Autopromocjaspot_img

Data:

UDOSTĘPNIJ

LUKARDI Z GORSZYM III KWARTAŁEM (ROZMOWA)

Powiązane artykuły:

NATALIA GORZELNIK, BIZNES24: No a teraz przechodzimy do rozmowy z cyklu Spółka pod Lupą. Lukardi to spółka, która specjalizuje się w usługach wdrożeniowych, doradczych, hostingowych, oraz budowaniu dedykowanych rozwiązań informatycznych. Na alternatywnym rynku New Connect od 2016 roku, kapitalizacja spółki: 29 mln złotych (około). Moim gościem jest Krzysztof Luty, prezes zarządu Lukardi S.A. Dzień dobry.

KRZYSZTOF LUTY, LUKARDI S.A.: Dzień dobry.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


NG: Na początek wyniki. W trzecim kwartale uzyskaliście Państwo przychody niższe o 16%, rok do roku, EBITDA prawie 200 tys. na minusie. No i o prawie milion spadła w porównaniu do trzeciego kwartału roku 2022. Co się wydarzyło w 2023?

KL: Jesteśmy firmą, która świadczy usługi, to jest taka domena, która ma swoje cechy. Niewątpliwie trzeci kwartał zawsze należy do tych najbardziej kapryśnych w ciągu roku, ponieważ w trzecim kwartale z reguły mamy do czynienia i z przerwami urlopowymi z jakimiś opóźnieniami decyzyjnymi po stronie klientów. Więc w przeciwieństwie do roku poprzedniego, w tym roku akurat mieliśmy do czynienia ze słabszym kwartałem, jeśli chodzi o realizację.

Ponadto byliśmy zobligowani do tego, żeby dokonać pewnego odpisu związanego z dyskusją wokół jednego z przedsięwzięć, które realizujemy. Wszystko to po to, żeby zabezpieczyć nasze wyniki i żeby były transparentne. Natomiast gdyby spojrzeć na te wyniki tak globalnie, to widać bardzo wyraźnie, że spółka utrzymuje cały czas jednolitą kondycję. Jesteśmy właściwie w bardzo porównywalnym wyniku, jeśli chodzi o przychody rok do roku. Mamy absolutną pewność, co do tego, że ten rok będzie również rokiem dobrym, mimo tego negatywnego odpisu. I wierzymy w to, że przykryjemy czwartym kwartałem negatywne efekty w kwartale trzecim.

NG: To jeszcze a propos tego odpisu. Domyślam się, że chodzi o kwestie porozumienia z Towarzystwem Ubezpieczeń i Reasekuracji Warta S.A. Co tam zaszło? Dlaczego Warta zerwała z Państwem umowę?

KL: Trudno powiedzieć tak naprawdę, dlaczego do tego doszło. O to należy zapytać tylko i wyłącznie klienta. Prawda jest taka, że projekt, który realizowaliśmy, był projektem złożonym, trudnym i w pewnym momencie doszło do tego, że mieliśmy rozbieżne opinie na temat tego, jak bardzo warto jest dokończyć już eksploatowane przez klienta rozwiązanie.

Więc po prostu zmieniły się pewne uwarunkowania, jak wierzymy po stronie klienta, które spowodowały, że stracił on atencję dla tego projektu tak, jak miał od samego początku. My nadal przekonujemy klienta, że warto do tego wrócić, dlatego jesteśmy tutaj gotowi do podniesienia każdego wyzwania projektowego. System jest właściwie gotowy do uruchomienia.

NG: A jeżeli nie Warta, to, jakie duże projekty w tym momencie Państwo realizujecie? Co się dzieje w firmie?

KL: Myślę, że będzie taki moment głównie w raporcie czwartego kwartału, gdzie będziemy mogli pochwalić się nowymi przedsięwzięciami. W tej chwili te rozmowy, jak państwo sobie wyobrażacie, przyjmują taki decydujący bieg. Z reguły na samym końcu roku podejmuje się te decyzje i finalizujemy jakieś kontrakty.

Trudno by mówić dzisiaj o konkretnych nazwach, dlatego, że to jest jeszcze poufne, ale mogę z dużym takim przekonaniem powiedzieć, że wchodzimy w nowy rok z całą pulą nowych projektów, które dadzą nam taki bardzo fajny rozwój na tyle, że będziemy mogli te środki reinwestować w nowe produkty, ponieważ już w nowym roku, 2024 chcemy istotną część naszych przychodów relokować w subskrypcje własnych produktów, które zamierzamy wprowadzić na rynek.

Także w tej chwili rozmawiamy z klientami i w Polsce, i poza Polską w każdej domenie, którą się zajmujemy. Koledzy i koleżanki finalizują rozmowy. Myślę, że to będą nie tylko i wyłącznie duże nazwy, ale na pewno będą to bardzo ciekawe, rozwijające nas projekty.

NG: To, jak przy tym obszarze jesteśmy: Jakie macie dalsze plany rozwojowe, jeżeli chodzi o produkty, na których planujecie się koncentrować w przyszłym roku, docelowo dalej?

KL: Myślę, że nie będę tutaj wyjątkowo innowacyjny, jeżeli powiem, że chcemy po prostu te produkty budować na bazie naszych doświadczeń projektowych. Realizujemy projekty zarówno w zakresie cyberbezpieczeństwa, jak i w zakresie e-commerce, jak i w zakresie zarządzania treścią. I to są dla nas domeny, w których rozwijamy nasze własne narzędzia.

Coraz częściej bardzo skrupulatnie analizujemy scenariusze wykorzystania modeli językowych sztucznej inteligencji po to, żeby te projekty wesprzeć technologicznie i żeby rzeczywiście dostarczać klientom wymiernych, sprawnych wartości. Więc tutaj z tego powodu powołaliśmy do życia w tym roku nasz zespół R&D, w który zamierzamy bardzo mocno inwestować w kolejnych latach.

I to są właśnie zestawienia zarówno naszych bieżących, dotychczasowych doświadczeń w domenach, prężnego R&D, które będzie tutaj przez nas mocno doinwestowywane, ma nam dać narzędzia i produkty, czy to w zakresie przetwarzania treści – chociażby tutaj skłaniamy się bardzo mocno w kierunku KSeF – regulacji dotyczących faktur elektronicznych, czy to w zakresie cyberbezpieczeństwa, gdzie chcemy rozszerzać nasze kompetencje i nasze oferty w zakresie kontroli dostępu do danych krytycznych. To są wszystko domeny, w których dobrze się czujemy i tam też będziemy plasować nasze produkty.

NG: Na początku listopada informowaliście Państwo o przejęciu 100 procent udziałów w kapitale zakładowym spółki Codigmatic. Co Wam da to przejęcie i jakie nadzieje z nim wiążecie?

KL: Tutaj Pani redaktor drobne sprostowanie. Nie 100% a podpisaliśmy umowę, która będzie stopniowo uruchamiała kolejne transze obejmowania udziałów. Codigmatic jest dla nas istotnym krokiem, ponieważ pokazuje właśnie jak podchodzimy do naszego rozwoju. Trudno nazwać to jakimś przejęciem, bo jest to nic innego jak bardzo, że tak powiem udokumentowany powiązaniem kapitałowym alians dwóch podmiotów. My mieliśmy okazję wspólnie z Codigmatic zrobić dwa projekty, które pokazały, że jest między nami bardzo duża synergia.

Dało nam to też szansę na to, żeby potwierdzić się, jakość z obu stron współpracy i klienci też potwierdzili, że ta jakość jest dla nich czytelna i dostrzegalna. Ustaliliśmy, że będziemy rozwijać dalej współpracą nasze wspólne działania. Codigmatic ma całkiem spore już zaplecze programistyczne i niebywałą zdolność adaptowania tej kompetencji programistycznej do zmiennych potrzeb projektowych.

A my z kolei krążymy w tych naszych domenach z projektami i z wdrożeniami, gdzie bardzo często trzeba zaprzęgać wiedzę programistyczną analityków i architektów po to, żeby dopasować się naszymi systemami do tych procesów, które wdrażają nasi klienci. Synergia będzie się przekładała po pierwsze z jednej strony na to, że Codigmatic będzie mógł rozwijać się i rosnąć w siłę, a my będziemy mogli dostarczać kompleksowe usługi, uzupełniając wiedzą programistyczną nasze kompetencje dziedzinowe.

NG: W BIZNES24 pytamy nie tylko o plany rozwojowe, nie tylko o osiągnięcia spółek, ale również o to, co najbardziej utrudnia prowadzenie biznesu w naszym kraju. Mamy tutaj Pana, który jest przedstawicielem branży IT, więc pytanie, co tutaj jest największym kłopotem? Czy to są kwestie legislacyjne, czy to są kwestie płac? Jakie obszary Panu spędzają sen z powiek?

KL: Myślę, że nie mam do końca prawa do tego, żeby narzekać, ponieważ w pierwszej kolejności zawsze staram się poprawiać to, co możemy zrobić wewnętrznie, żeby być sprawniejszym. I narzekanie na czynniki zewnętrzne jest troszeczkę taką ucieczką od problemów wewnętrznych, których ciągle, jako rozwijająca się organizacja mamy parę do rozwiązania.

Natomiast myślę sobie, że w dużej mierze, jako firma usługowa, która realizuje pracę w oparciu o kompetencje specjalistów, dla nas kluczem jest inwestycja w kompetencje naszych pracowników, w kompetencje naszego zespołu.

To, co się wydarzyło jakiś czas temu, jeśli chodzi o inflację i przez to presję płacową i poczucie niepewności naszych pracowników, naszych zespołów, to jest coś, co na pewno jest wielkim ryzykiem. Im trudniej się żyje w naszym kraju, tym trudniej tutaj budować zespoły. A nie chcielibyśmy uciekać poza granice i tam szukać pomocy.

Zbudowaliśmy naszą markę w oparciu o specjalistów z Polski. Myślę, że Polacy świetnie dają sobie radę w IT również poza granicami. My tutaj bardzo dużą uwagę przykładamy do eksportu naszych usług i budowy naszej oferty dla klientów zagranicznych. Dlatego też z dużą uwagą obserwujemy to, co się dzieje na rynku pracy i w jaki sposób czynniki makroekonomiczne wpływają na odczucia naszych pracowników.

NG: Krzysztof Luty, prezes zarządu Lukardi S.A. był moim i Państwa gościem. Dziękuję bardzo za spotkanie i za rozmowę.

KL: Dziękuję.


Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

LUKARDI Z GORSZYM III KWARTAŁEM (ROZMOWA)

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)

Sprawdź na BIZNES24.TV