Autopromocjaspot_img

Data:

UDOSTĘPNIJ

ORANGE POLSKA: WZROST DYWIDENDY O 10% (ROZMOWA)

Powiązane artykuły:

JOLANTA PAWLAK, BIZNES24: Grupa Orange Polska jest dostawcą usług telekomunikacyjnych, komórkowych, stacjonarnych, dostęp do Internetu oraz telewizji, także się tym zajmuje. Ponadto oferuje usługi hurtowe innym operatorom, w tym dostęp do infrastruktury sieciowej. Orange Polska prowadzi sprzedaż sprzętu telekomunikacyjnego i firma angażuje się także w budowę infrastruktury światłowodowej w ramach projektów współfinansowanych ze środków unijnych. Prowadzi też działalność w obszarze obrotu energią elektryczną, oferuje wybrane usługi finansowe. Moim i Państwa gościem jest Pan Jacek Kunicki, członek zarządu ds. finansowych Orange. Dzień dobry Panie prezesie.

JACEK KUNICKI, ORANGE POLSKA: Dzień dobry pani, dzień dobry Państwu.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


JP: Inwestorzy oczekiwali, że spółka będzie wypłacała dywidendę. I tak jest i tak będzie. Co więcej, będzie ona solidna, bo o 10% większa niż dotychczas. Ponieważ ta informacja pojawiła się wczoraj po sesji, reakcja inwestorów dziś optymistyczna, bo na otwarciu kurs poszybował już w okolice 8%, jaki może być poziom tej dywidendy w kolejnych latach?

JK: Po pierwsze cieszy nas niezmiernie to, że mogliśmy zaoferować kolejną, bo to już trzecią z rzędu podwyżkę dywidendy, jaką jesteśmy w stanie zaoferować akcjonariuszom w tym roku to 10% więcej, niż w roku ubiegłym, a od początku realizowanej przez nas strategii od początku 2021 roku to już jest ponad podwojenie poziomu dywidendy, którą akcjonariuszom oferujemy.

Dywidenda to jedno, a druga rzecz i to jest fundamentalne, jest to wynikiem ciągłej poprawy wyników finansowych, jakie Orange Polska dostarcza przez ostatnie cztery lata. Tak, że wydaje mi się, że inwestorzy docenili nie tylko dywidendy, ale również wyniki finansowe, które doprowadziły do takiej możliwości, abyśmy tą dywidendę zwiększyli.

JP: No, a ja pytam Panie prezesie o to co w kolejnych latach. na poziomie dywidendy?

JK: Na to będziemy zapraszać wszystkich gorąco na ogłoszenie naszej strategii 19 marca. Wtedy podamy strategię Orange Polska na kolejne lata. I w tym szerokim kontekście strategii spodziewanych wyników finansowych też powiemy troszkę więcej o tym, jakich możemy się spodziewać dywidend. Natomiast nie będę zdradzał wielkiej tajemnicy, jak powiem, że już dzisiaj wszyscy bardzo skupiamy się na tym, aby kontynuować to, co się nam udaje obecnie, czyli systematyczne zwiększanie zysku EBITDA generacji gotówki, systematyczne zwiększanie zysku netto i w ślad za tym dzielenie się też coraz większym dywidendą z akcjonariuszami.

JP: 19 marca Panie Prezesie, ogłoszenie strategii. Co tam będzie nowego?

JK: No, zostawmy odrobinę tajemnicy jednak na tego 19 marca. Natomiast nie będzie wielkim zaskoczeniem, jak powiem, że przede wszystkim będzie kontynuowane to, co działa do tej pory, czyli dobry, solidny rozwój core biznesu Orange Polska, dobry, solidny rozwój podstawowych usług telekomunikacyjnych, to jest dostęp do szerokopasmowego internetu, dostęp do światłowodu, to są usługi telefonii mobilnej i usługi konwergentne, czyli połączenie usług mobilnych i stacjonarnych.

To jest podstawą rozwoju Orange Polska i to się zasadniczo nie będzie zmieniać. A to, w jaki sposób komplementować to będziemy nowymi kierunkami lub nowymi pomysłami, no to pozostawmy sobie odrobinę tajemnicy do tego 19 marca, bo to tylko miesiąc.

JP: To może ja jeszcze dopytam w taki sposób: bo eventem, który będzie miał miejsce w tym roku, to będzie aukcja częstotliwości i to na pewno będzie wydarzenie, na które inwestorzy, patrząc na sektor telekomunikacyjny będą zerkać i w jaki sposób może to tak implikować zdolność spółki do wypłaty dywidendy w kolejnych latach?

JK: Ja myślę, że to, co jest ważne, to i to podkreślałem dzisiaj, przez ostatnie cztery lata doprowadziliśmy spółkę do solidnego bilansu i to na tyle solidnego bilansu, iż byliśmy w stanie zaoferować akcjonariuszom dziesięcioprocentowy wzrost dywidendy pomimo tego, że jesteśmy świadomi, że pozytywne zakończenie aukcji w tym roku skutkowałoby dużym wypływem gotówki Orange Polska w roku 2025.

Tak, że to pokazuje, jak bezpiecznym jesteśmy aktywem i jak bezpieczny sposób prowadzimy biznes i jak odpowiedzialny sposób zwiększamy dywidendy. Jeśli myślimy o samej częstotliwości, to oczywiście jest to pasmo, które jest dla nas niezbędne, potrzebne do tego, żebyśmy w dalszym stopniu w dalszym ciągu rozwijali nasze usługi, zwiększali zasięg usług 5G i generowali kolejną wartość przede wszystkim dla klientów, oferując lepsze usługi w przyszłości no, ale przekuwając to również na większe zyski i na większe dywidendy dla akcjonariuszy w okresie średnim i w długim terminie.

JP: A propos klientów, Panie Prezesie, ten dynamiczny rozwój odnotował sektor światłowodowy, w którym liczba abonentów wzrosła o 16% rok do roku do 1 570 000. Czy jest szansa w takim razie na tańsze usługi w tym roku dla klientów?

WYNIKI ORANGE LEPSZE

JK: Ja myślę, że licząc usługi i patrząc na to, co klient otrzymuje w ramach usług, no to cena pojedynczego megabajta czy gigabajta wielokrotnie zmalała w przeciągu ostatnich lat. Strategią, jaką my realizujemy i tej strategii, która odpowiada również na potrzeby klienta, to nie jest tylko oferowanie usług w bardzo przystępnych cenach. A tutaj chciałbym naprawdę zaznaczyć, że mamy kilka i produktów, i marek, które adresują zarówno potrzeby wymagających, jak i wrażliwych cenowo klientów.

Natomiast to, co my staramy się zaadresować światłowodem, to jest coraz większe zapotrzebowanie naszych klientów na wyższe prędkości, na stabilny internet i na coraz większe pakiety telewizyjne, jakie klient razem z tym internetem chciałby otrzymywać. Tak, że to nie jest tylko kwestią ceny, ale również coraz większych prędkości. No i tutaj wprowadzane w zeszłym roku usługi, które pozwalają na internet już o prędkości 8 GB na sekundę to jest absolutny rekord i szczerze powiedziawszy również popyt taki, jaki widzimy i przerósł nasze pierwotne oczekiwania.

JP: No ja rozumiem, Panie prezesie, że za jakością musi iść cena, ale pytanie jest takie czy będziecie ceny podnosić, czy one raczej będą na tym poziomie, na którym są w tej chwili? Na co mają się przygotować klienci?

JK: Ja myślę, że klienci, gdyby spojrzeć przez pryzmat ostatnich kilku lat, to klienci byli skłonni płacić przeciętnie 4-5% więcej z roku na rok, otrzymując za to dużo lepszy produkt. I tak długo, jak my widzimy, że nasz produkt może zaspokajać kolejne potrzeby klientów, to coraz lepsze, coraz doskonalsze produkty będziemy dostarczać. I wydaje mi się, że w tym kontekście niewielki wzrost ARPU, jaki odnotowujemy na usługach światłowodowych, to jest nie tylko w zupełności to, co klient chce i jest gotowy płacić, ale również mocno wspomaga to możliwości klienta, jakie on otrzymuje. I w ten sposób na to patrząc, klient otrzymuje coraz więcej produktów od Orange Polska za nie aż tak bardzo rosnące ceny.

JP: Jesteście Państwo jako spółka na liście firm chronionych i chcę o to dopytać, bo to może być dla inwestorów istotna informacja: czy ten fakt zmienia położenie spółki jako giełdowej?

JK: Nie. Ten fakt nie zmienia położenia spółki jako giełdowej. Pamiętajmy, że jako spółka giełdowa mamy mniej więcej połowę udziałów, które są notowane na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych i połowę udziałów, które są w posiadaniu Orange S.A. Więc w tym kontekście chronienie spółki nie wydaje mi się, że zmienia perspektywy poszczególnych inwestorów na rynku kapitałowym.

JP: Panie prezesie, jaki to będzie rok dla spółki? Spółka liczy na stabilny wzrost wyników, jak to będzie?

JK: To będzie rok wzrostu i to już powiedzieliśmy sobie rano. To będzie rok wzrostu, pomimo dość wysoko postawionej poprzeczki, bo nie ukrywam, że no 4,5 procentowy wzrost zysku EBITDA w roku 2024 to jest wysoko postawiona poprzeczka. Ale my takie wyzwanie akceptujemy i mówimy: rok 2025 to będzie kolejny rok, w którym wzrosną nam przychody. W szczególności obserwujemy przychody z podstawowych i najważniejszych usług telekomunikacyjnych, bo one niosą za sobą najwięcej zysku.

To będzie rok, kiedy wzrośnie nam zysk EBITDA. No i w ślad za tym oczekujemy dość solidnej generacji gotówki czy też zysku netto. To będzie również rok, w którym ponownie zainwestujemy istotne środki, bo między 1,8 a 1,9 miliarda złotych w rozwój, przede wszystkim w modernizację i rozwój usług mobilnych, ale również będziemy dalej inwestować w rozwój usług światłowodowych, czy to bezpośrednio realizując projekty pokrywania białych plam, czy poprzez naszą spółkę, kontrolowaną spółkę-córkę Światłowód Inwestycje. I te inwestycje przyczyniają się do rozwoju nie tylko Orange Polska, ale również no doprowadzają jednak wysokiej jakości usługi do coraz większej rzeszy Polaków.

JP: Pan Jacek Kunicki członek Zarządu ds. Finansowych Orange. Bardzo dziękuję Panie Prezesie.

JK: Ja dziękuję.

Dbasz o swoje pieniądze? Nie przegap informacji ważnych dla Twojego portfela!
ORANGE POLSKA: WZROST DYWIDENDY O 10% (ROZMOWA)

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)

Sprawdź na BIZNES24.TV