Koszyk inflacyjny jest konstruowany na podstawie badań budżetów gospodarstw domowych, a zmiany w nim odzwierciedlają przeciętne zmiany w strukturze wydatków Polaków. Indywidualne wzorce konsumpcji mogą się znacznie różnić.
Kluczowe obserwacje i interpretacja
- Wagi: Wagi (udziały procentowe) pokazują, jaką część przeciętnych wydatków gospodarstw domowych stanowią poszczególne grupy towarów i usług.
- Zmiany w Wagach: Zmiany w wagach odzwierciedlają zmiany w strukturze wydatków. Wzrost wagi oznacza, że dana kategoria zyskała na znaczeniu w budżetach domowych, a spadek – że straciła.
2025:
- Największy wzrost znaczenia: „Transport” (+0,82 pkt proc.) oraz „Rekreacja i Kultura” (+0,40 pkt. proc.)
- Największy spadek znaczenia: „Żywność i napoje bezalkoholowe” (-0,82 pkt. proc.) oraz „Użytkowanie mieszkania i nośniki energii” (-0,67 pkt. proc.)
2024:
- Największy wzrost znaczenia: „Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii” (+1,86 pkt. proc.) oraz „Inne towary i usługi” (+0,92 pkt. proc.).
- Największy spadek znaczenia: „Żywność i napoje bezalkoholowe” (-1,14 pkt. proc.) i „Transport” (-0,47 pkt. proc.).
Wpływ na Inflację: Zmiany wag mają bezpośredni wpływ na obliczanie wskaźnika inflacji. Jeśli waga kategorii, w której ceny rosną szybko, wzrasta, to inflacja będzie wyższa, niż gdyby waga tej kategorii pozostała bez zmian. I odwrotnie – wzrost wagi kategorii, w której ceny spadają, będzie „hamował” inflację.
Zmiany w Towarach i usługach konsumpcyjnych: GUS nie podał w komunikacie wagi przed zmianą dla tego agregatu, ale podał wagę po zmianie (95,89). Oznacza to, że część wydatków uwzględnianych w badaniu budżetów gospodarstw domowych nie jest zaliczana do towarów i usług konsumpcyjnych (np. wydatki inwestycyjne). Zmiana wagi nie jest więc obliczalna na podstawie podanych informacji.
CZYTAJ TEŻ: ZMIANY W KOSZYKU GUS A INFLACJA. (ROZMOWA)
ZMIANY PRZEPROWADZONE W 2025 ROKU
Grupa (wg COICOP) | Waga przed zmianą (2024) | Waga po zmianie (2025) | Zmiana (pkt. proc.) | Kierunek zmiany |
Ogółem | 100,00 | 100,00 | 0,00 | – |
Żywność i napoje bezalkoholowe | 26,61 | 25,79 | -0,82 | Spadek |
Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe | 6,50 | 6,72 | +0,22 | Wzrost |
Odzież i obuwie | 3,98 | 3,70 | -0,28 | Spadek |
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii | 20,65 | 19,98 | -0,67 | Spadek |
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa dom. | 5,51 | 5,30 | -0,21 | Spadek |
Zdrowie | 5,11 | 4,84 | -0,27 | Spadek |
Transport | 9,20 | 10,02 | +0,82 | Wzrost |
Łączność | 4,33 | 4,62 | +0,29 | Wzrost |
Rekreacja i kultura | 6,44 | 6,84 | +0,40 | Wzrost |
Edukacja | 1,06 | 1,01 | -0,05 | Spadek |
Restauracje i hotele | 6,69 | 6,86 | +0,17 | Wzrost |
Inne towary i usługi | 7,92 | 8,21 | +0,29 | Wzrost |
Opieka nad dziećmi w żłobkach | – | brak danych | brak danych | Nowa grupa |
ZMIANY PRZEPROWADZONE W 2024 ROKU
Grupa (wg COICOP) | Waga przed zmianą (2023) | Waga po zmianie (2024) | Zmiana (pkt. proc.) | Kierunek zmiany |
Ogółem | 100,00 | 100,00 | 0,00 | – |
Żywność i napoje bezalkoholowe | 27,75 | 26,61 | -1,14 | Spadek |
Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe | 6,46 | 6,50 | +0,04 | Wzrost |
Odzież i obuwie | 3,91 | 3,98 | +0,07 | Wzrost |
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii | 18,79 | 20,65 | +1,86 | Wzrost |
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa dom. | 5,66 | 5,51 | -0,15 | Spadek |
Zdrowie | 5,50 | 5,11 | -0,39 | Spadek |
Transport | 9,67 | 9,20 | -0,47 | Spadek |
Łączność | 4,35 | 4,33 | -0,02 | Spadek |
Rekreacja i kultura | 6,39 | 6,44 | +0,05 | Wzrost |
Edukacja | 1,09 | 1,06 | -0,03 | Spadek |
Restauracje i hotele | 6,43 | 6,69 | +0,26 | Wzrost |
Inne towary i usługi | 7,00 | 7,92 | +0,92 | Wzrost |
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV