MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Polscy przedsiębiorcy chyba boją się technologii. Można taki wniosek wysnuć, jeżeli przeczyta się raport Banku Gospodarstwa Krajowego o cyfryzacji w sektorze małych i średnich firm. Szczegóły są naprawdę zaskakujące i porozmawiam o nich z naszym gościem. Jest nim Rafał Boguszewski, ekspert Departamentu Badań i Analiz BGK. Dzień dobry, witam w BIZNES24.
RAFAŁ BOGUSZEWSKI, BANK GOSPODARSTWA KRAJOWEGO: Dzień dobry, Witam serdecznie.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
MD: Panie Rafale, polski biznes boi się technologii? Dlaczego tak wiele firm, bo aż co piąta nie korzysta w ogóle z narzędzi IT?
RB: Trudno powiedzieć czy się boi, ale faktycznie w tym zakresie duże deficyty są widoczne i to te deficyty są dość mocno zróżnicowane ze względu na wielkość firm. Te firmy, które w żadnym zakresie nie korzystają z nowych technologii, to są przede wszystkim mikroprzedsiębiorstwa, które tak jak mówię, trudno powiedzieć, czy się boją.
Oni tutaj dostrzegają inne problemy, które ograniczają ich możliwości zaimplementowania nowych rozwiązań. To między innymi niedobór kompetencji cyfrowych wśród pracowników czy chociażby deficyty pracowników IT na rynku pracy. Ale problemem też jest dostęp do finansowania, czyli ta bariera finansowa, która jest konieczna do tego, żeby zainwestować tutaj dość mocne ograniczenie. I na to zwracają uwagę przedsiębiorcy. Tak, jak mówię, przede wszystkim są to mikrofirmy, które w tym cyfrowym świecie radzą sobie relatywnie najgorzej.
MD: Panie Rafale, a czy wśród tych firm, które nie wdrażają rozwiązań IT albo tych, które wdrażają, ale są wciąż na początkowym etapie, bo tych jest bardzo, bardzo wiele spośród tych, które cokolwiek robią, czy one sobie zdają sprawę z korzyści, jakie przynosi im cyfryzacja, wprowadzanie nowych technologii?
RB: Tak, to można powiedzieć, że taka pierwsza podstawowa lekcja, jeżeli chodzi o polskie MŚP jest odrobiona, czyli świadomość, że ta cyfryzacja jest konieczna i nieuchronna, i że ona stanowi tutaj podstawowy element konkurencyjności firm na rynku. Ona istnieje, jeżeli chodzi o również skutki wdrażania nowych technologii, więc korzyści dla firm ta świadomość też funkcjonuje.
Co ciekawe, pytając o bariery, przedstawiliśmy szereg różnych możliwości, które taką barierę mogą stanowić. Tutaj też, jeżeli chodzi o polskich przedsiębiorców, nie dostrzegają oni oporu swoich pracowników przed zmianą cyfrową. Ta akceptacja istnieje, w związku z czym jest, na czym pracować, a więc kwestia korzyści wynikających z cyfryzacji i ta świadomość w tym zakresie jest dość duża. Natomiast, jeżeli chodzi o realizację konkretnych działań, tutaj już jest zdecydowanie gorzej.
MD: Państwo pytaliście o konkretne rozwiązania IT, o konkretne rozwiązania, które mogą być wdrażane w firmach. Czy wśród nich była sztuczna inteligencja, Korzystanie z niej?
RB: Tak. Tak, była też taka opcja wykorzystanie AI, co ciekawe nawet wśród liderów cyfryzacji, bo my w oparciu o bardziej zaawansowane techniki analityczne wyróżniliśmy takie trzy grupy firm, więc liderów cyfryzacji, adaptatorów ci, którzy są w połowie drogi oraz te firmy wykluczone cyfrowo. Okazuje się, że w całej tej próbie polskich firm jedynie około 5% w tym momencie wykorzystuje sztuczną inteligencję. Ale co istotne ten aspekt jest tym, który najczęściej jest częścią planu wdrożenia w najbliższym czasie.
W związku, z czym tutaj też możemy powiedzieć, że świadomość korzyści wynikających z wykorzystania sztucznej inteligencji jest bardzo wysoka. Natomiast na tym etapie jej wdrożenie na potrzeby działalności polskich przedsiębiorstw jest relatywnie niewielkie. Nawet wśród liderów cyfryzacji jedynie kilka procent w tym momencie wykorzystuje sztuczną inteligencję na potrzeby swojej bieżącej działalności.
MD: No, ale to dopiero początek. Jak rozumiem też wdrażania sztuczną inteligencji w firmach w Polsce. Patrząc natomiast na samą cyfryzację, które branże przodują, jeżeli chodzi o cyfryzację, o wprowadzanie rozwiązań technologicznych w małych biznesach?
RB: Tak, faktycznie też analizowaliśmy te dane ze względu na branżę i można wyróżnić tutaj takie branże, które faktycznie przodują. Jest to niewątpliwie działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, ale także chociażby handel czy hotelarstwo i gastronomia. Te branże faktycznie ze względu na specyfikę przede wszystkim swojej działalności, one są bardziej zaawansowane niż inne.
Natomiast też należy tutaj zwrócić uwagę, że ten podział ze względu na branżę w dużej mierze też jest uwarunkowany wielkością firm, co oczywiście nie jest niczym dziwnym, ponieważ też te potrzeby w zakresie cyfryzacji w różnych branżach i w firmach różnej wielkości są też różne. W związku z czym tutaj taka zróżnicowanie w tych danych jest widoczne.
MD: Raport o cyfryzacji. W nim między innymi o barierach, a także o branżach, które się wybijają, jeżeli chodzi o cyfryzację w firmach małego i średniego sektora, przygotował Bank Gospodarstwa Krajowego. Rafał Boguszewski z BGK był naszym gościem. Bardzo dziękuję Panu za rozmowę.
RB: Dziękuję uprzejmie. Dobrego dnia.
Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Kup dostęp online do telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV