Mamy dziś wgląd w sytuację gospodarczą w Europie, dzięki wskaźnikom PMI dla przemysłu i handlu. Zanim okaże się w kwartalnych danych, jak gospodarka się rozwija – dzięki między innymi – wskaźnikom PMI możemy się zorientować w którą stronę gospodarki zmierzają… i przygotować na to nasze firmy.

Zacznijmy od Niemiec. Tu wskaźnik nastrojów managerów zakupów w przemyśle nie dość, że pozostaje w obszarze recesyjnym, to jeszcze wyraźnie się pogorszył. Osiągnął 44 punkty – słabiej niż przed miesiącem i słabiej niż oczekiwali analitycy. Inaczej jest z usługami – tu niemiecki PMI jest na poziomie 55,7 punktu. Nieco więcej od oczekiwań rynku.

We Francji, podobnie jak w Niemczech PMI przemysłowy jest po recesyjnej stronie. 45,5 pkt – analogicznie, jak w Niemczech, to wynik słabszy niż przed miesiącem i słabszy od oczekiwań analityków.
Za to wskaźnik PMI dla francuskiego sektora usług na poziomie 56,3 pkt okazał się wyższy od oczekiwań analityków. Można więc powiedzieć, że w największych gospodarkach Europy przemysł i usługi zmierzają w przeciwnych kierunkach.
