Autopromocjaspot_img

Data:

UDOSTĘPNIJ

MODA NA RYKU NIERUCHOMOŚCI (ROZMOWA)

Powiązane artykuły:

ROMAN MŁODKOWSKI, BIZNES24: Zakończyły się targi MIPIM w Cannes, na których dyskutuje się o nieruchomościach, pokazuje się nieruchomości, pokazuje się miasta, które mają coś do zaoferowania. Były oczywiście polskie akcenty. Warszawa się pokazywała, Katowice. A najważniejsze jest to, że łódzki projekt nieruchomościowy, Fuzja otrzymał jedną z nagród w konkursie. Stały bywalec tych targów, Janusz Dzianachowski, National Managing Partner w Kancelarii Linklatters Warsaw, jest naszym gościem. Witam bardzo serdecznie już z Warszawy. Niestety tak.

JANUSZ DZIANACHOWSKI, LINKLATTERS WARSAW: Dzień dobry. Dokładnie tak, wczoraj już wróciliśmy.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


RM: Fuzja zdobyła nagrodę, wcześniej, w poprzednich edycjach nagroda trafiła między innymi do tej elektrowni warszawskiej, która też została odrestaurowana. To jest wciąż moda na rynku nieruchomości na świecie, takie adaptacje przemysłowych zabytków do nowych funkcji?

JD: Tak, szczególnie w miastach, które mają do zaoferowania tego typu infrastrukturę. Tak, jak w Warszawie czy w innych miastach polskich są obiekty, które kiedyś pełniły rolę przemysłową, dzisiaj kapitalnie nadają się do stworzenia tam niewielkiego centrum handlowego z bazą hotelową, z mieszkaniami. To w Warszawie jest kilka tego typu obiektów. To jest fabryka Norblina, to jest Elektrownia Powiśle. W Łodzi Fuzja to jest najnowszy projekt. Tylko sprostuję: Fuzja dostała dwie nagrody, nie jedną, bo była nagroda specjalna jury i także na najlepszy projekt regeneracyjny na świecie. Więc tutaj tak naprawdę Echo zdobyło tego nieruchomościowego Oscara razy dwa.

RM: No, to tym bardziej się cieszymy. A proszę mi powiedzieć, geopolityka była dyskutowana na ile, bo w headlinach się pojawia kwestia geopolityki jako ryzyka dla rynku nieruchomości. Coś z tych bieżących, takich wielkich rzeczy było na tapecie?

MODA NA RYKU NIERUCHOMOŚCI (ROZMOWA)
źródło: BIZNES24

JD: Oczywiście. Natomiast myślę, że jest jeszcze troszeczkę za wcześnie, żeby dyskutować o wpływie tej geopolityki i tych zmian, które się dzieją na naszych oczach. A rynek nieruchomości reaguje zawsze z lekkim opóźnieniem, zobaczymy, co przyniosą najbliższe tygodnie i miesiące. Z mojej perspektywy w tym momencie jeszcze nie widać jakiejś istotnej zmiany. Nastroje są raczej pozytywne. Od ostrożnie pozytywnych do całkowicie pozytywnych.

Polska ma bardzo mocną pozycję, szczególnie w Europie i w regionie. Widać, że odbicie rynku jest. Transakcje się pojawiają, nowi inwestorzy też się pojawiają i co więcej, pojawia się także kapitał amerykański, co w kontekście geopolitycznym jest istotne, bo pokazuje, że jednak nasz rynek polski nieruchomości komercyjnych jest atrakcyjny, jest bezpieczny.

RM: Ostatnie lata przyzwyczaiły nas do tego, że wszystkie projekty nieruchomościowe są przede wszystkim oceniane z punktu widzenia tego, czy są efektywne energetycznie, czy są zielone, czy są odpowiedzialne społecznie. I tak dalej, i tak dalej. Jednocześnie zmieniająca się sytuacja geopolityczna pokazuje wyłomy, w tym monolicie poglądów. W nieruchomościach to wciąż są dominujące tematy, czy pojawiło się coś nowego?

JD: To jest nadal dominujący temat i ESG jest istotnym elementem czy to branży deweloperskiej, budowlanej, czy dla inwestorów jest to bardzo ważny punkt na agendzie. Natomiast jeżeli chodzi o polskie nieruchomości i nieruchomości u nas w ogóle w regionie Europy Środkowo-Wschodniej to proszę pamiętać, że tak naprawdę ta ogromna większość projektów, które dzisiaj widzimy, to są projekty relatywnie nowe.

To powoduje, że one były już projektowane, one były już wykonywane przy założeniu spełniania określonych parametrów. W związku z tym w Polsce ten temat ESG nie jest aż tak istotny, ponieważ u nas nie ma tematu konieczności dostosowania tych obiektów, czy przebudowywania tak zwanego stosu konsumentów.

RM: Rozumiem, że świat na ten temat rozmawia.

JD: Oczywiście.

RM: Janusz Dzianachowski, National Managing Partner w Linklatters Warsaw. Bardzo serdecznie dziękuję. Rozmawialiśmy o ostatniej edycji targów MIPIM.

Dbasz o swoje pieniądze? Nie przegap informacji ważnych dla Twojego portfela!
MODA NA RYKU NIERUCHOMOŚCI (ROZMOWA)

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)

Sprawdź na BIZNES24.TV