Autopromocjaspot_img

Data:

UDOSTĘPNIJ

LEKKI SPADEK PRZYCHODÓW ORANGE POLSKA (ROZMOWA)

Powiązane artykuły:

JOLANTA PAWLAK, BIZNES24: Moim i Państwa gościem jest Jacek Kunicki, członek zarządu do spraw finansowych Orange. Dzień dobry.

JACEK KUNICKI, ORANGE: Dzień dobry pani, dzień dobry Państwu.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


JP: Tak mnie zawsze zastanawiało, co się dzieje wcześniej z naszymi danymi, kiedy telefonuje do nas firma z Pana obszaru działania i proponuje taką świetną, konkurencyjną w stosunku do tej, którą posiadamy ofertę na usługi telekomunikacyjne. W jaki sposób trafiają one w ręce konkurencji?

JK: No, tutaj myślę, że każdy z operatorów przede wszystkim stosuje swoje własne bazy danych, aby oferować swoje usługi klientom, zarówno dawnym klientom Orange, obecnym klientom Orange, jak i prospektywnym klientom klientom Orange.

JP: Czyli nie ma w tym nic złego, po prostu wolny rynek. Pytam o to w kontekście też dużej konkurencji na rynku z jaką się Państwo mierzą.

WYNIKI ORANGE

JK: Konkurencja rzeczywiście jest duża, jest intensywna. W szczególności obecnie obserwujemy bardzo intensywną konkurencję na w segmencie klientów biznesowych. I tutaj mam na myśli tak usługi telekomunikacyjne, jak i usługi ICT, gdzie nasi klienci, klienci biznesowi odczuwają skutki presji inflacyjnej, odczuwają skutki wyższego kosztu energii elektrycznej, więc tym bardziej patrzą na ceny produktów i usług, jakie od nas kupują. No i cała branża ICT i sektor B2B wśród telekomów jest obecnie pod troszkę większą presją, niż to miało miejsce w przeszłości.

JP: Tak, śledziłam kurs spółki od rana. On się tak troszeczkę wahał po tych wynikach. Teraz jest na minusie. No, to po reakcji rynku widać, że takie podejście inwestorów w zasadzie mieszane. Zysk EBITDA z kosztami leasingu powyżej konsensusu, ale przychody, które wyniosły ponad 3 miliardy złotych były o pół procent niższe od przewidywań analityków. A licząc od początku roku przychody wynoszą ponad 9 miliardów i są niższe rok do roku o 1,8%. Co zaciążyło na niższych przychodach spółki?

JK: Tak. Więc jeśli patrzymy na przychody spółki, to mamy po pierwsze cały czas silny, solidny wzrost przychodów z naszej podstawowej działalności telekomunikacyjnej. Mam na myśli dostęp do internetu, mam na myśli telefonię komórkową oraz konwergencję. I to zdecydowanie jest ten filar przychodów, który rośnie mniej więcej 6% do góry rok do roku i jest podstawą budowania naszej marży.

Dlatego, że patrząc na wyniki za 9 miesięcy jednak zysk EBITDA wzrósł o prawie 4%. Natomiast w przychodach widzimy presję, jaką odczuwa konsument przy zakupie telefonów. Sprzedajemy więcej telefonów ze średniej i niższej półki, mniej telefonów, niż rok temu z wysokiej półki cenowej.

Drugi element to jest spadek przychodów z handlu energią elektryczną. Mamy spółkę handlującą energią elektryczną i tutaj zarówno spadki cen na rynku, jak i regulacje cenowe doprowadziły do silnej przeceny i do silnego spadku przychodów z tego segmentu działalności.

JP: A ten spadek przychodów z usług stacjonarnych z czego wynika?

JK: Spadek przychodów z usług stacjonarnych dotyczy tej części biznesu, która jeszcze cały czas odnosi się do telefonii opartej o technologię miedziową. Pamiętamy, kiedyś wszyscy mieliśmy telefon stacjonarny, dzisiaj coraz częściej telefon stacjonarny nie jest już częścią naszych zakupów telekomunikacyjnych. Raczej sięgamy po usługi oparte o światłowód.

JP: A to ja dopytam z ciekawości – to muszę dopytać. A kto się decyduje jeszcze na zakup takiego aparatu?

JK: Mamy lojalną bazę klientów, która która pozostaje z nami. Czyli to jest mniej nowej sprzedaży, a raczej mamy lojalną, istniejącą bazę klientów. Dość często po telefonię opartą o tradycyjną telefonię stacjonarną sięgają jeszcze klienci biznesowi, którzy telefon stacjonarny jednak chcą mieć w swoim punkcie handlowym w sklepie. I to jest nieodzowna część wielu biznesów.

JP: Niemniej coraz rzadziej. Nie wykluczacie jako spółka różnych opcji właścicielskich w ramach wyboru najkorzystniejszego modelu dalszego rozwoju Orange Energia. Czym będziecie się kierować przy wyborze?

JK: Będziemy kierować się zarówno dobrem spółki, jak i korzyściami jakie my, jako właściciel możemy mieć z różnych opcji, jakie będą przed nami, jeśli chodzi o dalszy rozwój tej spółki. Ta spółka jest częścią grupy Orange od dobrych kilku lat, natomiast widzimy, że nie jest to aktywo dla nas absolutnie strategiczne. Stąd poszukiwanie najciekawszych opcji, które byłyby satysfakcjonujące zarówno dla właściciela, jak i dla dalszego rozwoju firmy Orange Energia.

JP: Czy oczekujecie jakichś istotnych zmian w swoich wynikach operacyjnych w najbliższym czasie?

JK: Nasze wyniki operacyjne w najbliższym czasie to powinna być kontynuacja przede wszystkim dobrych trendów jeśli chodzi o sprzedaż usług, dostępu do światłowodu, sprzedaż usług komórkowych. Jeśli chodzi o nasz guidance, nasze prognozy na cały rok to po trzecim kwartale potwierdzamy te założenia, które przedstawiliśmy na początku roku i później zrobiliśmy upgrade prognoz jeśli chodzi o EBITDA w połowie roku. Tak, że niski do średnio jednocyfrowy wzrost EBITDA to jest to, co mierzymy w roku 2024.

JP: Jacek Kunicki, członek zarządu do spraw finansowych Orange. Bardzo dziękuję.

JK: Dziękuję bardzo.

Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

LEKKI SPADEK PRZYCHODÓW ORANGE POLSKA (ROZMOWA)

Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)

Sprawdź na BIZNES24.TV