MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Każdy, kto kupił bilet 18 maja na lot liniami Wizzair poprzez aplikację powinien sprawdzić, czy ten bilet jest ważny. Cena 70 złotych w obie strony to zdaniem przewoźnika był błąd techniczny i anuluje poprawnie dokonane zakupy. Co mogą zrobić klienci? O tym będę rozmawiał z Piotrem Gadem, adwokatem DelayFix oraz prawolotnicze.pl Dzień dobry Panie mecenasie.
PIOTR GAD, DELAYFiX, PRAWOLOTNICZE.PL: Dzień dobry, panie redaktorze. Dzień dobry Państwu.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
MD: Osiemdziesiąt tysięcy biletów sprzedanych przez Wizzair, jednego dnia w cenie po 70 złotych w obie strony. Wielka radość na pewno osób, które chciały się wybrać na wakacje, a potem wielki smutek, kiedy bilety zostały anulowane i zapewne wielka wściekłość i żądanie satysfakcji. Czy wszyscy klienci Wizzair mają prawo do otrzymania jakichś form odszkodowania albo rekompensaty?
PG: Tak, niewątpliwie jest to duża niedogodność dla pasażerów, którzy dokonując rezerwacji u przewoźnika zawarli skuteczną umowę przewozu lotniczego. Niemniej jednak o zryczałtowane odszkodowanie przysługujące na gruncie przepisów rozporządzenia 261/2004 będą mogli się ubiegać jedynie ci pasażerowie, którzy zostali poinformowani o anulowaniu ich rezerwacji na wszystkie loty, które miały się odbyć poniżej 14 dni. Bowiem w przypadku wszystkich innych lotów, które miały się odbyć w późniejszym czasie, przewoźnik zawsze może odwołać taki lot. I w takiej sytuacji informując z wyprzedzeniem takie odszkodowanie nie jest należne.
MD: Skandal… To jest skandal… Dlaczego nie należy się odszkodowanie… Takie jest prawo, dobrze… Przechodząc do tego, kto takie odszkodowanie wypłaca. Rozumiem, że Wizzair jest tutaj tym podmiotem do którego się trzeba zgłosić? Podejrzewam, że w przypadku takich masowych pomyłek to pewnie jest uruchomiona na stronie internetowej jakaś forma, kontaktu dedykowanego tym osobom. Natomiast w innych przypadkach, gdzie należy się zgłaszać, aby jeżeli uważamy, że należy nam się odszkodowanie, aby je otrzymać?
PG: W tym konkretnym przypadku najlepiej skorzystać z formularza elektronicznego, który został umieszczony na stronie przewoźnika lotniczego Wizzair. W celu uzyskania takiego odszkodowania musimy wyczerpać postępowanie reklamacyjne. Dzięki temu formularzowi możemy zgłosić nasze roszczenie do przewoźnika, który ma na odpowiedź na rozpatrzenie tej reklamacji 30 dni. W przypadku kiedy uzna zasadność, to takie odszkodowanie zostanie wypłacone na konto klienta. Natomiast jeżeli przewoźnik odmówi wypłaty odszkodowania, wtedy pozostaje droga sądowa.
MD: Ile? Jakie środki nam przysługują?
PG: To wszystko zależy od długości lotu. Wysokość odszkodowania może wynosić od 250 do 600 euro. 250 euro w przypadku lotów do 1500 kilometrów, 400 euro w przypadku lotów do 3,5 tysiąca kilometrów, a wszystkie inne powyżej 3,5 tysiąca lotu: 600 euro.
MD: Na takich odległościach jednak Wizzair raczej nie lata, więc to 600 euro na razie nie jest osiągalne dla klientów z anulowanymi biletami.
PG: Tu można się spierać, ponieważ przewoźnik Wizzair otworzył trasę dalekodystansową do Abu Dhabi i dalej na Malediwy. W związku z czym w przypadku takich rezerwacji jak kwota 600 euro jak najbardziej będzie zasadne.
MD: Zdarzyć się mogą sytuacje, w których to anulowanie naszego lotu nastąpi już na lotnisku. Mamy mało czasu już do końca tej rozmowy, ale poproszę Pana jednakowoż nie widzom, co w sytuacji, w której nie zmieścimy się do samolotu?
PG: W sytuacji, kiedy zabraknie dla nas miejsc, kiedy zostaniemy, to jest tak zwana sytuacja overbookingu, czyli nadsprzedaży miejsc. W takiej sytuacji należy zgłosić się do przewoźnika, który powinien w pierwszej kolejności udzielić nam pomocy, zorganizować nam lot alternatywny do miejsca docelowego. Jeżeli będzie się z tym wiązała konieczność spędzenia jednej lub kilku nocy na lotnisku wylotu, wtedy przysługuje nam prawo do zakwaterowania w hotelu, a także transportu między lotniskiem a hotelem, jak również przysługuje nam prawo do uzyskania tutaj napojów i posiłków w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania.
MD: I tu musimy postawić kropkę. Piotr Gad, adwokat DelayFix.
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV