Connect with us

Miło cię widzieć. Napisz, czego szukasz!

TRANSKRYPCJA WYWIADU

LINIE LOTNICZE PO PANDEMII. COVID ODPUŚCIŁ LOTNICTWU (ROZMOWA)

O kondycji linii lotniczych na świecie rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 z Sebastianem MIkoszem, ekspertem rynku lotniczego, byłym prezesem IATA oraz Pll Lot.

LINIE LOTNICZE PO PANDEMII. COVID ODPUŚCIŁ LOTNICTWU (ROZMOWA)
źródło: BIZBES24

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Linie lotnicze po pandemii są na dobrej drodze do uzyskania rentowności – ocenił dyrektor generalny Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Powietrznego, Willy Walsh podczas otwarcia 79. walnego zgromadzenia. Ruch pasażerski jest na około 90 procentach poziomu z 2019 roku – tak powiedział dyrektor generalny stowarzyszenia, którego wiceprezes, czyli Sebastian Mikosz, jest z nami. Dzień dobry.

SEBASTIAN MIKOSZ, EKSPERT RYNKU LOTNICZEGO: Dzień dobry. Były wiceprezes.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


MD: Przepraszam najmocniej, były wiceprezes IATA. 90% ale zapewne nierównomiernie rozłożone. Jeżeli chodzi o popularność kierunków lotniczych. Które trasy najczęściej i najszybciej wracają do dawnych liczb i jak na tym tle prezentuje się Polska?

SM: Znaczy tak, przede wszystkim bardzo dobrze prezentują się trasy transatlantyckie. Czyli ruch nad Atlantykiem jest tym, który historycznie wracał najszybciej, ale on wrócił nawet bardziej intensywnie niż linie lotnicze zakładały. Oczywiście odbicie azjatyckie. I znowu Azja jest ogromnym kontynentem, ale powrót ruchu w takich krajach jak Indie, Japonia; cały czas jeszcze uważam i tu statystyki IATA potwierdzają, że ten ruch chiński, tzw. rynek międzynarodowy, (bo domestic wrócił, czyli rynek krajowy) jest nadal na słabym poziomie w stosunku do tego, co było przed covidem, no ale przy poziomie 90 procent to mamy już właściwie sytuację, w której każdy kontynent i każdy kraj widzi, że covidowe obniżenie odchodzi trochę w zapomnienie i co fajne i co dobre dla branży – szybciej niż zakładano. Bo przypomnę, że prognozy mówiły, że to nie będzie wcześniej niż Lato 2024, a właściwie mówimy o lecie 2023, gdzie już jesteśmy blisko tego poziomu powrotu do sprzed covidu.

MD: Ale co wpływa na poprawę rentowności? Na poprawę wyników finansowych spółek? Czy większe zainteresowanie lotami? Czy może sytuacja wysokiej inflacji, w której można znacząco podwyższać ceny biletów lotniczych i w związku z tym w ten sposób zarabiać więcej na biletach, mimo obniżonego zainteresowania lotami?

SM: Są dwa fenomeny. Po pierwsze branża traciła pieniądze rekordowo, bo nie mogła po prostu operować. To znaczy mieliśmy sytuację dramatycznego załamania się rentowności, bo koszty linii lotniczych istniały, a przychodów nie było. Więc ostatnie odbicie jest w stosunku do okresu roku 2020-21, gdzie nie można było prowadzić biznesu. To jest pierwsza rzecz.

Druga rzecz jest taka, że rzeczywiście jest wzrost zainteresowania, jest jakby coś co się nazywa takim zapasem lotów. To znaczy było bardzo dużo rejsów odłożonych, bardzo dużo podróży odłożonych na lepsze czasy, no i te lepsze czasy braku ograniczeń nastały. A taki ciekawy fenomen pocovidowy, o którym wszystkie linie mówią, to jest to, że przesunął się ruch z kabiny ekonomicznej zdecydowanie bardziej do przodu samolotu.

Gdzie są te wyższe klasy, które mają droższe bilety, co może być częściowo związane z obawą tego, że leci się dalej od innych pasażerów, ale co jest związane z tym, że latało się mniej więc chce się polecieć wygodniej. I obłożenia biznes klasy i tej klasy premium economy są absolutnie historycznie najwyższe.

Są klasy, które przy otwarciu rejsów się sprzedają teraz najszybciej. Więc jest taki fenomen, że trochę inaczej się lata. I wcale nie są to podróże biznesowe, jak mogłoby się naturalnie wydawać, ktoś leci w podróż biznesową w związku z czym firma płaci, więc leci w droższej klasie. Jest takie odwrócenie, które powoduje, że leci się rekreacyjnie, wydając więcej pieniędzy na bilet lotniczy niż było to wcześniej.

MD: Panie Prezesie. Mówi się, że zachodni, może trochę na wyrost nazwę go – demokratyczny świat, zamyka się trochę na Chiny w tej przestrzeni gospodarczej i politycznej. Czy to oznacza, że również połączenia lotnicze, że również linie lotnicze będą zamykać się na ten niezwykle cenny rynek? Czy Chińczycy będą latać wciąż do Europy w takiej skali, jaką widzieliśmy przed pandemią?

SM: Myślę, że podróże a polityka to są dwie różne rzeczy. To znaczy rzeczywiście są tam różne napięcia na linii amerykańsko-chińskiej, o których się mówi, ale one są geopolityczne i nie wydaje mi się, żeby one bezpośrednio wpływały na ruch turystów chińskich do Europy, tudzież na chęć robienia biznesu z Chinami.

LINIE LOTNICZE PO PANDEMII. COVID ODPUŚCIŁ LOTNICTWU (ROZMOWA)
źródło: BIZNES24

Tu, gdzie widzę rzeczywiście wyzwanie to wojna w Ukrainie i fakt zamknięcia dla bardzo wielu znaczących przewoźników dostępu do przelotów nad Syberią. Bo cofnę się tylko: są sankcje, a więc sankcje polegają na tym, że rosyjskie linie nie mogą wylatywać do Europy. I jakby symetrycznie Rosja jako sankcję zwrotną zabroniła przelotów nad Syberią.

A proszę pamiętać, że dostęp z Europy, ale również dostęp ze Stanów, już pomijam, że część dostępu dla linii z Zatoki Perskiej, (chociaż one tymi sankcjami nie są akurat objęte) idzie jednak tym trakiem nad Syberią. Akurat ci z Zatoki Perskiej właśnie nie i oni jeszcze tego nie mają sankcji, więc ten ruch się tam przesunął. Ale oferowanie na Chiny nie jest tak intensywne jak było. Bo właśnie nie ma jak latać technicznie nad Syberią. Spójrzmy na Polskę. Lot, Finnair – te linie mają ogromny problem z lataniem do Azji, po prostu. I tu jest ten wpływ polityczny, taki wpływ bardziej tego konfliktu niż samych napięć między Chinami a powiedzmy Stanami i Europą.

MD: Mnóstwo pytań jeszcze rodzi się w mojej głowie. Wśród nich m.in. o Lufthansę. Czy wyjdzie z problemów, które ma teraz zarówno regulacyjnych, jak i problemów z pracownikami… Ale już ostatnie sekundy naszej rozmowy, więc muszę podziękować, zaprosić Państwa na kolejną naszą rozmowę przy najbliższej okazji. Sebastian Mikosz, były prezes IATA, były prezes Lotu był naszym gościem, ekspert rynku lotniczego. Bardzo dziękuję za rozmowę.
 
SM: Dziękuję bardzo.

Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24

Tylko 11.99 zł za miesiąc, 99 zł za roczny dostęp przez stronę

BIZNES24 przez Internet

Click to comment

Chcesz coś dodać? Śmiało!

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ...

ROSJA

Rosyjskie flagowce idą na dno. Kluczowe spółki notują straty i nie płacą dywidend a nawet proszą Kreml o wsparcie finansowe - co ujawnił rosyjski...

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O wynikach i wachlarzu zamówień rozmawiał Roman Młodkowski z BIZNES24 z Krzysztofem Kosiorkiem-Sobolewskim, prezesem Zrembu Chojnice.

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O wynikach Rainbow rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 z Maciejem Szczechurą, prezesem, Rainbow Tours.

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O wynikach Trakcji rozmawiała Natalia Gorzelnik z BIZNES24 z Jerzym Pazurą, dyrektorem finansowym Trakcji.