Sebastian Kulczyk bliski sprzedaży swoich udziałów w autostradzie Konin- Świecko – twierdzi Puls Biznesu. Gazeta opiera się na informacjach o tym, że wspólnik Kulczyka – francuski fundusz Meridiam – złożył w Komisji Europejskiej wniosek o zgodę na zakup 100% akcji KI One, czyli spółki, przez którą Sebastian Kulczyk kontroluje autostradowe aktywa.
Według Pulsu Biznesu wartość planowanej transakcji to 700 milionów euro, a poszukiwanie nabywcy Sebastian Kulczyk rozpoczął jeszcze przed wybuchem wojny w Ukrainie.
Autostrada Konin-Świecko to najdroższa autostrada w Polsce – za przejechanie 270 kilometrów z centrum do granicy Polski trzeba obecnie zapłacić 102 złote.
Polscy kierowcy lubią nazywać ją najdroższą autostradą w Europie, choć nie jest to prawdą. Najdroższą nominalnie autostradą jest droga Paryż-Marsylia, z której przejechanie auto osobowe musi zapłacić 58 euro, czyli około 260 złotych.
przeliczając na kilometry najdroższa jest natomiast autostrada nad duńskim Sundem – przejechanie osiemnastu kilometrów kosztuje aż 35 euro, czyli prawie 9 złotych za kilometr.
Budowa A2 była szczytem potęgi Jana Kulczyka, zmarłego 8 lat temu miliardera, uważanego za mistrza biznesu z polskim państwem. Kulczyk, który na szerokie wody wypłynął po sprzedaży polskiej policji aut marki Volkswagen na początku lat 90-tych, brał później udział w szeregu prywatyzacji. Prezesem spółek zarządzających autostradą Konin-Świecko przez lata był Andrzej Patalas, który jako szef rządowej agencji organizował wygrany przez Kulczyka przetarg.