NATALIA GORZELNIK, BIZNES24: Grupa Klepsydra – pierwsza spółka z segmentu funeralnego na GPW, notowana na alternatywnym rynku NewConnect, opublikowała wyniki finansowe. I o tym porozmawiam z moim i Państwa gościem, którym jest Marek Cichewicz, prezes grupy Klepsydra. Dzień dobry.
MAREK CICHEWICZ, KLEPSYDRA: Dzień dobry, witam ponownie.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
NG: No tak, widzieliśmy się w styczniu, zaraz po nawiązaniu współpracy z Global Funeral Services S.L. z Barcelony. O tym pewnie też parę słów wspomnimy, ale na razie zerknijmy w wyniki. Przychody z całej grupy za 2023 wyniosły ponad 35 mln złotych, EBITDA 7 milionów, natomiast zysk netto blisko 4 miliony 600 tys. złotych. Co przede wszystkim wpłynęło na te wyniki? No i czy jesteście Państwo z nich zadowoleni?
MC: Jeśli chodzi o wyniki EBITDA będzie 7 mln. 800 tyś. i również zyski są na poziomie 5 milionów 800 tysięcy prawie, bo tutaj są pewne zmienne nieuwzględnione. Po pierwsze ważne zdarzenie oczywiście, które było istotne z punktu widzenia naszego wejścia na giełdę, czyli koszty związane z wejściem na giełdę. To zostało nieuwzględnione, jak i również przychód z jednej ze spółek za 1 miesiąc jeszcze nie był uwzględniony w tym raporcie ze względu na to, że była to spółka, która była przygotowywana do rynku giełdowego i dopiero od lutego wyniki są uwzględnione w tym raporcie.
NG: A propos tej współpracy ze spółką z Barcelony obiecywaliście Państwo akcjonariuszom, że będziecie przestrzegać polityki dywidendowej na poziomie 20% rocznego zysku pod warunkiem, że wyniesie on co najmniej 2 miliony złotych. No to co? Szykować się na dywidendy?
MC: Oczywiście, że tak. Jak najbardziej pracujemy nad tym, żeby te zyski były jeszcze większe, a więc dywidenda, żeby była jeszcze wyższa. Natomiast, jeśli chodzi o również bardzo istotny element współpracy z Hiszpanami, to jest lock up na 5 lat, jeśli chodzi o akcje. Jeśli chodzi o moją osobę, również akcjonariusza większościowego, czyli Tomasza Salskiego i samych Hiszpanów, więc mamy długą, owocną współpracę w najbliższych latach.
NG: Przeglądając Państwa raport trafiłam na taki punkt, w którym tłumaczycie Państwo, dlaczego nie można porównywać wyników rok do roku za to, dlaczego można, no, bo nie były one raportowane – nie byliście Państwo jeszcze spółką notowaną na New Connect. Można jednak porównać kwartał do kwartału, między trzecim a czwartym mamy wyższe przychody o ponad 33%, zysk netto wyższy o 137. Czyli widać zdecydowany progres. Ale zaznaczyli Państwo również, że czwarty kwartał zazwyczaj charakteryzuje się lepszymi od pozostałych kwartałów wynikami dla podmiotów działających w branży pogrzebowej. Jakie są trendy i jak się układają dla tej branży?
MC: Tutaj oczywiście zawsze doszukujemy się sezoanowości czy w danej branży jest sezonowość. Jeśli chodzi o rynek usług pogrzebowych tak się przyjęło i to chodzi o de facto nasze zdrowie i pogodę, która występuje na zewnątrz w okresie jesienno-zimowym czy nawet wczesnowiosennym. Te pogody nie służą nam i naszemu zdrowiu i często po prostu jest więcej osób, które umiera. Natomiast okres wakacyjny: Oczywiście nasze zdrowie jest lepsze, lepiej funkcjonujemy, natomiast też trzeba pamiętać, dużo więcej osób znowu podróżuje za granicę nie tylko zarobkowo, ale i też wakacyjnie, więc wtedy znowu mamy więcej przypadków osób, które umierają za granicą.
NG: Dokąd zmierzacie? Jaki przychód, jaki zysk będą satysfakcjonujące dla Państwa i w jakim czasie uda się osiągnąć ten poziom?
MC: A, to jest bardzo trudne pytanie. Oczywiście mamy pewne prognozy i pewne założenia. Oczywiście tak, jak mówiliśmy, dążymy do tego, żeby osiągnąć do 10 procent rynku usług pogrzebowych, jakie możemy realizować, czyli zakładamy, że będzie to około 40 tys. wykonanych usług pogrzebowych. Ale to też, czy to będą kremacje, usługi B2B, usługi realizowane dla zakładów pogrzebowych, jak również usługi realizowane dla klienta końcowego.
Jeśli chodzi o przychody i ewentualne zyski, nie chciałbym tutaj prorokować i nie chciałbym też zbyt dużo powiedzieć. Myślę, że to jeszcze nie jest ten etap. Jak będziemy na głównym parkiecie, będziemy zobowiązani do raportowania i przedstawiania takich wyników. Na ten moment chciałbym się jeszcze wstrzymać.
NG: To, czego nie powiedzieliśmy przy okazji naszego ostatniego styczniowego spotkania to to, że już oficjalnie do Waszej grupy dołączył łódzki Sotor. Czyli mamy już drugie z zapowiadanego planu przejęć w ramach strategii konsolidacji rynku pogrzebowego w Polsce. Ile przejęć planujecie Państwo na ten rok?
MC: Firma Sotor jest firmą z Torunia i to jest pierwsza firma, którą mamy z kujawsko-pomorskiego. Natomiast w tym roku niewątpliwie bardzo ciężko już pracujemy i poszukujemy kolejnych podmiotów, aby tych akwizycji było odpowiednio więcej, żebyśmy zdążyli z realizacją projektu pięcioletniego. To, co zawsze mówimy i to, co podkreślamy, statystycznie powinniśmy dokonać czterech zakupów rocznie, żeby zrealizować plan. Ale też ten rok traktujemy, jako rok organizacyjny, jeszcze rok, w którym będziemy poszukiwać odpowiednich spółek, żeby je dobrze przeanalizować i dobrać odpowiednich partnerów żeby też spółki pasowały do grupy.
NG: Panie prezesie, a jakich spółek szukacie? Czy to są liderzy na danym rynku, czy to są mniejsze spółki, ale z potencjałem?
MC: Naszym celem przede wszystkim są firmy, które są z miast w granicach około 200 tysięcy mieszkańców. Firmy, które są liderami lub wiodącymi podmiotami na swoim rynku, które mają odpowiednią infrastrukturę, które realizują około 800-1000 usług pogrzebowych rocznie. To jest nasz cel, bo wiemy, że takie firmy najczęściej są już dobrze zorganizowane, mają odpowiednią strukturę i w takich firmach można jeszcze wprowadzać pewne korekty, zmiany i wprowadzać swoje know-how, które mamy wypracowane przez ostatnie lata w naszej firmie.
Więc to są docelowo takie firmy, aczkolwiek pojawiają się już teraz w ramach wzrostu firm już zapytania i propozycje z mniejszych firm, z mniejszych miejscowości, które chciałyby dołączyć do grupy. Rozważamy plany alternatywne, natomiast na razie kluczem jest strategia, którą sobie założyliśmy, czyli spółki z miast raczej z powyżej 200 tysięcy mieszkańców, lub spółki, które realizują w granicach około tysiąca usług pogrzebowych rocznie.
NG: Jaki jest plan na finansowanie tego pięcioletniego planu konsolidacji? Czy to będą nowe emisje, czy to będzie kwestia długu?
MC: Już rozmawialiśmy na ten temat podczas ostatniego spotkania. Na pewno w tej chwili mamy finanse na to, aby dokonać kilku transakcji, natomiast w późniejszym czasie oczywiście po pierwsze będziemy korzystać z zysku, który wypracowaliśmy i to też jest w strategii zawarte, że to będzie 80% zysku przekazywane na potencjalne kolejne akwizycje. To jest raz.
Dwa: oczywiście będzie to dług i już prowadzimy rozmowy z bankami, żebyśmy dostali odpowiednią ofertę na takie finansowanie. I jeśli chodzi o emisję jedynie tylko i wyłącznie w momencie, kiedy dany podmiot będzie zainteresowany wymianą swoich udziałów na akcje, części lub całości.
NG: Marek Cichewicz, Grupa Klepsydra. Dziękuję bardzo.
Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Kup dostęp online do telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV