JOLANTA PAWLAK BIZNES24: Moim Państwa gościem jest Paweł Borys, partner zarządzający MCI Capital. Dzień dobry.
PAWEŁ BORYS, MCI CAPITAL: Dzień dobry.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
JP: Grupa MCI stanie się większościowym udziałowcem dostawcy cateringu Nice To Fit You. Czy to jest pokłosie tego, że rynek diet pudełkowych w kolejnych latach jeszcze bardziej będzie rósł?
PB: Tak. Nasza podstawowa teza inwestycyjna zakłada, że posiłki gotowe będą coraz chętniej kupowane przez Polaków. Dzisiaj ogłosiliśmy, że przejęliśmy 55 procent udziałów w spółce Nice To Fit You, która jest jednym z liderów rynku tak zwanego cateringu dietetycznego, bardzo silnym takim brandem cyfrowym. Polacy, zwłaszcza podczas pandemii, docenili wygodę zakupu gotowych posiłków w internecie, ale także po pandemii widać, że ten rynek rośnie bardzo szybko i liczymy na to, że w najbliższych latach nadal tak będzie i rzeczywiście będą one cieszyły się coraz większą popularnością.
JP: A tak, Panie Pawle, czy Pan zna te liczby? Tak, na 38 milionów nas, ile paczek dziennie dostarczanych jest, mam na myśli to, czy wciąż jest duże pole manewru tutaj?
PB: Dziennie to jest ponad 200 tysięcy paczek, około 250 tysięcy paczek. Jest to cały czas relatywnie niewiele, bo tylko kilka procent polskiego rynku spożywczego, który oczywiście jest olbrzymim rynkiem. Ten rynek produktów posiłków gotowych to zaledwie około 3-4%. Natomiast to, że jest to bardzo wygodne to, że jest wzrost takiej mody na zdrowe odżywianie na długie życie, prawda – ten trend, zwłaszcza na zachodzie, w tej chwili jest bardzo popularny, tzw. longevity – to wszystko powoduje, że takie zdrowe posiłki dostarczane wygodnie do domu powinny być coraz bardziej popularne.
Nice To Fit You jest obecne nie tylko w Polsce, bo także rozpoczęło swoją ekspansję na rynki zagraniczne do Czech i Niemiec, gdzie tam też konsumenci dopiero odkrywają możliwość zamawiania przez internet gotowych dań. No i zakładamy, że w najbliższych latach rzeczywiście ten rynek będzie rósł w tempie dwucyfrowym.
JP: Tak patrzę, Panie Pawle na notowania, na to co się dzieje z MCI w tej chwili. Tak, inwestorzy z umiarkowanym optymizmem przyjęli tę informację, bo trochę ponad jednoprocentowym, jeszcze przed dwoma godzinami cieszył się kurs MCI, a w tej chwili już tylko 0,38 procent, tak trudno dogodzić, chyba?
PB: No, oczywiście czy to jest dobra inwestycja okaże się w momencie nie zakupu, tylko wyjścia z inwestycji za kilka lat. Natomiast rzeczywiście MCI udowodnił przez te 25 lat, że posiada chyba najlepsze kompetencje w tej części Europy, jeżeli chodzi o inwestycje zarówno w sektorze e-commerce, jak i oprogramowania.
To jest ponad 100 różnego typu transakcji, ponad 30 krotny wzrost wartości aktywów netto funduszu. I oczywiście to jest początek tej inwestycji. Natomiast firma ma świetny zarząd i bardzo silną markę, łącząc to właśnie z naszym doświadczeniem. Jeżeli chodzi o rynek e-commerce wierzymy, że będziemy w stanie budować tutaj długoterminową wartość.
JP: To jest największa inwestycja funduszu, ale nie pierwsza transakcja w branży food e-commerce, prawda?
PB: Tak, to prawda. W ogóle MCI w historii miał sporo inwestycji w branży szeroko rozumianego e-commerce. Dzisiaj także blisko połowa portfela to jest ta branża. Ze spółek giełdowych chociażby cały czas jesteśmy akcjonariuszem Answear’a. Kilka lat temu MCI był właścicielem spółki Frisco, którą z sukcesem sprzedał do grupy Eurocash. Więc rzeczywiście też w tym segmencie rynku mamy doświadczenie, które liczymy, że będziemy w stanie wykorzystać przy budowaniu wartości Nice To Fit You. A ten rynek cateringu dietetycznego jest w takiej fazie konsolidacji. Kilku graczy w tym Nice To Fit You złapało już dosyć dużą skalę działania i wydaje mi się, że ten trend konsolidacji będzie kontynuowany. A chcemy, aby Nice To Fit You było jednym z głównych podmiotów, który będzie konsolidował w przyszłości ten rynek.
JP: A tutaj się gra, Panie Pawle tylko ceną czy czymś jeszcze?
PB: Nie no, przede wszystkim jednak jakością. Jak każdy rynek są różne segmenty cenowe, są tanie diety pudełkowe, gdzie powiedzmy ta cena ma kluczowe znaczenie. Natomiast akurat firma, w którą my inwestujemy: Nice To Fit You, działa w takim segmencie, który my nazywamy premium. Jest to naprawdę żywność wysokiej jakości i konsumenci zwracają uwagę właśnie bardziej na jakość, niż na za samą cenę, która oczywiście zawsze ma znaczenie.
Ten rynek rośnie między innymi dlatego, że Polacy się bogacą, bo kiedyś nie wszystkich było stać na tego typu diety. Ta cena posiłków gotowych względem kupienia gotowych składników i zrobienie samodzielnie posiłku bądź względem posiłków w restauracji staje się po prostu dość atrakcyjna, jeżeli chodzi o catering dietetyczny. I to też jest jedną z dźwigni rynku.
JP: Kończycie Panie prezesie inwestycje w młode, rozwijające się firmy i koncentrujecie się na bardziej takich dojrzałych spółkach. W praktyce oznacza to, że MCI zamierza inwestować w firmy już ugruntowane na rynku. To jakie inwestycje w kolejnych latach?
PB: Tak, rzeczywiście. Jeszcze 15-20 lat temu MCI można powiedzieć, był takim prekursorem rynku venture capital. Ja jeszcze pamiętam, jako zarządzający w Deutsche Banku jak MCI debiutował na giełdzie i de facto edukował rynek czym w ogóle są inwestycje venture capital. Od 15 lat praktycznie ta strategia koncentruje się na większych transakcjach. Głównie są to wykupy spółek szybko rosnących, które działają w szeroko rozumianym rynku nowych technologii. W Europie Środkowo Wschodniej w ostatnich 12 miesiącach udało nam się zrealizować już 4 transakcje. 3 spółki były z branży oprogramowania.
Natomiast Nice To Fit You jest z branży e-commerce. Jeżeli popatrzymy na przyszłość, chcemy takich inwestycji robić około dwóch, trzech rocznie. Jednocześnie mamy przed sobą w strategii też kilka planowanych wyjść z inwestycji i takie pewnie dwa duże wyjścia w najbliższym roku też chcielibyśmy zrealizować.
JP: I czego one będą dotykać? Co to będą za, mam nadzieje spektakularne inwestycje?
PB: Tak. Jedna z tych informacji jest publicznie dostępna. Jesteśmy w procesie wyjścia z inwestycji z firmy Netrisk, która w Polsce jest właścicielem platformy sprzedaży ubezpieczeń Rankomat. Ale to jest największa platforma sprzedaży ubezpieczeń online w Europie Środkowowschodniej.
Mamy w swoim planie też kolejne spółki, które zakładamy, że te wyjścia przełożą się na pozyskanie blisko ośmiuset do miliarda złotych wolnych środków na przestrzeni najbliższych 12-18 miesięcy, więc też fundusz wszedł w taką fazę bardziej dojrzałą, gdzie już też mamy spółki, które rzeczywiście są sporej skali z których możemy wyjść realizując zysk z którymi chcemy dzielić się z akcjonariuszami.
Bo MCI Capital ostatnio ogłosił nową politykę dywidendową. Chcemy z naszymi akcjonariuszami giełdowymi co roku regularnie dzielić się dywidendą w wysokości 4% naszych aktywów netto, więc jest to bardzo atrakcyjny poziom dywidendy zapewniający to, że uczestnicy naszych funduszy, nasi akcjonariusze mogą liczyć nie tylko na wzrost wartości funduszu, ale także na regularne przepływy pieniężne w postaci dywidend.
JP: A czy te 4%. To tak na stałe? Czy będziecie może zwiększać tę dywidendę?
Teraz zakładamy, że jest to 4%. To jest polityka aktualna, dywidendowa MCI. Tak, jak powiedziałem, biorąc pod uwagę, że MCI w mojej ocenie w sposób nieuzasadniony notuje się z pewnym dyskontem do wartości aktywów netto na jedną akcję, które w tej chwili jest około 40 złotych. To się przekłada na stopę dywidendy, czyli relację dywidendy do bieżącego kursu na poziomie ponad 6%, więc niewiele spółek giełdowych ma tak atrakcyjną politykę dywidendową jak w tej chwili MCI. Ale to wynika właśnie też z tego, że fundusz ma już ugruntowaną pozycję, ma zdywersyfikowany portfel inwestycyjny. Z części inwestycji planujemy wyjść i chcemy tymi środkami podzielić się z akcjonariuszami.
JP: Paweł Borys, partner zarządzający MCI Capital bardzo dziękuję.
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV