlook 2020, IEA, Paris https://www.iea.org/reports/world-energy-outlook-2020.
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV