Connect with us

Hi, what are you looking for?

FINANSE OSOBISTE

NIE MA DOKĄD UCIEKAĆ PRZED DROŻYZNĄ

Nie ma już dokąd uciekać przed drożyzną. O prawie 6% w ujęciu rocznym zdrożał minimalny koszyk zakupowy – wynika z raportu ASM Sales Force Agency, która śledzi ceny w dyskontach, hipermarketach i internetowych sklepach FMCG.

Minimalny koszyk zakupowy to taki, w którym znalazły się typowe produkty kupowane przez gospodarstwa domowe – ale w ich najtańszych wersjach. Czyli np. zamiast ręcznie robionej czekolady – marka własna dyskontu. I ten koszyk zdrożał najmocniej w ciągu ostatniego roku.

Koszyk średni – taki w którym znalazły się produkty ze średniej półki cenowej – zdrożał o ponad połowę mniej.

Spadła za to cena koszyka maksymalnego – czyli tego z najdroższymi markami w każdej kategorii. Zdaniem autorów raportu ceny koszyka maksymalnego świadczy o tym, że właściciele sklepów są mocno zdeterminowani, żeby przyciągać klientów, skoro zdecydowali się na ich przeceny. Ale może też oznaczać próbę skłonienia co najmniej części klientów do porzucenia koszyka średniego na rzecz maksymalnego. Drogie towary mają – jak mówią ekonomiści – wysoką cenową elastyczność popytu. To oznacza, że obniżka ceny drogiego towaru mocno podnosi popyt na takie dobro.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ...

FINANSE OSOBISTE

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Miało stanieć, a drożeje. Średnia cena litra benzyny 98-oktanowej wynosi już 5.99 zł – informuje BM Reflex. Drożeją też standardowe paliwa....

RYNKI

Na skokowy spadek cen stali - jeszcze chyba nie ma co liczyć. W sierpniu na świecie wyprodukowano 157 milionów ton stali - o prawie...

OTOCZENIE MAKRO

Stopa bezrobocia w sierpniu 2021 r. wyniosła 5,8 proc. wobec 5,8 proc. w lipcu - podał Główny Urząd Statystyczny.

TRANSKRYPCJA WYWIADU

TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24 ROMAN MŁODKOWSKI, BIZNES24: Naszym gościem jest prof. Eryk Łon- członek Rady Polityki Pieniężnej. Panie...