Connect with us

Miło cię widzieć. Napisz, czego szukasz!

FIRMA

KARA UOKIK DLA KAUFLANDU. DWA RAZY WYŻSZA, NIŻ DLA BIEDRONKI

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na sieć Kaufland karę w wysokości około 140 milionów zł. To łączna kwota za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej przy ustalaniu cen z dostawcami oraz za wprowadzanie klientów w błąd co do kraju pochodzenia sprzedawanych warzyw.

Kara UOKIK dla Kauflandu
Kara dla Kauflandu od UOKiK

Kara UOKIK dla Kauflandu to efekt ponad półrocznego śledztwa, o którym BIZNES24 pisał już w czerwcu 2021 roku. UOKIK ostatecznie uznał, że Kaufland nieuczciwie wykorzystywał przewagę kontraktową nad swoimi dostawcami i nakazała zapłacić za to nałożył karę 124 milionów zł kary.

CZYTAJ TEŻ: PORADNIK UOKIK DLA DOSTAWCÓW SIECI HANDLOWYCH

Dodatkowa kara – 13.2 miliona zł – to skutek wprowadzania w błąd klientów polegającego na błędnym oznakowanie kraju z którego pochodzą warzywa sprzedawane w sieci. Kontrola wykazała także, że w co trzecim sklepie warzywa miały błędne oznakowanie kraju ich pochodzenia na wywieszkach cenowych i na opakowaniach zbiorczych lub jednostkowych. Jak podał UOKIK, w tym wypadku złamano prawo konsumenta do informacji o produkcie.

Błędne oznakowanie kraju pochodzenia towarów to jeden z najczęstszych powodów nakładania przez UOKiK kar na sieci handlowe. Według kontrolerów Urzędu sieci wprowadzają klientów w błąd twierdząc, że np. wystawione na półkach ziemniaki pochodzą z Polski – gdy w rzeczywistości wyrosły np. w Hiszpanii. Sieci tłumaczą się zwykle pomyłkami pracowników, ale ponieważ dla klientów kraj pochodzenia warzyw bywa istotnym elementem podejmowania decyzji – UOKiK wymaga, by sieci dbały o rzetelne oznakowanie towarów.

CZYTAJ TEŻ: UOKIK ŚCIGA FIRMY ZA PRZETARGI. JAK SIĘ NIE PODŁOŻYĆ? (ROZMOWA)

Kara UOKIK dla Kauflandu za wykorzystywanie dostawców

Główna część kary nałożonej przez UOKIK na Kaufland dotyczy jednak nie wprowadzania konsumentów w błąd – ale nieuczciwego zdaniem Urzędu wykorzystywania przewagi nad dostawcami.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK
Tomasz Chróstny, prezes UOKiK / FOT.: UOKIK

UOKiKowi nie spodobały się się dwie praktyki Kauflandu. Pierwsza polegała na ustalaniu warunków współpracy z częścią dostawców już po rozpoczęciu danego roku.
Druga dotyczy wymaganiu przez Kaufland Polska Markety od części dostawców owoców i warzyw dodatkowych rabatów, które nie były przewidziane w umowie. W sumie tak potraktowany dostawca rozpoczynając współpracę z Kauflandem nie wie finalnie jaką cenę otrzyma za dostarczane towary – nawet wtedy, kiedy towary znajdą się już w sklepach.

Urząd stwierdził, że w latach 2018-2020 sieć negocjowała umowy z 800 kontrahentami, z czego 72 musiało zapłacić niekorzystne dla siebie wyrównanie na łączną kwotę blisko 37 milionów zł. Z kolei blisko 30 milionów zł zostało pozyskane przez sieć przez nieuczciwe wsteczne rabaty uzyskane od 176 dostawców. Kontrola wykazała, że poszkodowane podmioty to głównie mali i średni przedsiębiorcy, w tym gospodarstwa rolne, zakłady mięsne, spółdzielnie mleczarskie, piekarnie czy producenci słodyczy.

Kara UOKiK dla Kauflandu
Kara UOKiK dla Kauflandu – fragment sentencji decyzji

Decyzja nie jest prawomocna i Kauflandowi przysługuje od niej odwołanie do sądu.

W grudniu 2020 roku UOKIK nałożył najwyższą nominalnie w swojej historii karę na właściciela sieci Biedronka. Firma Jeronimo Martins musiała zapłacić ponad 720 milionów z tego samego powodu, co Kaufland – czyli za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej, na której – zdaniem kontrolerów Urzędu – zarobiła na koszt swoich dostawców 600 milionów złotych. Biedronka jest jednak ponad dwunastokrotnie większą siecią, niż Kaufland – posiada ponad 3 100 sklepów, a Kaufland ok. 230. To oznacza, że w przeliczeniu na jeden sklep kara dla Kauflandu jest ponad dwukrotnie wyższa – wynosi 550 tys. zł na placówkę. Biedronka musiała zapłacić średnio 228 tys. zł w przeliczeniu na jeden sklep.


Informacje dla inwestorów – przez cały dzień w telewizji BIZNES24

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

Tylko 9.9 zł za miesiąc, 99 zł za roczny dostęp przez stronę BIZNES24.TV

KARA UOKIK DLA KAUFLANDU. DWA RAZY WYŻSZA, NIŻ DLA BIEDRONKI

Kara UOKIK dla Kauflandu – zobacz które sklepy skontrolował Urząd

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ...

POLSKA

UOKIK karci telekomy za usługi premium uruchamiane klientom bez ich wyraźnej zgody.

GPW

Santander consumer Bank został ukarany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Bank stosował złe praktyki dotyczące udzielania kredytów konsumenckich.

RYNKI

O blisko 13 procent w ujęciu rocznym wzrosła sprzedaż Biedronki liczona w złotych w 4 kwartale podał portugalski właściciel sieci Jeronimo Martins.

POLSKA

UOKiK karze dealerów ciężarówek za zmowę - chodzi o firmy z Polski i z Holandii.

%d bloggers like this: