Autopromocjaspot_img

Data:

UDOSTĘPNIJ

PRZYCHODY CCC WZROSŁY O 45% R/R (ROZMOWA)

Powiązane artykuły:

ROMAN MŁODKOWSKI, BIZNES24: Ponad 220 milionów złotych straty – Taką kwotą zamknął rok obrachunkowy 21-22 największy krajowy detalista obuwia – firma CCC. O 45 procent wzrosły roczne przychody spółki. Wyniki CCC nie zaskoczyły inwestorów. A można powiedzieć, że zostały odczytane bardzo pozytywnie, bo kurs spółki od rana rósł osiągając plus 11% chwilami. Łączymy się z prezesem CCC Marcinem Czyczerskim. Witam Panie prezesie bardzo serdecznie.

MARCIN CZYCZERSKI, PREZES CCC: Dzień dobry Panie redaktorze, dzień dobry Państwu.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


RM: No dobrze, to teraz sytuacja wymaga wyjaśnienia, bo z jednej strony jest reakcja rynku, którą można by uznać za entuzjastyczną, a z drugiej strony jest strata na poziomie netto, z trzeciej – 40 procentowy wzrost przychodów. Jak mamy sobie to poukładać?

PRZYCHODY CCC WZROSŁY
Roczne przychody CCC wzrosły o 45%.

MC: To spróbujmy razem. Oczywiście te przychody, które mamy nas cieszą – one są rekordowe i ta dynamika przychodów jest fajna. Myślę, że reakcja rynku, który oczywiście tradycyjnie nie chciałbym komentować, może wiązać się też z tym, że zawsze takie konferencje, jak chociażby ta, którą mieliśmy dzisiaj dają szansę podyskutowania, wyjaśnienia poszczególnych pozycji i też odpowiedzenia na pytanie, dzięki temu lepszego zrozumienia sytuacji.

RM: Ja dorzucę czwarty element do układanki, czyli 580 mln na plusie EBITDA. I wracam do tej straty. Co ją wywołało?

MC: Tak, EBITDA jest całkiem na pozytywnym poziomie. Aczkolwiek oczywiście będziemy pracowali nad tym, żeby była znacznie wyższa. Ale mimo wszystko te 7,7 proc. rentowności EBITDA to jest taki poziom już powiedzmy, od którego można zaczynać coś budować. Natomiast ja myślę, że tam są inne kluczowe elementy, które są takie pozytywne, bo są takimi wczesnymi sygnałami pozytywnych rzeczy. Chociażby 540 mln przychodów tego nowego formatu Modivo przy bardzo wysokiej rentowności – kilkunastuprocentowej. A każdy wie, że Modivo i HalfPrice w tej strukturze przychodów w 2025 będą bardzo dużo ważyły. I teraz to, że one już pokazują te przychody, pokazują swoje rentowności myślę, że jest bardzo istotnym elementem.

A tak trochę anegdotycznie odnosząc się do tej straty, bo ją przez moment tu widziałem na na pasku. Rzeczywiście ona nie rodzi naszej satysfakcji, ale bardziej anegdotycznie: to wciąż jest miliard złotych poprawy wyniku versus 2020 rok. Bo przypomnę, że byliśmy bardzo mocno dotknięci w 2020 roku możliwymi plagami. Wtedy rzeczywiście ten wynik strata netto była na poziomie miliard dwieście złotych ze wszystkimi atrybuowanymi wynikami tych spółek, które zamykaliśmy też na rynku niemieckim. Więc poprawa jest spora. Ale oczywiście droga przed nami do pełnej satysfakcji firmy, zarządu, inwestorów myślę równie długo.

RM: No właśnie panie prezesie, to nie podchodzimy z takim stresem do tej straty netto, bo to tylko wynik netto. On zawsze mniej mówi o biznesie niż EBITDA, która jest bardzo pozytywna. To, co jest trochę niepokojące jednak to to, czy różnica między tą mocno pozytywną EBITDA a jednak ciągle jeszcze stratą nie jest wynikiem kosztu pieniądza, co w kontekście nadchodzących kolejnych podwyżek stóp procentowych może powiększać problem, jeśli on tu właśnie leży.

MC: Pan redaktor dobrze na pewno trafia. Ta różnica w dużej mierze jest związana z kosztem pieniądza, czy to pod kątem stopy procentowej, czy różnic kursowych. Jeden punkt procentowy rodzi u nas 20 mln więcej strat, więc oczywiście wszystkie te podwyżki mają negatywne implikacje dla wyników.

CZYTAJ TEŻ: 8 MLN ZŁ ZYSKU MERCATORA W 1Q’22

RM: Jasne. A uda się w takim razie na tyle zwiększyć jeszcze sprzedaż, poprawić wyniki, żeby skompensować jakoś ten koszt pieniądza? Czy raczej trzeba się liczyć z tym, że EBITDA jako ten wynik mówiący o efektywności biznesu będzie się poprawiał? Natomiast z wynikiem netto nie ma co za bardzo na razie liczyć na dalszą poprawę?

MC: Mamy dwa główne drivery, które powinny to poprawiać jeszcze większym stopniu rentowność do odbudowania w każdym z kanałów. I myślę tutaj – największa część przed CEDC marżę brutto. Więc myślę, że ten wynik będzie wygaszał to zadłużenie. I z drugiej strony cały czas podkreślamy, bardzo mocno bierzemy się za rotację zapasów. Ta w CCC jest wysoka, za wysoka, będzie niższa i w ten sposób już pokazaliśmy to ale w bardzo małym stopniu. Ale w ten sposób będziemy uwalniać kapitał, który będzie pozwalał rosnąć bez większego  zadłużenia, a być może pozwalać się zmniejszać.

RM: A to bardzo ciekawy proces będzie. I trzymamy za niego kciuki. Na koniec jeszcze chciałbym zapytać, bo w piątek poznamy dane o sprzedaży detalicznej. Ciekaw jestem jak marzec się odznaczył w pamięci, w CCC?

MC: Marzec był dla nas relatywnie dobrym miesiącem i na pewno powiększyliśmy nasze udziały w rynku. Natomiast myślę, że w większości przypadków retailerów był trudny miesiącem, jeżeli chodzi o odzież i obuwie.

RM: Bardzo jesteśmy ciekawi co pokaże jutro Główny Urząd Statystyczny. Marcin Czyczerski, prezes CCC był naszym gościem. Dziękuję bardzo i trzymamy kciuki.

MC: Dziękuję bardzo. Dziękuję za rozmowę.


Inwestujesz? Nie przegap ważnych informacji z rynku!

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Informacje dla inwestorów – przez cały dzień w telewizji BIZNES24

Tylko 9.9 zł za miesiąc, 99 zł za roczny dostęp przez stronę BIZNES24.TV