MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Z nami jest Mateusz Pytko, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego, które przygotowało projekt ustawy wprowadzającej dopłaty do zakupu e-bike’ów. Dzień dobry.
MATEUSZ PYTKO, POLSKIE STOWARZYSZENIE ROWEROWE: Dzień dobry panu, dzień dobry Państwu.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
MD: Panie prezesie, proszę spróbować mnie przekonać, że Wasz pomysł nie jest jakąś kosztowną fanaberią. Dlaczego Polacy mieliby płacić podatki na dopłaty do zakupu pojazdów dla tych nieco „bardziej leniwych” rowerzystów?
MP: Panie redaktorze, to nie jest tak, że mówimy o nieco bardziej leniwych rowerzystach. Proszę pamiętać – bardzo ważna informacja: rower elektryczny to rower wspomagany elektrycznie. Wielu osobom wydaje się i to jest błędne niestety skojarzenie, myślenie, że rower elektryczny to jest taki rower, gdzie naciskamy magiczny przycisk i rower sam jedzie. Nie. Rower jest wspomagany elektrycznie. Dlaczego chcemy dopłat do rowerów elektrycznych? A no dlatego, że w zasadzie już jako jedyny kraj w Europie jesteśmy taką niechlubną wyspą.
Wszystkie kraje, czy to bogatsze, czy te biedniejsze z większą kulturą rowerową, czy z mniejszą, mają dopłaty do takich rowerów. Polska niestety nie. Czy są to programy lokalne, dopłaty lokalne czy krajowe to zależy już od poszczególnych państw. Natomiast w każdym kraju można z tego skorzystać.
MD: Ile kosztuje rower elektryczny? Z jakim wydatkiem się trzeba mierzyć? I ile taka dopłata mogłaby wynieść?
MP: Mniej więcej od 4 500 złotych, mówimy o nowych markowych rowerach dostępnych w polskich sklepach. To są rowery, które służą nam na lata. Proszę pamiętać, że zakupy w sklepach mogą być wspierane także przez różnego rodzaju systemy ratalne, systemy leasingowe. Możliwości zakupu jest dużo, natomiast ta cena cały czas jest zaporowa. Niestety, według naszych badań, które prowadzimy od dwóch lat dotyczących rowerów elektrycznych, to jest główny opór, dla którego sprzedaż rowerów w Polsce się nie rozwija tak, jak rozwinęła się w innych krajach. Cena.
MD: Ile mogłaby taka dopłata wnieść?
MP: Szacujemy, że takie dopłaty powinny wynosić w Polsce w granicach 20-25 procent.
MD: Kto je powinien finansować?
MP: Założyliśmy komitet obywatelski, który ma na celu wprowadzenie zmian w ustawie o elektromobilności. Jeżeli wejdą te zmiany do ustawy (o, przepraszam: ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych), to wtedy różnego rodzaju programy, które powstaną zarówno lokalne, jak i krajowe oczekujemy, że będą wspierane przez samorządy, a także przez państwo.
MD: Każdy z Państwa musi ocenić samodzielnie, czy chce poprzeć taką inicjatywę. Niemniej wydaje się, że rowery czy w ogóle przemysł rowerowy, biznes rowerowy ma przed sobą fantastyczne lata. Również Parlament Europejski wezwał Komisję Europejską do tego, aby promowała, nie faworyzowała, ale promowała w jakiś sposób komunikację rowerową. Specjalną uchwałę przyjął Parlament Europejski. Co ona zakłada? W jaki sposób rowery będą wspierane przez prawodawstwo unijne?
MP: Panie redaktorze, mówimy o rezolucji Parlamentu Europejskiego z połowy lutego. Ta rezolucja zakłada trzy takie kluczowe rzeczy. Po pierwsze to jest zwiększenie przejazdów przez Europejczyków na rowerach do roku 2030. Czyli mowa tutaj o zwiększeniu do 312 miliardów kilometrów rocznie. To jest raz. Dwa – to jest rozbudowa wszelkiej infrastruktury rowerowej w Europie szeroko rozumianej. I trzy: to jest zwiększenie zatrudnienia w sektorze naszej branży, branży rowerowej, która dzisiaj zatrudnia około miliona ludzi.
A mowa o tym, żeby tych ludzi pracowało dwa razy tyle, czyli około dwóch milionów. Proszę pamiętać, że rowery elektryczne to jest znakomity środek, jeżeli chodzi o rozwiązania zatłoczonych miast, o rozwiązania dotyczące czystszego powietrza, środowiska. Tych aspektów jest naprawdę dużo.
MD: Bardzo dziękuję, Panie prezesie. Mateusz Pytko, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego. Na stronach PSR znajdą Państwo więcej informacji o tej inicjatywie dopłat do rowerów elektrycznych. Dziękuję za rozmowę.
CZYTAJ TEŻ: PSE WYŁĄCZYŁY POBÓR PRĄDU Z OZE 30.04. NADPRODUKCJA PRĄDU TO MARNOTRAWSTWO? (ROZMOWA)
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV