ROMAN MŁODKOWSKI, BIZNES24: Mex Polska, notowana na warszawskiej giełdzie firma z branży restauracyjnej, zgodnie z prognozami zamyka 2024 rok z 12% wzrostem przychodów netto o wartości 107 mln zł. Skonsolidowany zysk EBITDA osiągnął 16 mln zł, co dało ośmioprocentowy wzrost. A naszym gościem jest Paweł Kowalewski, prezes Mex Polska. Witam bardzo serdecznie.
PAWEŁ KOWALEWSKI, MEX POLSKA: Dzień dobry panie redaktorze, dzień dobry wszystkim Państwu, którzy nas oglądają i słuchają.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
RM: Widzę, że jest Pan gdzieś w drodze. Czyżby szykował Pan otwarcie kolejnego lokalu?
PK: W rzeczy samej. Moją rolą jest nadzór nad rozwojem i w chwili obecnej jestem w drodze do Poznania. Tam kolejna bardzo atrakcyjna lokalizacja, o której należy rozmawiać. Te lokalizacje to takie przysłowiowe ciepłe bułki, tak, że reakcje muszą być szybkie. No, zobaczymy czym się skończy to spotkanie, niemniej jednak moim obowiązkiem jest na takie okazje reagować.
RM: Jasne, no to na pewno musi być bardzo ciekawa historia, takie, wyszukiwanie miejsca, w którym taki kolejny biznes może dobrze działać. Po 55 otwartych lokalach pewnie ma Pan swojego nosa już takiego na to, gdzie może się opłacać, a gdzie raczej nie wyjdzie?
PK: No, z dużą satysfakcją muszę powiedzieć, że nasze lokale istnieją, funkcjonują wiele, wiele lat. Udaje nam się przedłużać długoletnie umowy o kolejne okresy. COVID nieco nas skaleczył i kilka lokali zmuszeni byliśmy wówczas zamknąć. No, ale sytuacja była niezwykle wyjątkowa. Faktycznie z dużą starannością podchodzimy do doboru naszych lokalizacji na nasze brandy. Naszym celem jest inwestowanie, żeby zarabiać, a nie żeby jedynie otwierać i zwiększać objętość grupy.
RM: No, to patrzymy teraz na zarobki. Spodziewam się, że Pan pewnie patrzy na małym ekranie telefonu komórkowego, będąc w samochodzie, ale ta plansza jest pewnie doskonale Panu znana. Jakie są Pańskie odczucia, jeśli chodzi o 2025 rok? Rok, który na giełdzie wygląda dość spektakularnie, ale też jest dotknięty dużym zamieszaniem w biznesie, w handlu międzynarodowym. No, na szczęście ja rozumiem, że Wy nie jesteście w żaden sposób wystawieni na problemy z cłami i z globalnym handlem. No, ale to wszystko tworzy taką ekonomicznie nerwową atmosferę.
PK: My nie odczuwamy w sensie bezpośrednim. Popyt od kilku lat na usługi gastronomiczne w Polsce rośnie i ten rynek wyceniany niedawno na 38 mld co roku zwiększa się o średnio 8 i więcej procent. Na rok 2025 prognozy są podobne. Na dodatek powiem, że akurat Polska jest w tej specyficznej sytuacji, że od dłuższego czasu jest na pewno w pewnym trendzie wzrostowym.
Co do pewnego wskaźnika, który był kiedyś już publikowany, zbadany i niedawno odnowiony, mianowicie jak dużo środków z budżetu domowego przeciętnej rodziny jest przeznaczane na usługi HoReCA i do niedawna, w 2019 roku taka publikacja mówiła o nieco ponad 3%, co umieściło nas w ogonie Europy. Dzisiaj mówi się już o ponad 4% tego budżetu, który przeznaczany na gastronomię. A jeśli zestawimy to z danymi z krajów europejskich, nawet ościennych, to w dalszym ciągu jest to dużo, dużo mniej, niż wydają nasi sąsiedzi.
RM: Panie Prezesie, zapowiadacie otwieranie kolejnych lokali w kolejnych latach, po sześć do 2028 roku, jeśli dobrze pamiętam dane, którymi dzielił się Pan wczoraj. Rosną przychody rok do roku, trochę spadły zyski. Czy to jest tak, że ten zysk netto to jest efekt finansowania rozwoju, spadek?

PK: Po części tak. My przeliczyliśmy efekt otwarć i kosztów ścieżki dojścia do optimum na mniej więcej 1,6 miliona złotych w zeszłym roku. Jest to efekt aż dziewięciu otwarć w tamtym roku, dosyć duża jak na naszą skalę liczba otwarć.
Drugim negatywnym wpływem, zupełnie obiektywnym i niezależnym od nas, to jest pewien współczynnik tak tzw. MSSF 16. Nie chcę gości zanudzać, niemniej jednak jest to w skrócie mówiąc efekt większej, niż zwykle ilości podpisywanych umów najmów długoterminowych. On miał impakt na wynik negatywny na poziomie miliona złotych. Oczywiście jest to wynik całkowicie efekt całkowicie niecashowy. Można powiedzieć, że w innych realiach wcześniejszych nieco form publikacji wyników byłoby to 4 miliony złotych zamiast tych trzech. Jesteśmy oczywiście spokojni o te wyniki.
RM: Czyli można z optymizmem patrzeć w przyszłość.
PK: Absolutnie.
RM: Panie prezesie, w takim razie puszczamy Pana w dalszą drogę, że tak powiem. Proszę jechać ostrożnie i dojechać. Trzymamy kciuki, żeby ten poznański lokal był właśnie tym, w którym dobrze Wam się będzie prowadziło biznes. No i udanego dnia. Paweł Kowalewski, prezes Mex Polska.
PK: Dziękuję za życzenia i wszystkiego dobrego Państwu również.
Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV