Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił pierwsze zarzuty trzem influencerom z branży fitness oraz ich reklamodawcom w związku z nieprawidłowym oznaczaniem treści reklamowych na Instagramie.
Jak podkreśla urząd w komunikacie, oznaczanie treści reklamowych skrótami, w formie anglojęzycznej, jako #ad, czy stosowanie samego hashtaga #współpraca, jest niewystarczające dla określenia komercyjnego charakteru treści.
Zarzut kryptoreklamy postawiony został przez to przedstawiony m.in. spółce Olimp Laboratories. Influencerzy mieli bowiem – stosownie do zaleceń firmy – oznaczać posty czy relacje takimi hashtagami jak: #olimpad #nazwaproduktu.
– Stosowanie hashtaga składającego się z połączenia nazwy firmy z anglojęzycznym skrótem „AD” niewiele ma wspólnego z transparentnymi działaniami reklamowymi w internecie – zwraca uwagę prezes UOKiK.
CZYTAJ TEŻ: INFLUENCERZY UKARANI (ROZMOWA)
Twórcy, którym urząd postawił zarzuty to Katarzyna Dziurska, Katarzyna Oleśkiewicz–Szuba oraz Piotr Lisek. Chodzi o niepoprawnie oznaczone treści zarówno zlecone przez spółkę Olimp Laboratories, jak i innych reklamodawców.
– Zebraliśmy materiały, które potwierdziły, że nieoznaczanie postów komercyjnych w sieci nie wynika z zaniedbań twórców, a wytycznych reklamodawców. To niedopuszczalne i nie zamierzamy tego tolerować. Za nieprawidłowe oznaczanie treści sponsorowanych odpowiedzialność ponieść może zarówno sam influencer, jak i reklamodawca, z którym współpracuje – mówi Tomasz Chróstny.
Influencerzy nie mogą bezrefleksyjnie robić tego, co im każe reklamodawca. Są przedsiębiorcami, co wiąże się nie tylko z wykonaniem usługi i otrzymywaniem wynagrodzenia, ale też z koniecznością przestrzegania obowiązków natury prawnej oraz dobrych obyczajów.
TOMASZ CHRÓSTNY, PREZES UOKIK
Wszczęte postępowania mogą zakończyć się nałożeniem kar za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów w wysokości do 10 proc. obrotu.
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV