MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Enter Air odnotował 104 miliony złotych skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w trzecim kwartale, wobec 76,5 miliona złotych zysku rok wcześniej – podała spółka w raporcie. Z nami jest Andrzej Kobielski, wiceprezes Enter Air do spraw finansowych. Dzień dobry, Panie prezesie.
ANDRZEJ KOBIELSKI, ENTER AIR: Dzień dobry panu, dzień dobry Państwu.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
MD: Czy to już koniec covidowych strat w liniach czarterowych?
AK: Miejmy nadzieję. Ten rok rzeczywiście był rokiem wyjątkowo specyficznym, ponieważ pierwszy kwartał to był to był kwartał, który był napiętnowany COVID-em. Potem przyszła wojna w Ukrainie, skokowy wzrost cen paliw, na który mimo wszystko i mimo dewaluacji złotego rynek zareagował na tyle, na ile mógł pozytywnie. I nam udało się w tym rynku odnaleźć i dostosować naszą ofertę. No i w jakiś tam, powiedziałbym szczególny sposób na tle całej branży udało nam się dojść do dość dobrych wyników. Nie mówiąc o tym, że mamy nadzieję, że na koniec roku powinniśmy zbliżyć się do wyników z roku 2019.
MD: Czyli „przedcovidowego”. I tak sobie myślę, że analizując czy omawiając wyniki to już mówienie o roku specyficznym… Przez 3 lata mamy lata specyficzne – to w zasadzie już nie powinniśmy tak mówić… Rok jak rok, pełen „czarnych łabędzi” i pełen różnych nieprzewidzianych sytuacji za nami. Ale jeżeli chodzi o zysk netto, udało Wam się wypracować zysk, jak słyszeliśmy lepszy o jedną czwartą od tego, co było osiągnięte w ubiegłym roku. A jeśli chodzi o liczbę pasażerów przewiezionych? Czy Polacy wrócili do latania?
AK: Polacy wrócili do latania. Ale tu muszę zastrzec: Polacy wrócili do latania na kierunkach wakacyjnych. Zdecydowanie widać, że ten segment rynku odbudował się najszybciej. Tak, jak wspomniałem – mam nadzieję, powinniśmy osiągnąć poziomy, jeśli chodzi o wielkości przewozowe roku 2019. Natomiast cała branża jest nadal na poziomie 75 do 80%, mówię tutaj o przewozach w Europie na wszystkich typach połączeń, co też nie jest złym wynikiem. Natomiast rzeczywiście rynek turystyczny tam się odbudował najszybciej, ale wynika to pewnie z potrzeb realizacji tych powiedzmy nie podstawowych, ale zaspokajania potrzeb. Skoro nie możemy kupić sobie nowego samochodu, prąd jest drogi, to pojedźmy na wakacje.
MD: A możemy kupić sobie albo wyleasingować nowy samolot? Czy Enter Air będzie zwiększał flotę?
AK: Tak, takie są plany, rzeczywiście. Mamy wieloletnią umowę podpisaną z Boeingiem, która na czas COVID-u była zawieszona. Natomiast teraz zaczyna z powrotem obowiązywać i w przyszłym roku planujemy rozszerzyć flotę o kolejne dwa Boeingi 737-8 wcześniej nazywane MAX, teraz trzymajmy się tego nazewnictwa 737-8. Te samoloty się doskonale sprawdzają, bo są bardzo niezawodne, a do tego mają dużo niższą emisję CO2 poprzez to, że spalają mniej paliwa. Co przy tych cenach, które w tej chwili obowiązują jeśli chodzi o paliwo lotnicze, są samolotami pierwszego wyboru.
MD: Czego mogą się spodziewać pasażerowie w pierwszej kolejności, a w drugiej inwestorzy, którzy w Was inwestują, jeżeli chodzi o ceny biletów lotniczych? W przyszłym i w kolejnych sezonach.
AK: To, co obserwujemy wszędzie wzrost kosztów usług okołolotniczych – nieprawdopodobnie wysoki koszt paliwa. Dość rzec, że jeszcze przed wybuchem wojny paliwo lotnicze kosztowało w okolicach 800 dolarów za tonę, teraz to jest w okolicach 1300 dolarów za tonę paliwa lotniczego, czyli 70% więcej. No, te ceny biletów. Niestety, one maleć nie będą, co zresztą widzimy. Nastąpiła redukcja liczby połączeń, natomiast wzrosły ceny biletów lotniczych. No i one pewnie będą się na tym poziomie utrzymywać. Wysoki kurs euro i wysoki kurs dolara oraz wysoka cena paliwa lotniczego wymuszają to, żeby te ceny zostały skorygowane w stosunku do tego, co było oferowane jeszcze rok temu.
MD: Tylko pytanie o ile zostaną skorygowane. (..) Każdy z nas może zobaczyć to wiele razy dziennie, sprawdzać na stacjach benzynowych jaka jest cena paliwa, ale do pojazdów indywidualnych. Paliwa lotniczego ceny nie znamy. Proszę powiedzieć – jakich podwyżek można się spodziewać w sezonie 2023?
AK: Z poziomu linii lotniczej te podwyżki nie mogą być wprost proporcjonalne do wzrostu cen kosztu wytworzenia, bo rynek najzwyczajniej w świecie nie jest w stanie tego utrzymać. Także my naszą efektywność i wynik optymalizujemy poprzez wzrost pracy przewozowej, poprzez optymalizację struktury kosztowej innej niż koszty paliwa bądź koszt zakupu usług okołolotniczych. Natomiast trzeba się spodziewać kilkunastoprocentowego wzrostu cen.
MD: Czy ta optymalizacja, o której Pan wspomniał, oznacza również redukcję kosztów w postaci, np. zwolnień?
AK: Tutaj akurat chyba jesteśmy jedyną linią lotniczą w Europie jak nie w świecie, która nie zwolniła ani jednej osoby w czasie pandemii oraz później. Także cały nasz skład załóg kokpitowych oraz personelu pokładowego jak i całość zatrudnionych w biurze i w administracji jest niezmienna w tej chwili.
MD: Ale czy będzie niezmienna?
AK: Będzie niezmienna dlatego, że rośniemy, więc raczej będziemy zatrudniali, a nie zwalniali. Także ludzie są trzonem, jeśli chodzi o funkcjonowanie linii lotniczej i tutaj skład absolutnie pozostaje niezmienny. Wręcz przeciwnie. W tej chwili już mamy nabory, zarówno jeśli chodzi o pilotów, jak i o personel pokładowy.
MD: Bardzo dziękuję. Andrzej Kobielski, wiceprezes spółki Enter Air, która to spółka w tej chwili na warszawskim parkiecie zł 25,80. Dwa i pół procent od wczoraj, ale po silnym wzroście po publikacji wyników. Stąd taka korekta. Bardzo dziękuję za rozmowę.
AK: Dziękuję.
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV