Autopromocjaspot_img

Data:

UDOSTĘPNIJ

NOWE ZOBOWIĄZANIA PRACODAWCÓW: REFUNDACJE DLA PRACOWNIKÓW (ROZMOWA)

Powiązane artykuły:

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Pracodawca będzie zobowiązany do refundacji pracownikowi części kosztów soczewek kontaktowych, a także innych wydatków związanych z pracą przy komputerze. To wynika z nowelizacji Kodeksu pracy, o której porozmawiam z Danutą Hermann, autorką bloga Kadry w Pigułce i programu na antenie BIZNES24. Dzień dobry Donato.

DONATA HERMANN, KADRY W PIGUŁCE: Dzień dobry.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


MD: W przypadku soczewek czy szkieł mowa o refundacji części kosztów. Zacznijmy od niej. Na jakim poziomie i na jakiej podstawie? Na podstawie Kodeksu pracy, ale poziom udziału w tym wydatku, jaki powinien być?

DH: A to już pracodawcy decydują. Ustawodawca nie narzuca tutaj kwestii wysokości refundacji, jeśli chodzi o okulary lub szkła kontaktowe. Natomiast myślę, że warto powiedzieć, bo pojawią się na pewno i już się pojawiają takie pytania, zwłaszcza ze strony pracowników, czy jeżeli zdecyduję się na szkła kontaktowe, oczywiście w związku z zaleceniem lekarza, czy pracodawca będzie refundował te szkła regularnie? No nie. Oczywiście mogą znaleźć się tacy pracodawcy. Natomiast, co do zasady to jest jednorazowa refundacja i to pracodawca w przepisach, zazwyczaj wewnątrzzakładowych określa, na jakich zasadach okulary, a teraz również i szkła kontaktowe będzie refundował.

MD: Czyli pracodawcy będą musieli ustalić po prostu, jak rozumiem w regulaminie zakładu pracy, w jakiej kwocie ustalają refundację i jak często będą jej dokonywali. No, bo soczewki też mamy różne, czasem jednodniowe, czasem miesięczne, czasem półroczne…

DH: Dokładnie. To znaczy w tym zakresie za dużo się nie zmienia, bo do tej pory pracodawcy, którzy generalnie refundowali okulary, już takie regulacje wewnątrzzakładowe mieli, zwłaszcza w kontekście ustalenia wysokości tej rekompensaty. Natomiast teraz trzeba będzie wziąć pod uwagę to, że lekarz może zalecić właśnie wykonywanie pracy w szkłach kontaktowych, jeżeli wyniki badań okulistycznych właśnie wykażą potrzebę ich stosowania. Ale czy faktycznie lekarze będą wyraźnie wskazywać, że mają to być okulary lub szkła kontaktowe? No to zobaczymy w praktyce.

MD: Tu również zmiana, która wynika z tej nowelizacji, o której wspomnieliśmy, zmiana dotyczy kosztów zakupu lepszego sprzętu komputerowego. To jest nowy wydatek, z którym będą musieli zmierzyć się pracodawcy. On dotyczyć będzie tylko tych pracujących przy laptopach?

NOWE ZOBOWIĄZANIA PRACODAWCÓW: REFUNDACJE DLA PRACOWNIKÓW (ROZMOWA)
Donata Hermann, autorka programu Kadry w Pigułce w telewizji BIZNES24

DH: Powiem tak: treść rozporządzenia wskazuje, że stanowisko pracy powinno być wyposażone w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę, która ma zapewniać odpowiednie ustawienie ekranu i dodatkową klawiaturę i mysz. Zatem myślę, że tutaj należałoby przyjrzeć się tak naprawdę sytuacji w zakładzie pracy i stanowiskom pracy.

I zalecam też skonsultowanie ze specjalistą z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, bo może się okazać, że to wcale zmiana rozporządzenia nie będzie oznaczała dużego wzrostu kosztów po stronie pracodawców. Natomiast, jeżeli pracujemy przy laptopach, to pamiętajmy, że tutaj jak najbardziej jest to możliwe. Natomiast ważne jest to, aby zapewnić warunki pracy, które są wskazane w tym rozporządzeniu, czyli chodzi tutaj o ergonomię monitora ekranowego.

I rozporządzenie to określa także uproszczenia względem klawiatur komputerowych, które są używane w procesach pracy. Ale rozporządzenie też wskazuje na rekomendacje, jeśli chodzi o stół, powierzchnię roboczą, krzesła czy podnóżek np. na życzenie. W związku z tym no, nie ominie pracodawców na pewno tutaj raz, że dostosowanie się do tych minimalnych wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, oraz ergonomii określonych w nowym rozporządzeniu, ale też weryfikacji wyposażenia, właśnie.

MD: Poduszki na krzesłach. Bardzo mi się podoba ten pomysł dla siedzących wiele godzin w końcu wykonujących swoją pracę na siedząco. Dostaliśmy maila od Pana Marcina, który pyta gdzie zgłaszać sytuację, w której pracodawca za pół roku nie dokona koniecznych zakupów.

DH: No to dobre pytanie. Jeszcze czekamy na wejście w życie od razu przyszło mi do głowy, przepisów dotyczących ochrony sygnalistów. Natomiast oczywiście możemy to zgłosić do Państwowej Inspekcji Pracy.

MD: Bardzo, bardzo dziękuję Donato. Musimy już kończyć, niestety, ale naszych widzów dziś zapytamy, (zostań jeszcze chwilkę z nami) niech padnie to pytanie: naszych widzów pytamy, jaki sprzęt powinien pracodawca refundować pracownikom? Czekamy na odpowiedzi Państwa na naszym profilu na Facebooku. Tam prosimy komentować i zachęcamy również do odwiedzenia profilu Kadry w Pigułce na wszystkich mediach społecznościowych, czyli programu, bloga i programu w BIZNES24 prowadzonego przez Donatę Hermann-Marciniak, naszej gościni, tak mówi, to chyba już weszło do języka w BIZNES24. Bardzo Ci dziękuję za rozmowę.

DH: Dziękuję uprzejmie.


Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

NOWE ZOBOWIĄZANIA PRACODAWCÓW: REFUNDACJE DLA PRACOWNIKÓW (ROZMOWA)

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)

Sprawdź na BIZNES24.TV


Poprzedni artykuł
Następny artykuł