Connect with us

Miło cię widzieć. Napisz, czego szukasz!

TRANSKRYPCJA WYWIADU

PRZEJĘCIE THOMASA COOKA PRZEZ ESKY (ROZMOWA)

O przejęciu przez eSky turystycznego Thomasa Cooka rozmawiała Jolanta Pawlak z BIZNES24 z Michałem Góreckim, Senior Investment Partner w MCI Capital.

PRZEJĘCIE THOMASA COOKA PRZEZ ESKY (ROZMOWA)
Michał Górecki, Senior investment Partner, MCI

JOLANTA PAWLAK, BIZNES24: Wracamy do turystycznego Thomasa Cooka, który wróci do Europy po tym, jak 5 lat po upadku brytyjskiej firmy jej chiński właściciel zawarł umowę sprzedaży z polskim rywalem: eSky – dostawcą wyszukiwarek systemu rezerwacji dla linii lotniczych. Chińczycy sprzedadzą Thomasa Cooka z wyjątkiem działalności w swoim kraju. A o szczegółach porozmawiam teraz z Michałem Góreckim, Senior Investment Partner w MCI Capital. Witam serdecznie.

MICHAŁ GÓRECKI, MCI CAPITAL: Dzień dobry Państwu.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


JP: Brytyjska prasa pisze, że transakcja kosztowała 30 milionów funtów. Czy to prawda?

MG: Niestety nie mogę skomentować tej kwoty, bo musiałbym pokazać bardzo wiele szczegółów transakcji, żeby ją w pełni wyjaśnić, więc pozostawmy ten temat bez odpowiedzi. Natomiast nie jest to prawidłowa kwota – to jedyne, co mogę powiedzieć.

JP: Ale na pewno może powiedzieć Pan o tym, co teraz chcą Państwo zrobić. Jakie plany związane z tą transakcją mają Państwo?

MG: Głównym celem zakupu z perspektywy eSky jest budowa w ramach grupy eSky dużego gracza w ramach pakietów dynamicznych dla turystyki. Taki produkt eSky już posiada i on w Polsce z całkiem dużym sukcesem wystartował w tym roku. Obsłuży ponad 100 tysięcy klientów.

Natomiast żeby móc ten produkt i technologie utylizować na rynkach poza Polską, potrzebowaliśmy brandu na tyle silnego i kojarzonego przez konsumenta, jako brand turystyczny, żeby on jednoznacznie się kojarzył z produktem, który oferujemy. I tutaj Thomas Cook idealnie wpisał się w tą strategię. Dodamy, że niezależnie od tego to nie jest jakby sama marka, którą kupujemy.

Kupujemy działającą firmę, która w Wielkiej Brytanii ma po, jakby odnowieniu jej oferty w tej chwili około 2% udział w rynku, obsługuje ponad 150 tysięcy wyjazdów rocznie i która bardzo dynamicznie się tam rozwija i zdobywa rynek.

Więc dla nas jest to przede wszystkim możliwość ekspansji technologii poza Polskę i poza region, ale też na Europę Wschodnią, ale również zdobycie istotnego przyczółka na takim największym, najbardziej dynamicznym rynku turystycznym w Europie, czyli w Wielkiej Brytanii.

JP: A kiedy eSky może wejść na giełdę?

PRZEJĘCIE THOMASA COOKA PRZEZ ESKY (ROZMOWA)
Michał Górecki, Senior Investment Partner, MCI

MG: To jeszcze są plany, powiedzmy nieokreślone, czy będziemy chcieli, jako fundusz wychodzić z eSky w formie transakcji bilateralnej, czy też giełdowej. To, co mogę powiedzieć to na pewno Fundusz MCI w ciągu najbliższych trzech lat będzie szukał takich możliwości. Te trzy lata rezerwujemy sobie na to, żeby zbudować skalę i pokazać, że ten produkt wygrywa rynek i jesteśmy w stanie na nim budować istotny wzrost wartości i rentowności eSky. Tak, że myślę, że bliżej tej daty trzyletniej będziemy w stanie określić też, jaka jest najbardziej optymalna metoda wyjścia z tej inwestycji dla funduszu.

JP: A proszę nam powiedzieć, na ile Państwo chcą się opierać na takiej marce prestiżowej kiedyś, bo to najstarsza firma turystyczna na Thomasie Cooku, a na ile gdzieś pójść w jakieś takie samodzielne kierunki?

MG: To jest tak, że marka Thomas Cook jest bardzo rozpoznawalna przede wszystkim w kilku krajach Europy Zachodniej, głównie w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Beneluksu czy też krajów skandynawskich. Ona jest w Polsce i w naszym regionie kojarzona z turystyką. Natomiast Thomas Cook nigdy w Polsce operował.

JP: Kojarzona jest z Neckermannem zdaje się, bo Thomas Cook to Neckermann.

MG: Tak. Thomas Cook nigdy bezpośrednio w Polsce nie funkcjonował, więc jakby my nie planujemy jakby rebrandingu, jakby to można powiedzieć eSky na Thomasa Cooka i zastąpienie tej oferty kompletnie. Natomiast Thomas Cook na pewno pojawi się w Polsce, pojawi się ze swoją ofertą, co nie znaczy, że eSky i jego oferta jakby zostanie tutaj zamknięta i zastąpiona, ponieważ eSky ma dość dużą rozpoznawalność wśród polskich, ale nie tylko polskich w ogóle w regionie Europy Centralnej konsumentów. I będziemy kontynuować w naszym regionie opierać się głównie o eSky wspomaganego przez Thomas Cooka. Natomiast Thomas Cook jest nam potrzebny w dużej mierze, żeby wejść dynamicznie na rynki Europy Zachodniej.

JP: Czy Państwo pozostaną w takim razie platformą, czy to będą już takie konkretne biura?

MG: To znaczy eSky jest jakby można powiedzieć, jedną firmą, jedną technologią. Nie planujemy tworzyć jakby konglomeratu wielu niezależnych spółek. To jest duża przewaga i efektywność eSky na tle wielu konkurentów, że jest można powiedzieć, monolitem technologicznym, co powoduje bardzo duże synergie i efektywności.

Znaczy jedna zmiana wprowadzona do technologii funkcjonuje u nas na wszystkich rynkach. I tutaj Thomas Cook pozwala też nam korzystać z bardzo, bardzo szerokiej wiedzy i wiedzy produktowej, przede wszystkim, która jest jakby w zespole Thomasa Cooka, bo to jest ponad 70 osób, które tam pracują, których chcemy wykorzystywać na rynku polskim.

Produkty pakietowania dynamicznego w Polsce i regionie praktycznie nie istnieją. Większość touroperatorów oferuje statyczne pakiety, co jest jakby obarczone pewnymi ograniczeniami zarówno czasowymi, jak i w dostępności hoteli, a też ma swoje jakby uwarunkowania związane z ceną, jaką klienci uzyskują.

To, co technologia eSky w oparciu o wspomaganą wiedzę Thomasa Cooka jest w stanie dostarczyć to jest przede wszystkim istotną poprawę dla konsumenta zarówno elastyczności oferty, głębokości oferty, ale też samej ceny takiego pakietu. Bo już dzisiaj widzimy, że to, co jesteśmy w stanie zrobić, jesteśmy w stanie dostarczyć w istotnie niższej cenie, niż nasza konkurencja.

JP: O czym mówił Michał Górecki, Senior Investment Partner w MCI Capital. Bardzo dziękuję.


Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

Tylko 11,99 zł za miesiąc, 99 zł za roczny dostęp przez stronę BIZNES24.TV

PRZEJĘCIE THOMASA COOKA PRZEZ ESKY (ROZMOWA)

Click to comment

Chcesz coś dodać? Śmiało!

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ...

GPW

Green Zebras, spółka technologiczna specjalizująca się w pozyskiwaniu substancji aktywnych pochodzenia naturalnego i produkcji wysokiej jakości ekstraktów, zadebiutowała na NewConnect. Podczas otwarcia notowań wartość...

WYNIKI

To będzie 6 kwartał z rzędu kiedy sukcesywnie spadają zarówno przychody jak i zyski Ot logistics.

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O tym jak kontrole graniczne wpływają na branżę transportową rozmawiał Roman Młodkowski z BIZNES24 z Anną Brzezińską-Rybicką, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników w Polsce.

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O rosnących kosztach pracy i wpływie wzrostu wynagrodzeń na przedsiębiorców rozmawiał Roman Młodkowski z BIZNES24 z Krzysztofem Inglotem, założycielem firmy Personnel Service.