Connect with us

Hi, what are you looking for?

Bez kategorii

KIEDY SESCOM ZACZNIE SPRZEDAWAĆ KIEROWCOM SWÓJ WODÓR? (ROZMOWA)


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ 22.08.2021 NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


Roman Młodkowski, BIZNES24. Naszym gościem będzie teraz Sławomir Halbryt- prezes Sescomu. Witam bardzo serdecznie Panie prezesie.

Sławomir Halbryt, SESCOM: Dzień dobry Panie redaktorze, dzień dobry Państwu.

RM: Muszę Panu powiedzieć, że jestem ogromnym fanem, tu zdradzę trochę prywatny pogląd- czego w zasadzie dziennikarze robić nie powinni, elektrolizy wody w wysokim ciśnieniu. Bo wydaje mi się, że ten „zielony wodór”, który możemy dzięki temu uzyskać, to jest właśnie dokładnie to, co powinniśmy tankować do samochodów. No i bardzo czekam, kiedy będzie można się Hyundai’a albo Toyotę na ogniwo paliwowe kupić w Polsce i jeździć nim, tak jak jeździć nim można już np. po Niemczech od wielu lat. Czy ten projekt, o którym mówimy przybliża nas do tego celu?

SH: Panie redaktorze to oznacza, że jesteśmy w tej samej grupie fanów technologii wodorowych a szczególnie właśnie technologii wodorowych w zastosowaniach transportowych. Muszę przyznać, że ja jestem szczęśliwy z tego faktu, że dożyłem tego momentu, kiedy o wodorze mówi się w ten sposób i kiedy wodór urzeczywistnienia się w naszej rzeczywistości transportowej, w naszym życiu. Sescom wodorem zajmuje się od 12 lat. To były nasze pierwsze, nieśmiałe kroki w budowaniu prototypów elektrolizera, kotła wodorowego. Rozwijaliśmy w zaciszu naszych warsztatów te projekty i dzisiaj czujemy się bardzo usatysfakcjonowani, że nasz pomysł został przyjęty z uznaniem i że mamy szansę na to, aby w kolejnych krokach aplikowania o te środki, rzeczywiście te środki pozyskać na budowę stacji wodorowych z wykorzystaniem naszych technologii.

RM: Proszę opowiedzieć o tym wytwarzaniu wodoru w wysokim ciśnieniu z wody, z użyciem prądu elektrycznego. Ja rozumiem, że prąd może pochodzić z baterii słonecznych albo z wiatru, może również pochodzić z sieci, wtedy rzecz przestaje być taka bardzo „zielona”. Ale to, co jest chyba najważniejsze i najciekawsze to, czy jak będzie stacja tankowania wodoru, to przy niej będzie się znajdował ten agregat, który przeszło 500 kilogramów będzie produkował? 500 kilogramów, to jest dużo, bo to jest ponad 100 kilometrów dla takiego osobowego samochodu na ogniwo paliwowe.

SH: To jest do zatankowania 100 samochodów. O ile dobrze pamiętam.

RM: Wiem, jeden kilogram to jest sto kilometrów.

SH: Sto kilometrów a jeden samochód może zatankować około pięciu kilogramów więc to już jest całkiem przyzwoity zasięg. Ja oczywiście też uważam, że stacje i wodór które będziemy tankować powinien być wodorem „zielonym”. To znaczy takim, który powstaje w wyniku elektrolizy z wykorzystaniem energii elektrycznej z OZE, czy to z fotowoltaiki czy z wiatru. Czy stacje będą budowane w bezpośrednim sąsiedztwie urządzeń wytwarzających, to jest kwestia otwarta. Wydaje nam się i my jesteśmy takim zwolennikiem tej właśnie koncepcji aby produkować wodór na miejscu, czyli produkować go wręcz na „żądanie”. A więc będą to takie „huby wodorowe”. Powiedziałbym huby, które z jednej strony będą tą energię OZE wykorzystywać lokalnie. Czyli tutaj z lokalnych farm fotowoltaicznych, czy stacji wiatrowych, czy wiatraków produkować na miejscu wodór, przechowywać go czy buforować gaz do zastosowania, do momentu, kiedy ten wodór będzie zatankowany. No i oczywiście stacje tankowania udostępnić już klientom do pojazdów. W pierwszej kolejności muszę tu Pana troszeczkę zmartwić- ja też oczywiście cieszyłbym się gdybyśmy jak najszybciej mogli przesiąść się do samochodów osobowych ale myślę, że rynek wodorowy w pierwszej kolejności będzie rozwijał się poprzez transport publiczny. To znaczy będziemy pewnie dochodzić do tych możliwości tankowania wodoru poprzez najpierw tankowania autobusów i z czasem kiedy wodór stanie się bardziej powszechny ten „zielony” wodór stanie się bardziej powszechny na drogach to myślę, że pojawią się też samochody osobowe.

RM: Panie prezesie to nieważne, czy będziemy dłużej czekać, ważne żebyśmy wiedzieli kiedy zacznie się ten proces. Więc kiedy Wasza stacja stanie i zaczniecie tankować?

SH: Spodziewamy się, że 2023 rok to jest czas, kiedy pojawią się również autobusy wodorowe, do których będziemy mogli ten wodór wlać. Bo to jest niestety bardzo od siebie zależne- musimy mieć komu ten wodór po prostu przekazać do używania.

RM: Jasne. Sławomir Halbryt- prezes Sescomu był naszym gościem. Trzymamy kciuki za rozwój.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ...

GPW

Orlen będzie potrzebował mnóstwo pieniędzy. Spółka chce w ciągu najbliższych 10 lat wydać prawie 50 miliardów złotych - czyli niemal 5 miliardów rocznie -...

FORUM WIZJA ROZWOJU

Jednym z większych osiągnięć współczesności jest demokratyzacja dostępu do komfortu życia. Rozwiązań, które pozwalają osiągać więcej: wypełniać czas nie tylko pracą, ale i przyjemnościami,...

FORUM WIZJA ROZWOJU

Każdy, kto nie jest na tyle naiwny, by mieć nadzieję, że problemy klimatyczne rozwiążą się same, musi zastanawiać się dzisiaj nad sposobem na dalszy...

Bez kategorii

TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24 Roman Młodkowski, BIZNES24: Łączymy się z Piotrem Woźnym- prezesem Zespołu Pątnów-Adamów-Konin. Witam bardzo serdecznie....