Przeprowadzona dwa tygodnie temu podwyżka cen biletów PKP wywołała sprzeciw podróżnych, i uwagi ekspertów rynku, że nasza kolej stała się droższa od czeskiej czy niemieckiej. Jakie działania może podjąć rząd aby obniżyć ceny u państwowego przewoźnika?
Częściowo już je podjął. Wsparcie z rezerwy celowej premiera wyniosło 575 mln złotych. Dzięki niej wzrost cen sięgnął nie 53, jak szacowano, a 12 proc. – przekonuje ministerstwo infrastruktury.
Nowy cennik to efekt sytuacji na rynku i rosnących kosztów działalności, wynikających przede wszystkim z bardzo dużego wzrostu cen energii elektrycznej. Jeszcze w 2019 roku koszt zakupu energii elektrycznej wyniósł ok. 500 mln zł, w 2023 roku prognozowany koszt zakupu energii elektrycznej wyniesie aż 1,5 mld zł.
Oficjalnie rząd nie pracuje nad dalszym wsparciem dla PKP, ale ze strony ekspertów transportu proponowane są rozwiązania systemowe, które wspierać będą szynowy transport publiczny w całym kraju, a więc również przewoźników samorządowych. Proponują oni obniżenie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej, zniesienie opłaty mocowej czy możliwie najniższe, dopuszczalne przez unijne regulacje, poziomy VAT i akcyzy na energię trakcyjną.
Z ostatnich danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w okresie styczeń–listopad 2022 r. koleje przewiozły w sumie ponad 313 mln pasażerów. Dla porównania w całym przedpandemicznym roku 2019 z usług kolei skorzystało niemal 336 mln osób.
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV